اثرموادشیمیایی محصولات آرایشی ،بهداشتی برپوست
کد خبر: ۴۵۱۲
تاریخ انتشار: 2015 July 11    -    ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
دانشمندان برای اولین بار توانستند با ایجاد نقشه‌ سه بعدی از پوست انسان به وجود مواد شیمیایی به جا مانده از شامپوها، محصولات آرایشی و حتی لباس ها روی پوست بدن پی ببرند.

به گفته پژوهشگران اگرچه پوست عضوی از بدن است که بیشتر از سایر اعضا در دسترس است، با این حال ترکیب پیچیده آن شامل سلول های پوست، میکروب ها و عوارض جانبی حاصل از مصرف محصولات شیمیایی بهداشتی و آرایشی، به وضوح بررسی نشده و درک چندانی از آن وجود ندارد.

برای روشن شدن این موضوع، پژوهشگران از نقشه‌برداری سه بعدی پوست استفاده کردند. به این منظور، از یک مرد و یک زن خواسته شد تا به مدت سه روز هیچ گونه محصول آرایشی یا بهداشتی استفاده نکرده و دوش هم نگیرند.

با استفاده از گوش پاک کن، نمونه پوست هر شرکت ‌کننده تهیه شد و از طریق فناوری مولکولی پیشرفته تحت تجزیه و تحلیل قرار گرفت. محققان اطلاعات مربوطه را به کامپیوتر منتقل کرده و یک نمودار سه بعدی توپوگرافی از آن تهیه کردند. این نمودار نشان داد روی پوست انواع میکروب و آثار شیمیایی حاصل از محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین مولکول های پوست وجود دارد.

۸ درصد از محتوای به دست آمده را پسماندهای محصولات آرایشی و مواد تشکیل دهنده آنها در دراز مدت و آثار به جا مانده از محصولاتی مانند شامپو و کرم ضد آفتاب تشکیل می‌داد.

فراوانی این مواد روی پوست ممکن است روی ترکیب و تعداد میکروب های روی پوست اثر بگذارد.

دکتر «بردلی فورد»، استادیار پاتولوژی دانشگاه ایووا، در این باره می گوید: «ما با استفاده از نتایج می توانیم به نحوه کنترل این پسماندها در زمینه بروز آلرژی ها و آسم پی ببریم.

مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار