اغذیه حلال المپیک ریو چگونه تأمین می‌شود؟ +عکس
کد خبر: ۴۵۴۲۴
تاریخ انتشار: 2016 August 07    -    ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
مراسم بازی‌های المپیک که بزرگترین جشن ورزشی جهان است، هر ۴ سال یک بار با حضور نمایندگان و قهرمانان ورزشی بیش از ۲۰۸ کشور جهان در بیش از ۴۲ رشته ورزشی برگزار می‌شود، که در این بین حضور کشورهای مسلمان و توجه به تهیه غذای حلال برای هیئت‌ها و ورزشکاران مسلمان از اهمیت خاصی برخوردار است.

مرکز اسلامی برزیل در حدود ۸ ماه کار پر تلاش و بی‌وقفه در طی جلسات مکرری که با مسئولین هیئت‌ها و کمیته‌های ملی و بین‌المللی برگزارکننده المپیک برزیل داشته، توانسته است طرح جامعی در زمینه تأمین اغذیه حلال با توجه به استاندارها و شرایط خاص تقدیم نماید که مورد تأیید و پذیرش این کمیته واقع شد.

این طرح بر اساس تعالیم مقدس دین مبین اسلام و منهج نورانی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و برنامه‌ها و اقدامات مرکز اسلامی برزیل که در طی سال‌های متمادی تجربه و کسب شده است، به شکل شرایط و دستورالعمل‌های اغذیه حلال تهیه، تنظیم و ارائه شده و کمیته ملی برگزاری المپیک ریو ۲۰۱۶ متعهد شده است تا تمامی شرایطی را که در این طرح لحاظ شده رعایت و تطبیق نماید. در این پروژه اغذیه‌ای که برای هیئت‌های ورزشی کشورهای مسلمان در دهکده المپیک ریو در نظر گرفته شده است، طبق استانداردها و دستورالعمل‌ها و نظارت مرکز اسلامی برزیل، به شکل حلال و پاک ارائه خواهد شد.

از جمله این شرایط می‌توان به ساخت و تجهیز یک آشپرخانه و سالن غذاخوری و بوفه حلال که به‌طور مجزا در دهکده المپیک مستقر شده یاد کرد، که می‌تواند از بیش از ۲۰۰۰ نفر از هیئت‌ها و ورزشکاران کشورهای مسلمان با اغذیه حلال و پاک پذیرایی نماید. این آشپزخانه و سالن غذاخوری در داخل مجموعه سالن‌های غذاخوری و رستوران‌ها در دهکده المپیک تجهیز و راه‌اندازی شده است.

شایان ذکر است که کل سیستم آشپزخانه، کترینگ، تهیه، طبخ و آماده‌سازی غذا از مبدأ (شامل تولید، بسته‌بندی، حمل و نقل، نگهداری، مسئله طهارت و تهیه ادویه‌جات و افزودنی‌های مجاز و ....) تا مقصد با نظارت و مسئولیت مرکز اسلامی برزیل انجام می‌پذیرد. استانداردهای قید شده در این پروژه به طور دقیق به جزئیات شرایط غذای حلال پرداخته و کاملا مورد توافق و تأیید کمیته بین‌المللی المپیک قرار گرفته است.

از دیگر شرایط این طرح کارکنان و مسئولین شاغل در بوفه و رستوران حلال است که همگی با شرایط و ضوابط غذای حلال و پاک توجیه، و با لباس مخصوص مشخص شده‌اند، و فقط در مجموعه حلال و بوفه حلال مستقر هستند و حضور و رفت و آمدشان به دیگر قسمت‌ها که در آن‌ها غذاهای غیر حلال و ناپاک سرو می‌شود، ممنوع است.

در تمام مدت حضور هیئت‌های ورزشی کشورهای مسلمان، بازرسان و ناظرین غذای حلال مرکز اسلامی برزیل به‌صورت تمام وقت در بوفه و رستوران حلال دهکده المپیک حضور دارند و از لحاظ شرعی و کیفی بر تهیه و ارائه غذای حلال مطابق دستورالعمل‌ها نظارت می‌کنند.

مجموعه رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری دهکده المپیک آماده ارائه بیش از ۶۵ هزار وعده غذایی به‌طور ۲۴ ساعته برای بیش از ۱۸ هزار ورزشکار و شرکت‌کننده در این دوره از بازی‌ها است که از این میزان بیش از ۸۰۰۰ وعده غذایی با نشان حلال ارائه خواهد شد که در سالنی که بوفه آن مطابق با شرایط و استاندارهای مرکز اسلامی برزیل تجهیز شده انجام می‌پذیرد.

جهت فرهنگ‌سازی اغذیه حلال و به دلیل اهمیت، شهرت و کیفیت اغذیه حلال و بازتاب آن در سلامتی جسم و جان انسان، این سالن و آشپزخانه به‌صورت مستقل و مجزا اغذیه حلال را آماده کرده و آمادگی آن را دارد تا علاوه برای مسلمانان و هیئت‌های کشورهای اسلامی شرکت‌کننده در المپیک، از سایر میهمانان غیر مسلمان که علاقمند به غذای حلال هستند، پذیرایی نماید تا از برکات سفره حلال مستفیض شوند.

به دلیل جامعیت این طرح از لحاظ حلیت، طهارت و کیفیت بالای استانداردهای مطرح شده توسط مرکز اسلامی برزیل، این طرح مورد پذیرش بسیاری از کشورهای شرکت کننده اعم از مسلمان و غیر مسلمان (مانند هیئت ورزشی و فوتبال کشور عراق و یا هیئت ورزشی تیم فرانسه که دارای تعدادی ورزشکار مسلمان است) قرار گرفته است. همچنین بسیاری از مجموعه‌هاى توريستى و اقامتى شهر ریودوژانیرو و ساير شهرهاى برزیل که در طی این دوره از بازی‌های المپیک و پارالمپیک میزبان هیئت‌های ورزشی و ورزشکاران جهان هستند، آماده ارائه اغذیه حلال مطابق با شرایط و استاندارهای این طرح برای پذیرایی از میهمانان مسلمان، با نظارت مرکز اسلامی برزیل می‌باشند.

آشنائی با مرکز اسلامی برزیل

مرکز اسلامی برزیل با فعالیت‌های گوناگون دینی، فرهنگی و اجتماعی با امامت حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ طالب خزرجی با ۲۷ سال حضور فعال و مستمر، همواره پرچمدار ترویج اسلام ناب محمدی(ص) و مکتب نورانی اهل بیت(علیهم السلام) و فرهنگ و تمدن غنی اسلامی در کشور برزیل بوده، و ارتباطات و مناسباتی در سطوح عالی با سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نخبگان برزیلی دارد. استقبال و پذیرایی از میهمانان خارجی و شخصیت‌ها و علمای جهان اسلام از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است.

تأليف، ترجمه، چاپ و نشر کتب مرجع اسلامی و شیعی به زبان پرتغالی از مهمترین فعالیت‌های علمی و فرهنگی این مجموعه است، به‌طوری که بيش از ۷۰ عنوان كتاب با تيراژ بیش از ۳۰۰ هزار جلد به عنوان بزرگترین بانک و منبع کتب اسلامی طبق معارف اهل بیت(ع) به زبان پرتغالی در جهان به‌شمار می‌رود. برگزاری نمایشگاه‌های کتب اسلامی به زبان پرتغالی و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب، و نیز برگزاری نمایشگاه لباس و مد اسلامی از جمله فعالیت‌های فرهنگی این مرکز در برزیل است.

اجرای مراسم‌های مذهبی در مناسبت‌ها و اعیاد مذهبی با هدف زنده نگه داشتن شعائر مذهبی، و ارتباط مؤثر با سایر مراکز اسلامی و فرهنگی در برزیل از ویژگی‌های بارز این مرکز بوده، که موجبات تقویت و اتحاد آحاد مسلمین در برزیل را فراهم می‌آورد.

همچنین سایت مرکز اسلامی برزیل «الرساله» (www.arresala.org.br ) به عنوان سایتی مرجع، مهمترین سایت اسلامی معارف اهل بیت(علیهم السلام) به زبان پرتغالی است.

مرکز اسلامی برزیل با بیش از ۲۰ سال سابقه در زمینه تأمین اغذیه حلال و همکاری با واحدهاى صنعتی تولید مواد غذایی گوناگون در کشور برزیل و قاره آمریکای جنوبی و صادرات حلال به كشورهاى اسلامى و غیره، این افتخار را داشته که حضور خود را در مناسبت‌های گوناگون در زمینه تهیه و ارائه اغذیه حلال، از جمله در کنفرانس ریو+۲۰ سال ۲۰۱۲ میلادی، بازی های جام جهانی ۲۰۱۴ و تعدادی از مناسبت‌ها و مراسم‌ها و برخی از جشنواره‌ها را که با حضور تیم‌های مسلمان از کشورهای اسلامی در کشور برزیل برگزار شده است، به منصه ظهور برساند و هم اکنون در مسابقات المپیک و پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ عهده‌دار این مهم است.












 
ايكنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار