جابجایی ماه‌های قمری و مستندات آن
کد خبر: ۴۳۸۵
تعداد نظرات: ۸۹ نظر
تاریخ انتشار: 2015 July 11    -    ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
بنا بر مطالعاتی که در این چند سال به صورت گسسته انجام دادم، به یک نتیجه جالب و البته مستند رسیدم:" ماه‌های قمری در گذشته ثابت بوده و هر چند سال یک بار سال قمری 13 ماهه می‌شده و نام ماه سیزدهم هم «نسی» بوده است.
«جابجایی ماه‌های قمری، یک اشتباه تاریخی»چند سالی است ‌با شروع ماه رمضان پرسش‌های متعددی ذهنم را به خود مشغول کرده و سعی کردم برای آنها جواب‌های مستندی پیدا کنم؛

ـ چرا ماه‌های قمری جابجا می‌شوند و با این جابجایی تاریخ تمام تولد‌ها و جنگ‌ها و ...جابجا می‌شود‌؟
ـ چرا در بین 12 ماه قمری، رمضان برای روزه گرفتن انتخاب شده است؟
ـ چرا ربیع الاول که معنی اش اول بهار است با این سیستم چرخشی گاهی می‌افتد اول پاییز، گاهی وسط تابستان؟ پس چرا اسمش ربیع الاول است؟
ـ و کلی پرسش دیگر ...

بنا بر مطالعاتی که در این چند سال به صورت گسسته انجام دادم، به یک نتیجه جالب و البته مستند رسیدم:" ماه‌های قمری در گذشته ثابت بوده و هر چند سال یک بار سال قمری 13 ماهه می‌شده و نام ماه سیزدهم هم «نسی» بوده است:

نتیجه این تحقیق خلاصه‌وار این گونه است:


بیشترین استفاده تقویم‌ها در تمدن‌های قدیمی مثل ایران و مصر برای کشاورزی بوده که مثلا بدونن چه موقع شروع کاشت محصولاتشون هست یا کی بارندگی‌ها یا طغیان رودها و شروع میشه. در کنار اون اعیاد و مراسم مذهبی هم روزهای ثابتی در طول سال بودن. این تقویم‌ها بر اساس گردش یک بار زمین به دور خورشید و به اصطلاح تقویم شمسی بودند و بنابراین در سال‌های مختلف ماهها در طول سال جابجا نمی شدند.

اما سال قمری ارتباطی با گردش زمین به دور خورشید نداره و تنها تعداد ماههاش با سال شمسی در عدد 12 برابر هست. از اونجا که مدت گردش ماه به دور زمین ملاک محاسبه طول یک ماه قمری هست و این مدت در ماه‌های مختلف 29 یا 30 روز میشه، بنابراین در مجموع هر سال قمری 10 یا 11 روز از سال شمسی کمتره (‌تفاوت بین 10 یا 11 روز هم در اینه که اون سال شمسی کبیسه باشه یا نه). این امر باعث می‌شه که مثلا بعد از 10 سال، تقویم قمری حدود 100 روز که تقریبا برابر با یک فصل سه ماهه می‌شه، از تقویم شمسی عقب بیفته و اون ماه‌های تقویم قمری که مثلا 10 سال قبل در فصل بهار بودن به فصل زمستون منتقل بشنٍ؛ اتفاقی که الان هم رخ میده!

آیا منجم‌هایی که در زمینه تقویم قمری فعالیت میکردن به عقلشون نمی‌رسید ‌این تقویم متغیر به درد کشاورزی یا سایر کارهایی که به فصول سال ارتباط دارند نمی خوره؟

منجمین به خوبی این موضوع را می‌دانستند و برای جلوگیری از این اتفاق راهکاری داشتند:
هر دو یا سه سال، یک ماه اضافی در سال بعد در نظر می‌گرفتند که اسمش الان دیگه در تقویم قمری نیست.

ماه «نسی» یا ماه «فراموش شده»؛ این کار یعنی هر چند سال،13  ماهه شدن یکی از سالها باعث می‌شد که تقویم قمری در سال جابجا نشود.
این روش محاسبه در واقع ابداع یهودیانی بود که آنها هم بر اساس تقویم قمری کار می‌کردند و حدود 1600 سال پیش یعنی دویست سال قبل از اسلام پایه گذاری شد و در جزیرةالعرب هم از آن استفاده می‌شد. (رجوع به آثار الباقیه و حاشیه ٔ‌التفهیم بیرونی از جلال همائی ص 225 شود.)

در سال دهم هجری آیه ای نازل شدکه این روش محاسبه تقویم را کار کفار دانسته و دستور داده که همه سالها بایستی فقط 12 ماه داشته باشند. آیات 36 و 37 سوره توبه:

إِنَّ عِدَّةَ الشهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشرَ شهْراً في كتَبِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السمَوَتِ وَ الأَرْض مِنهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌذَلِك الدِّينُ الْقَيِّمُفَلا تَظلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسكمْوَ قَتِلُوا الْمُشرِكينَ كافَّةً كمَا يُقَتِلُونَكُمْ كافَّةًوَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ(36) إِنَّمَا النَّسيءُ زِيَادَةٌ في الْكفْرِيُضلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا يحِلُّونَهُ عَاماً وَ يحَرِّمُونَهُ عَاماً لِّيُوَاطِئُوا عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّوا مَا حَرَّمَ اللَّهُزُيِّنَ لَهُمْ سوءُ أَعْمَلِهِمْوَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكفِرِينَ(37)

ترجمه آيات: بدرستي كه عدد ماهها نزد خدا دوازده ماه است ، در همان روزي كه آسمانها و زمين را آفريد در كتاب او چنين بوده ، از اين دوازده ماه چهار ماه حرام است ، و اين است آن دين قويم ، پس در آن چهار ماه به يكديگر ظلم مكنيد ، و با همه مشركين كارزار كنيد همانطور كه ايشان با همه شما سر جنگ دارند و بدانيد كه خدا با پرهيزكاران است ( 36) .(یعنی ماهی را تغییر و تبدیل کردن به ماهی دیگر و حکم ماه حرامی را در هر سه سال، سالی ده روز به ماهی متأخر انداختن که بدعت زمان جاهلیت بود) افزایش در کفر است که کافران را بدان به جهل و گمراهی کشند، سالی ماه حرام را حلال می‌شمرند و سالی دیگر حرام تا بدین وسیله با عده ماههایی که خدا حرام کرده سازگاری و برابری داشته باشند و حرام خدا را حلال گردانند. اعمال زشت آنها در نظرشان زیبا نمود، و خدا هرگز کافران را هدایت نخواهد کرد. (37)

اگر ماه‌های قمری را بر این اساس در کنار ماه‌های شمسی قرار بدیم به نتیجه جالبی می‌رسیم:
در ماه‌های ربیع الاول و ربیع الثانی که معادل با فروردین و اردیبهشت هستن هوا بهاری بوده و به دلیل بارندگی‌های زمستانی محصولات کشاورزی و احشام در وضعیت خوبی بودند و غذا به وفور یافت می‌شده و شترها دهمین ماه بارداری خود را می‌گذراندند.

ماه‌های جمادی الاول و جمادی الثانی معادل با خرداد و تیر هوا شروع به گرم شدن کرده و آذوقه‌ها رو به کاستی می‌گذاره. نام این دو ماه با کلمهً جمادی شروع می‌شوند و معنی سخت شدن زمین و محصولات کشاورزی را می‌دهند.

ماه رجب معادل مردادماه را می‌توان از ریشهً سامی آرامی ریزبا (علی الاصول رِجبا، خورشید، تابستان) یا از سامی غربی رشپ (ایزد آتش) گرفت. یعنی در مجموع معلوم می‌شود ماه رجب در اصل به معنی ماه فصل گرما و تابستان بوده است.

نام ماه رمضان (معادل مهرماه) نیز علی الاصول به تلخیص از نام رمثانه عبری یعنی ماه شدت گرما حادث شده و با کلمه معادل و شناخته شدهً عربی رمضان (سوزان) جایگزین شده است.

بر همین اساس نام ماه شوال (معادل آبان)، ماه کاسته شدن گرما، یعنی آغاز و مقدمهً زمستان پدید آمده است.
ماه ذیحجه هم که مناسک حج در اون انجام می‌گرفت برای راحتی بیشتر در ماه خنک سال قرار گرفته بود؛ بنابراین، رمضان آخرین ماه قبل از کاهش گرما و شروع دوباره فصل بارندگی‌ها بوده و اوج کمبود غذا و احشام و گیاهان. اعراب بادیه نشین سخت ترین روزها را در این ماه می‌گذراندند و عملا چیزی برای خوردن تا شروع ماه شوال نداشتند و با روزه داری و امساک از خوردن آن را سپری می‌کردند!

گروه وب‌گردی «تابناک با تو»
منبع: آثارالاقیه و الفهیم، ص 225
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸۹
در انتظار بررسی: ۱۵۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
29
194
خیلی قشنگ بود .
پاسخ ها
محمود
| |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
جالب بود تا حالا نشنیده بودم.
آرش
| |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
نمیدونم منبع تحقیقتون چی بوده ولی این کلا نشون میده اونایی که از این سیستم استفاده میکردن با نجوم آشنایی نداشتن دقیقا مثل آفریقایی هایی که مراسم نوروز روز اط زوی تقویم شمسی در وسط مرداد برگزار می کنند اونا هم با نجوم آشنایی ندارن یعنی نمی تون اصلاحش کنند- تمدن، علم و .... چیزیه که با فداکاری بدست میاد و تاریخ میخواد
mobina
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
5
9
بسیار عالی بود مرسی از تحقیقات زیبا و میسرتون
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
9
16
فاقد پايه علمي بود. اين فرد الفباي علم نجوم را هم نميداند .نويسنده پاسخ نداده چرا ماه قمري با محرم آغز ميشود؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
7
3
جالب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
2
8
خیلی عالی بود حالا بفرمایید چه کنیم با این اوضاع آیا امکان ثابت شدن ماهها وجود دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
12
0
از سندیتش خبر ندارم، ولی جالب بود
اما الان اقلا کمتر از نصف سال ماه رمضون تو ماههای خنک و روزهای کوتاه قرار می گیره
اون موقع همش تو مهر بوده که هم گرمه هم روزها بلندن ( نسبت به 5 ماه دیگر)
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
5
4
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَج
هُوَ الَّذي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِياءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنينَ وَ الْحِسابَ
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً في‏ كِتابِ اللَّهِ
إِنَّمَا النَّسي‏ءُ زِيادَةٌ فِي الْكُفْرِ

ظاهرا اعلان ماه نسیء به عهده طایفه ای بوده که ابتدا بر اساس وضعیت فصل آن را معلوم میکرده ولی بعدها مسایل سیاسی را نیز در اعلان ماه نسیء تاثیر می داده مثلا ماه حرام را به تاخیر می انداختند تا جنگ ادامه داشته باشد و برعکس چنان که بسیاری تاریخ های صدر اسلام نتوانسته به دقت ثبت شود. گویا پیامبر از این موضوع ناراحت بوده اند و در حج آخر خبر می دهند سال به جایگاه درست خویش بازگشته و از این پس کم و زیاد کردن ماه ممنوع است.
بنابراین از نظر فقهی کم و زیاد کردن ماههای قمری ممکن نیست. شاید راه حل میانه ای نیز وجود داشته باشد که به هر ماه حدود 1 روز اضافه شود تا با سال شمسی همراه شود که البته باید فقها نظر دهند.
به هر حال حفظ حساب میراث تاریخی شیعه و مسلمانان نیز مسئله بسیار مهمی است که همزمان باید حل شود.
از طرف دیگر قرار گرفتن ماه مبارک رمضان نزدیک ماه مهر طول مساوی شب و روز را در اغلب نقاط جهان در پی دارد که بیشتر دشواری و شبهات روزه را حل میکند.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
اخه به هر ماه یه روز حساب اضافه کنن که دیگه اول هر ماه و وسط هر ماه قمری به م میخوره
خاتمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
14
17
تحلیل تاریخی نسبتا خوبی بود ولی نتیجه ای بس غلط اندر غلط !
آخه آدم حسابی ماه رمضان به حساب شما اگر پایان ماه گرما (تابستان) باشد که ماههای قبل آن تابستان ، بهار ، زمستان و پاییز بوده که طبیعتا با آغاز فصل پاییز که تقریبا در همه دنیا آغاز سال آبی و فصل بارش و نزولات جوی است ، بارشها در طول فصول پاییز، زمستان و بهار انجام شده و بطور طبیعی و مخصوصا در جزیره العرب و حجاز قبل از فصل تابستان محصولات کشاورزی رسیده و برداشتها نیز انجام شده است ، لذا نتیجه می گیریم که برداشت شما که اعراب در پایان فصل تابستان گرسنه بوده و چیزی برای خوردن نداشته اند و لذا روزه می کرفته اند ، بسیار و به غایت ساده لوحانه ، عوامانه و غیر علمی می باشد.
ضمنا ماه رمضان و سایر اعمالی که در ماههای دیگر قمری صورت می پذیرد ، بر اساس دستور خداوند متعال و سنت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و السلم و به همین صورتی که در حال حاضر می بینیم در طول تاریخ اجرا شده است و شاید یکی از دلائل و حکمتهای آن ایجاد تنوع در سایر ماهها و فصول ، آزمایش بندگان در ماههای گرم و... باشد.
پاسخ ها
مهدی
| |
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
لایک
parsa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
7
8
خیلی جالب و منطقی بود مرسی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
4
3
جالب بود...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
13
15
ماه مبارک رمضان بحث معنوی دارد
نویسنده هیچ اشاره ای به آن نکرده است
انگار در معنویت جایگاهی برای این ماه نیست
در عالمی که ماورای طبیعت است
انگار شب قدری نیست
انگار نزول رحمتی نیست
هر چه هست کشاورزی است و گرما و سرما
انصافا این گونه بحث کردن برای انسانهایی که هم بعد مادی دارند و هم بعد معنوی قابل قبول نیست
پاسخ ها
mj
| |
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
آفرین
عابدینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
4
7
هر چند به کتاب های تاریخی ذبیح الله منصوری نمی شه استناد کرد ولی در کتاب «امام حسین و ایران» به این مسئله به خوبی پرداخته شده که دقیقا در همونجا هم گفته شده که ماه رمضان در ایام پاییز بوده و به ازای هر سه سال یک ماه اضافه می اومده که به اون یک ماه ماه «صفر» می گفتند همونی که الان هم داریم و این طور نبوده که مثلا ماه رمضان در کل سال گردش داشته باشه برای اطلاعات بیشتر مطالعه این کتاب رو توصیه می کنم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
2
8
مطلبی که به آن اشاره شده است، مطلب بسیار مهمی است که متاسفانه به صورت سرسری و بدون دقت علمی کافی شبهه به این مهمی مطرح شده است.
دکتر محمدعلی قربانی در 160 صفحه تحقیقات مفصلی را در این باره انجام داده اند که توسط نیاد پژوهش‌های اسلامی در مشهد منتشر شده است.
خلاصه مطلب به این شکل است که اعراب جاهلی از ماه‌های شمسی و قمری استفاده می‌کردند. آنان علاقه داشتند که موسم حج و ادای مناسک همه ساله درفصلی باشد که هوا معتدل و وسایل آسایش فروان است و چنین فصلی در پایان تابستان و آغاز اعتدال خریفی بود. از سوی دیگر، ماه‌های قمری در فصول مختلف سال جابه جا می‌شد و ماه ذی الحجه در فصلی خاص ثابت نمی‌ماند باگذشت زمان موسم حج نیز در فصول مختلف قرار می‌گرفت و این تغییر و جابه جایی زیان‌هایی به تجارت و بازرگانی آنان وارد می‌کرد از این رو از دویست سال قبل از هجرت رسول اکرم (ص) اعراب به این فکر افتادندکه مانند دیگر اقوام با کارگیری کبیسه‌ای خاص سال‌های قمری را با سال‌های شمسی تطبیق دهند.

این عمل تبدیل تقویم قمری به تقویم شمسی و برگزاری مراسم حج در یک فصل خاص برای کنترل ماه‌های حرام را «نسیء» می‌گفتند.

با عملیات نسیء اعراب سعی کردند آداب و رسوم دینی را که در زمان خاص رعایت می‌شد، جابه جا کنند و قصد آنان این بود تا دین و آداب و رسوم را تابع خود و اهداف خود قرار دهند. نه اینکه خود از آن پیروی کنند و از این راه به قتل، چپاول و غارت دست زنند که این عمل از دیدگاه اسلام در قرآن طرد شد.

مؤلف در این کتاب روش‌های محاسبه عملی نسیء،یکسان سازی تاریخ شمسی و قمری، هدف‌های سودجویانه طراحان آن و نیز دلایل حرام شدن این نوع محاسبه پس ازسال دهم هجری توسط پیامبر اکرم (ص) براساس حکم قرآن را نقد و بررسی کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
4
0
بسیار عالی- ضمنا ساعات روزه داری در رمضان اون زمانها چند ساعت بوده ؟
مولایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
15
12
تحلیل بسیار ضعیف و بدون استنادی است.ظاهرا نسی تفاسیر دیگری هم دارد.تقویم قمری به اعراب تعلق ندارد همان طور که تقویم شمسی به ایرانیان تعلق ندارد.گردشی بودن بهترین حالت است چون باعث توزیع سختی و آسانی ماه ها در طول سال و برای وهمه ساکنان زمین در نیمکره شالی وجنوبی میشود. دین اسلام جهانی است در قران فلسفه روزه داری رسیدن به مقام تقوی اعلام شده است(ایه 189 سوره بقره )و ربطی به نداری اعراب در زمان های حاص ندارد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
7
2
یعنی چی ؟
اینا نتیجه تحقیق ؟ خب اگر این جوریه پی گیری کنید ثابتش کنید. تو این فصل خیای سخته روزه کرفتن.
بعد متوجه خیلی قشنگ بود نمیشم. !!! مگه قصه گفته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
5
طبق آیه ای از قرآن، مسلمین از اضافه کردن ماه سیزدهم منع شدند. دقیقا در قرآن آمده که تعداد ماههای سال 12 عدد است و نباید ماهی اضافه شود.
ولی نمیدانم چرا؟ آیا کسی دلیلش را در جایی مطالعه نموده؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
4
10
تابناک جان البته اینها بیشتر تخیل نویسنده است تا واقعیت. دریغ از یک سند و مدرک قابل رجوع درست حسابی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
3
7
چند تا سوال برام پیش اومد
یعنی قبل از اسلام عربها روزه میگرفتن؟
علت روزه گرفتن اعراب قبل از اسلام کمبود مواد غذایی بوده؟
حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
5
6
"رمضان آخرین ماه قبل از کاهش گرما و شروع دوباره فصل بارندگی‌ها بوده و اوج کمبود غذا و احشام و گیاهان. اعراب بادیه نشین سخت ترین روزها را در این ماه می‌گذراندند و عملا چیزی برای خوردن تا شروع ماه شوال نداشتند و با روزه داری و امساک از خوردن آن را سپری می‌کردند!"
در واقع اینطور نیست چون اول پاییز اتفاقا زمان جمع آوری خرمن و آذوقه ها بوده که برای زمستان ذخیره میشده لذا این که مهرماه ماه سختی وکمبود آذوقه بوده صحیح نیست ..
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
2
1
جاهاییش که نمیدونستم جالب بود ولی هر سال قمری 11 روز عقب میفته و ربطی به کبیسه و معمولی نداره
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
7
إِنَّمَا النَّسِي‏ءُ زِيادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُحِلُّونَهُ عاماً وَ يُحَرِّمُونَهُ عاماً لِيُواطِؤُا عِدَّةَ ما حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّوا ما حَرَّمَ اللَّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمالِهِمْ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ نسى‏ء گناهى است علاوه بر كفر، و كسانى كه كافر شدند بوسيله آن گمراه مى‏شوند، يك سال آن ماهها را حرام مى‏كنند و يك سال را حلال، تا با عده ماههايى كه خدا حرام كرده مطابق شود، پس (اين عمل باعث مى‏شود كه) حلال كنند چيزى را كه خدا حرام كرده، (آرى) اعمال بدشان در نظرشان جلوه كرده و خداوند مردمان كافر را هدايت نمى‏كند
در «مروج الذهب» ج 2، ص 188 و 189 از طبع دار الأندلس آمده است كه: أسامى ماههاى هلالى از اين قرار است: اوّل آن ماهها محرّم است، و تعداد روزهاى سال هلالى سيصد و پنجاه و چهار روز است كه از تعداد روزهاى ماههاى سريانى يازده روز و ربع روز كمتر است، و بنابراين در هر سى و سه سال از سالهاى سريانى، يك سال عربى بيشتر خواهد بود، و در سال‏هاى عربى نوروز وجود ندارد، و عرب جاهلى براى آنكه سال‏ها و ماههاى خود را با سال‏ها و ماههاى سريانى تطبيق دهد در هر سه سال يك ماه اضافه مى‏كرد و كبيسه مى‏گرفت و اين عمل را به نسى‏ء كه معناى تأخير دارد نام مى‏نهاد، و خداوند اين عمل را مذمّت نموده و آيه‏ إِنَّمَا النَّسِي‏ءُ زِيادَةٌ فِي الْكُفْرِ را نازل فرمود، و عرب ماهها را به ترتيب، اوّل را محرّم قرار داد چون اول سال بود، و آن را محرّم ناميد به جهت حرام بودن جنگ و غارت در آن، و صفر را صفر ناميد به جهت بازارهائى كه در يمن بر پا مى‏شد، و از آن بازارها آذوقه و متاع خود را تهيّه مى‏كردند، و هر كس از ورود در آن بازارها خوددارى مى‏كرد از گرسنگى هلاك مى‏شد.
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
2
2
خیلی جالب بود. ای کاش امکانش فراهم می شود که رسانه ای تر شود و توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد و اگر جابجایی، سنتی دیرینه نبوده، تاریخ شروع این تغییر و علت و مبدا آن مشخص شود.
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
3
فقط نگفتین از چه زمانی ای رویه عوض شد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
5
در قرآن آیه 36 سوره مبارکه توبه صراحتاً آمده است که تعداد ماه ها از اول آفرینش نزد خداوند 12 ماه بوده است و نسی حرام است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
4
ظاهرش قشنگه و من هم که این مطلب را حدود سال 76 خوانده بودم، تا مدتها دنبال این بحث بودم.
بعد متوجه شدم که قرآن در آن زمان ماه را مبنا برای تاریخ اعمال معرفی می کند و ظاهرا اشاره دارد بر این که از قبل از ظهور اسلام هم ماه مبنای تاریخ بوده:

هو الذي جعل الشمس ضياء والقمر نورا وقدره منازل لتعلموا عدد السنين والحساب ما خلق الله ذلك الا بالحق يفصل الآيات لقوم يعلمون - سوره یونس آیه 5
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
2
يعني زمان پيامبر ثابت بوده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
4
5
لطیفه با مزه ای بود در مورد دلیل امساک در رمضان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
1
1
خوب فايدش چيه حالا چكار كنيم
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
4
7
مطالب شما بیشتر حدثیات خود شماست و اقتباس و کپی از یک کتاب. این تحقیق نیست. تشریع ماه های قمرب به دوران نبوت حضرت ابراهیم باز می گردد. و ربطی به یک اشتباه تاریخی ندارد. و اسامی رمضان و رجب و ... نیز اقتباس از زبان عبری یهود نبوده است. تابناک بدون مدرک و دلیل هر حرف بدون پشتوانه را بازگو نکن. ریشه ی روزه داری در رمضان به گرسنگی اعراب بادی نشین در تابستان چه ربطی دارد؟ در قران ایه ایست که تشریع ماههای قمری را به اساس خلقت مرتبط میداند و آنرا تشریع شده خداوند بیان میدارد. ان عده الشهور عند الله اثنی عشر شهرا یوم خلق السموات والارض.
سالار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
2
0
خیلی قشنگ بود و جالب
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
4
پس چرا خداوند میگه تعداد مکاه ها از نظر من 12 تا است؟
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَات وَالأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلاَ تَظْلِمُواْ فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ وَقَاتِلُواْ الْمُشْرِكِينَ كَآفَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَآفَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
3
آیا از نظر فیزیکدانان و منجمین این مسئله تاییدمی شود ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
2
خوب چی شد که جابه جا شد ؟ نگفتی که !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
2
1
جالب بودبهتر بود دوباره اصلاحشون کنند
نيما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
6
4
بسيار آموزنده بود.
كاش ماه رمضان هميشه تو يك ماه مشخص باشه تا طول روزهم معلوم باشه نه مثل الان
يادم يه سال ماه رمضان تو عيد بود يعني يه وضعي بود آجيل ميديدي ولي نميخوردي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
1
1
بسیار بحث دقیق و قابل تاملی است
اگر خوب به مطلب دقت کنیم بسیار بحث برانگیز خواهد بود
نویسنده مطلب کیست ؟
عليرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
1
چرا ديگه ماه نسي نيست كي حذف شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
1
0
والا این سوال سوالها در ذهن بنده هم بود ولی تنبلی باعث میشد در موردش تحقیق کنم ممنون از مطلب شما ولی بازم مشخص نشد چرا چرخشی شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
1
0
کاملا درست ، تقویم سنتی جینی از قدیم تا به امروز قمری است اما هر سه سال یک ماه اضافه میشه به آن ماه ماه کبیسه می گوید.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
2
3
نتیجه گیری غلط از داده های درست و غلط
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
1
0
نتیجه چی شد؟؟ یعنی ما الان اشتباه روزه می گیریم چون ماه نسی دیگه تو تقویم قمری نیس؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
2
سلام 1- خوب نگفتید که چی شد که ماههای قمری متغییر و دارای جابجایی شد ؟
2- یعنی علت روزه داری اعراب و فلسفه روزه گرفتن در ابتدا اسلام نداشتن خوارک بوده ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
7
این مطلب اصلا علمی نبود. زبان مطلب علمی هیچگاه اینطور نیست که " یعنی اونها عقلشون نمیکشیده ... "
ضمنا ظاهرا نتیجه ای که گرفته شد اینه که یهودیان عقلشون میکشیده و ماه ها رو درست تنظیم کرده بودند اما قرآن اومده اون کار رو باطل کرده؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
1
0
باید دید آیا در شروع سال یازدهم هجرت "پس از نزول آیات فوق " محرم برابر با فروردین شمسی است یا خیر که در صورت تحقق آن مسائل طرح شده جدی تر ومستند تر خواهد بود "چون شروع سال قمری را ازمحرم میدانند "
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
1
2
بخاطر اختلاف 10 روز سال قمری و شمسی، هر 36.5 سال قمری میشه 365 روز یا یک سال شمسی. بنابراین هر 36.5 سال قمری، ربیع الاول سال قمری با فروردین سال شمسی با هم منطبق میشن. الان سال 1436 قمری هستیم. اگه 1436 رو بر دوره تناوب 36.5 تقسیم کنیم 39 دوره کامل تطابق بعلاوه 12.5 سال میشه. حالا اگه این 12.5 سال رو در 10 روز اختلاف ضرب کنیم، میشه 125 روز یا تقریباً 4 ماه. یعنی الان ربیع الاول سال قمری 4 ماه عقب تر از فروردین 1394 باید باشه. با مراجعه به تقویم مشاهد میشه که اول ربیع الاول 1436 برابر با 4 دیماه 1393 بوده یعنی 3 ماه اختلاف. این یه ماه اختلاف بخاطر اینه که احتمالاً در زمان هجرت که مبنای شروع سال قمری و شمسی هست، ربیع الاول به اواخر فروردین و اوائل اردیبهشت افتاده بوده. بنابراین این فرض که اون زمان ربیع الاول با فروردین مصادف بوده درسته. نکته جدید اینکه از اونجائیکه محرم ماه اول سال قمری هست و بعدش هم صفر و بعد ربیع الاول، بنابراین با قرار دادن ربیع الاول در فروردین، محرم و شروع سال قمری میفته به دی و بهمن. ظاهراً عربها مثل الان که تقویم درست حسابی ندارن و از سال میلادی استفاده میکنن، اون موقع هم شروع سالشون همزمان با سال میلادی بوده. یعنی محرم معادل دی و بهمن، صفر معادل بهمن و اسفند و ربیع الاول معادل اسفند و فروردین میشده و ماه رمضان هم که ماه نهم قمری هست، معادل شهریور و مهر میشده که متن هم این رو تایید میکنه.
م ب
|
Germany
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
7
ماه قمری همانطور که از نامش پیداست از گردش ماه به دور زمین به وجود می آی. که این زمان 29، روز وچند ساعت است، بنابراین این ملاک محاسبه گردش ماه به دور زمین است، پس چگونه ممکن است که سال ثابت باشد و در ثانی طبق گفته این مقاله قرآن هم آن ماه اضافه را رد کرده بنابراین ممکن نیست که مثلا رمضان همیشه در یک فصل خاص باشد
اسد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
1
2
بالاخره تکلیفش چه شد. این تقویم الان خیلی غلط داره که . چرا ماه سیزدهم رو سر جاش نمی یارن به خاطر ایه قرآنه .. یا تفسیرش فرق داره؟...
تحقیق جالبی بود.. رو آیه قرآن بیشتر بحث کنید...
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
2
6
خیلی مسخره است که مهرماه رو ماه سوزان در نظر بگیری و مرداد رو تابستون. خوب مرداد که از مهرماه گرمتره. از این گذشته، با روزه گرفتن که نیاز آدم به غذا برطرف نمیشه بلکه بیشتر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
در مهرماه، آنچنان غذا کم می‌شده که تقریبا قحطی می آمده، پس برای همدلی و همراهی همه افراد جامعه با هم، روزه می‌گرفتند.
رضا2
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
1
سوال اینوضع از کی مرسوم شد که سالها چرخش داده بشه دوم بنظرم این موضوع صحت نداره حوادث تاریحی این روثابت می کنه
حمىد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
0
جمادى در زبان عربى سرما گفته مىشود جمادى الاول و ثانى مىشه سرماى اول و دوم
همچنىن ماه سىزدهم صفر ىعنى هىچ ىا تهى گفته مىشد و محاسبه نمىشد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
3
عزیزم این که روش خوبی بوده....انصافا اینطور نیست؟!
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
2
4
" اعراب بادیه نشین سخت ترین روزها را در این ماه می‌گذراندند و عملا چیزی برای خوردن تا شروع ماه شوال نداشتند و با روزه داری و امساک از خوردن آن را سپری می‌کردند"


الان ک دیگه همه زیر کولر نشستن و کشاورزی و مبادلات محصولات اون هم اون سختی رو از بین برده پس دیگه نیازی نیست روزه بگیریم ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
0
پس شهریور چی شد؟
محدث
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
4
4
در هر حال همین ماه قمری فعلی با ماه توی آسمون هماهنگه و تنوع جذابی داره. اگه ماه رمضون همش تو زمستون یا تابستون بود تکراری میشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
5
6
سلام.
آقای محقق!!! رمضان اگر مهر ماه بوده، موقع برداشت محصول بوده و فراوانی مواد غذایی. پس دستور روزه به خاطر کمبود غذا نبوده. در ضمن شهریور و مهر ماه ،کلا پاییز زمان تولید مثل گاو و گوسفند و شتر هست. پس گوشت هم بوده. بارندگی و آب هم که در مهر ماه بوده. لبنیات و .... بوده. پس دلیل روزه داری چیز دیگه ای هست که باید در خواص گرسنگی پیداش کنی. نه کمبود مواد غذایی.
به این ترتیب نتیجه میگیریم که تحقیق خوبی نبود و بهتره دلیل تراشی برای روزه داری در اسلام نکنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
2
1
در اين تحقيق تلويحاً اشاره شده كه منظور قرآن اين است كه نبايد از ماههاي قمري استفاده كرد چون در حال چرخش است و عملاً ماههاي شمسي معيار است.
مسعود ژیان فوق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
3
2
سلام
طرح مطلبی خارج از باور بود!
به نظرم لازم هست منجمین وتاریخ شناسان این موضوع رو تائید کنند
چون با اثبا این قضیه خیلی از موضوعات تاریخی هم جور دیگه تحلیل میشوند

ممنون
سرفزاز باشید
mahsa
|
-
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
5
2
چقدر مطلب جالب و زیبایی بود
سپاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
2
ببخشید ولی جمادی الاول و ثانی برای فصل سرد بوده نه گرممممم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
6
3
باید قبول کرد که سیستم نامگذاری فعلی ماههای قمری ناکار امد است و روش قبلی اضافه کردن ماه سیزدهم روشی دریت برای تنظیم ماهها بوده است.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
2
1
توجه:33سال يك قرينه است نه 36سال.هجرت رسول اكرم اول ربيع الاول مصادف با يكم فروردين فعلي( يكم حمل جلالي) يك هجري بوده است.روش تبديل سال شمسي وقمري به همديگر: (سال شمسي+6)تقسيم بر33ميكنيم اختلاف سال قمري وشمسي بدست مي ايديعني سال شمسي جاري رابا عدد حاصله جمع كنيم سال قمريرا ميدهد
وحتي ميتوان تطابق ماههاراميتوان يافت براي نمونه1422قمري كلامصادف با1380 شمسي بود. (1380+6)/33=42 42+1380=1422
پاسخ ها
ذاود
| |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
دقیق وجالب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
2
اینکه هر چند سال برای ثابت ماندن ماههای قمری یک ماه به آنها اضافه کنیم که مشکل را حل نمیکند و سال ثابت نمیشود بلکه از الان هم آشفته تر میشود. چون الان با یک نظمی هر ساله نسبت به سال شمسی تغییر میکند و در آن صورت 3سال به میزان 10 روز جابجا می شد و مجددا 30 روز برمی گشت.
ضمنا نیمکره جنوبی زمین را نیز درنظر بگیریم که فصلهایش مخالف با نیمکره شمالی است و با وضعیت فعلی بطور یکسان ماه رمضان در تمام فصلها می چرخد.
اسماعیل زمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
4
2
بسیار عالی.واقعا تداخل و استفاده از دو نوع تاریخ باعث بی حرمتیها و کم رنگ شدن اعتقادات مردم میشه.چرا که چندین سال متوالی اعیاد نوروز مصادف میشه با محرم و سایر مناسبتها.که لاجرم مردم نیاز به گردش یا استفاده از زمان محدودببدست آمده دارند.چه خوبه بتوان چاره اندیشی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
بله دقیقا همینطور است و چاره اش این است که مسلمانان فقط از ماههای قمری استفاده کنند و ماههای شمسی را فقط جهت مصارف خاص مانند کشاورزی داشته باشند تا هم باعث اتحاد بیشتر بین مسلمانان شود و هم اعتقادات مردم دچار خلل نشود .
ناشناس
|
Canada
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
4
2
این مطلب کاملا درست است. هنوز در برخی مراسم مذهبی مسیحی ها هم که از ماههای قمری استفاده میکنند، هر سه سال یکماه به ماههای سال اضافه میکنند که تقریبا تطبیق سال قمری با سال خورشیدی حفظ بشود. حذف مان "نسی" بنظر من کار اشتباهی بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
1
2
خیلی ممنون از مطالبت
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
0
1
چقدر جالب و علمی و مستند بررسی شده جای فکر داره
فقط چند تا سوال برام پیش اومده
وقتی تو نیمکره شمالی مثلا ماه سپتامبره تو جنوبی یه چیزه دیگه است؟
خوب سپتامبر تو شمالی تابستونه و تو جنوبی زمستون
خوب اینجوری اونایی که تو نیمکره جنوبین که همیشه بابت روزه سرویسن

مطابق اسناد و مدارک متقن که امسال میگن این دو تاریخ دوباره منطبق شدن عاشورا در سال ۶٠ هجری مطابق ٢٨ مهرماه بوده پس ربیع تو ان سال میفته تو آذرماه
یا عید غدیر که سال یازده هجرت بوده روز اول فروردین بوده پس ربیع میفته وسط تابستون
راحله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
1
0
سلام. من يه سوال دارم كه با خوندن مطلب شما هم نفهميدم جواب سوالم‌رو. ميخواستم بدونم، اين گردش ماههاي قمري كه براي ما اتفاق مي‌افته براي خود اعراب هم اتفاق مي‌افته؟؟ يعني اونها هم ماه رمضونشون تو ماههاي گرم و سرد گردش داره و چند سال تو سرما روزه ميگيرن و چند سال تو گرما؟؟؟؟
پاسخ ها
کاوه
| |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
زنده باشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
1
0
خیلی عالی است
احمدی ق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
0
0
سلام
خوب بود
فقط می تونست بهترباشه اگرمحقق محترم خودشون رامعرفی می کردند.
چون خیلی درفضای مجازی پیچیده است ولی نویسنده ناشناس است.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
0
1
با توجه به نامگذاری ماهها و اینکه هرنامی یک معنی داشته مثلا ربیع به معنی بهار و... با تغییر فصول این نام گذاری معنای خودش رو از دست میده
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
1
0
بنده هم با دویا سه سال اضافه کردن ماه نسی موافقم
سحر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
0
1
بیشتر سردرگم شدم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
0
0
بسمه تعالی
این نظر خلاف ایه37سوره مبارکه توبه می باشد ضمن انکه روزه فقط مربوط به اعراب نبوده که در زمان قحطی بالاجبار رمضان رو روزه بگیرند وبه صراحت قران کریم برهمه امتهای پیشین صیام واجب بوده است و در زمان حضرات معصومین هم م
همین منوال بوده و ان عالمان به تاویل و صاحبان علم اولین واخرین بوده اند
علی
|
Germany
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
1
سلام من نفهمیدم سه تا ده روز را مگه میشه از سه یال مختلف با هم جمع کرد بعد یک ماهش کرد؟اون کاری که برای سال شمسی میکنند ساعت ها را با هم جمع میکنند و وقتی سال تحویل میفته توی روز بعد از بیست و نه اسفند به اون روز میگویند سی اسفند که این کار خود بخود میشه حالا شما فرض کن ربیع الاول یشه اول فروردین آخر ماه قمری میشه بیست اسفند خوب اگر بخواند ربیع الاول را از اول فروردین شروع کنند از بیست اسفند 96 تا 29 اسفند 96 را مثلا مگر میشه انتقال داد به سه سال دیگه ما که نفهمیدیم نسی یعنی چی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
0
0
مطلب بسیارگنگ است
الیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
0
0
ایول داداش
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
به نظر من یکی از محاسن ماه قمری اینه که با نگاه کردن تو آسمون میشه تاریخ حدس زد بعد همه می دونیم زمان یه مفهوم پیچیدست یه جورایی قراردادی
میدوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
1
3
برادرا ، خواهرا. فقط 40 سال از انقلاب ایران میگذره. اوت موقع هم دوربین بود. هم تلویزیون بود. هم روزنامه و خبرنگار و ....... الانم با وجود بودن همه اون امکانات کسی نمیتونه توضیح درستی از اتفاقات اون موقع بده. هر کسی از دید خودش و تکیه بر قدرت تحلیل خودش یه چیزایی میگه. اون وقت شماها نشستین در مورد اتفاقی که 2000 سال پیش افتاده به این ریزی نظر می دین. واقعا از کجا میشه فهمید کی درست میگه. اون تاریخ دان اروپایی که معلوم نیست دانسته هاش از کجاست با اون ادم مذهبی که فقط از روی تعصب حرف می زنه؟
ارتین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
0
0
احسنت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار