مرگ، سرانجام ۱۲ مصدوم آتش‌سوزی در خوی + تصاویر
کد خبر: ۴۲۲۶۰
تاریخ انتشار: 2016 July 06    -    ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
5روز پیش خبری با عنوان انفجار کپسول گاز در روستای شوریک از توابع بخش صفاییه شهرستان خوی در رسانه‌ها منتشر شد که باعث تأسف همگان شد، این حادثه ناگوار با ترکیدگی یک کپسول گاز که به‌علت نشت گاز در مجاورت آبگرمکن حمام قرار داشت، اتفاق افتاد و وقتی اهالی منزل و همسایگان برای کمک به آسیب‌دیدگان رفتند انفجار کپسول گاز دیگری در‌‌ همان منزل مسکونی سبب بیشتر شدن عمق این فاجعه شد و 24 نفر در این حادثه دچار سوختگی شدید شدند.

متأسفانه یکی از دلایلی که این حادثه را به فاجعه تبدیل کرد، نبود ایستگاه آتش‌نشانی در این منطقه بود، بعد از وقوع حادثه نیروهای امدادی از شهرستان خوی و فیرورق به این منطقه اعزام شده و این حادثه را مدیریت کردند و مصدومان این حادثه به اورژانس بیمارستان قمر بنی‌هاشم منتقل شدند.

بین مصدومان دو کودک وجود داشت و درصد سوختگی تعدادی از این افراد بالای 70 و 80 درصد بود و به‌علت نبود بخش سوختگی در بیمارستان‌های شهرستان خوی و به‌دلیل وخامت حال برخی از مصدومان 11 نفر به بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه و دو نفر به بیمارستان تبریز اعزام شدند و برای هرچه بهتر و سریع‌تر شدن اعزام دو آمبولانس نیز از شهرستان‌های سلماس و قره‌الضیاءالدین درخواست شد.

پرداخت خسارت به حادثه‌دیدگان از سوی استانداری

فرماندار خوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خوی اظهار داشت: 5 نفر از حادثه دیدگان با حمایت‌های وزارت بهداشت درمان و با هواپیمای چارتر به تهران و 4 نفر دیگر به اصفهان اعزام شدند که متأسفانه با فوت برخی از این عزیزان تعداد جان‌باختگان مدام در حال افزایش است.

حسین سیوانی اصل افزود: کلیه هزینه‌های درمان حادثهٔ انفجار گاز در روستای شوریک پرداخت می‌شود و فرمانداری خوی در تلاش است با حمایت‌های استاندار آذربایجان‌غربی خسارت‌های وارده از حادثه انفجار گاز را جبران کند.

وی تصریح کرد: این‌گونه حوادث هرچند قضا و قدر الهی است اما مسئولیت نهاد‌ها و سازمان‌های مسئول در حوادث پیش‌بینی نشده را دو چندان کرده و ضرورت و وجوب آمادگی کامل و هوشیاری و رعایت نکات ایمنی را برای ما گوشزد می‌کند.

ضرورت آموزش مهارت‌های پیشگیری و درمان

فرماندار خوی بیان کرد: فرمانداری با تمام جدیت و احساس مسئولیت آمادگی‌ها را کنترل می‌کند و تا حد تضمین در افزایش آن خواهد کوشید و آموزش مهارت‌ها و ایمنی‌های لازم در برابر حوادث و سوانح را در رأس برنامه‌های ستاد بحران شهرستان قرار می‌دهد.

وی گفت: علی‌رغم محدودیت‌ها و کمبودهای شهرستان و بُعد مسافت و صعب العبور بودن مسیر برای خودروهای خدمات‌رسان ارائه خدمات اولیه در مدت زمان دو ساعت از وقوع حادثه نشان از سرعت عمل و انجام وظیفه نهادهای مسئول بوده است.

بخشدار بخش صفاییه خوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خوی، ضمن تشریح نحوه امدادرسانی در این حادثه اظهار داشت: با رسیدن گزارش حادثه بلافاصله بخشداری ضمن گزارش حادثه به فرماندار شهرستان خوی و کسب دستورات و مجوزهای لازم، برای شروع عملیات به محل حادثه اعزام و دستور اعزام کلیه نیروهای امدادی را به محل حادثه صادر می‌کند.

وی افزود: باتوجه به زمان‌بندی پیش‌بینی شده با در نظر گرفتن مسافت 30 کیلومتری و سربالایی بودن جاده دسترسی برای خودروهای تانکر آب با بیش از ده هزار لیتر آب، استاندارد است و کلیه نیروهای امدادی به‌موقع در محل حادثه حاضر می‌شوند وعوامل درمانی در شبکه بهداشت و درمان با وجود امکانات کم محل فیزیکی بیمارستان بالا‌تر از حد انتظار عمل کردند.

کمبود فضای درمانی و امکانات بهداشتی

ناصر سنایی بیان کرد: هر لحظه هر حادثه‌ای برای هرشهری با امکانات موجود آن شهر امکان وقوع دارد که شاید امکانات آن شهر جوابگو نباشد، در این شرایط باتوجه به دستورالعمل‌های صادره شهر معین آن شهر وظیفه دارد بلافاصله وارد عمل شود و هیچ جای تأسف نیست که چرا در‌‌ همان شهر امکانات نبود زیرا همیشه امکانات نسبت به بعد فاجعه امکان دارد کم باشد.

بخشدار صفاییه خوی گفت: در حادثه شوریک بیش از 24 مجروح داشتیم که آمبولانس‌ها فقط قادر به حمل یک مجروح بود و شهرستان خوی نیز نمی‌تواند ماشین آلات خود را تخلیه کرده و از شهر خارج کند، در این صورت است که شهر معین وظیفه دارد وارد عمل شود.

وی تصریح کرد: فضای فیزیکی درمانگاه و پرسنل درمانی در شهرستان خوی بسیارکم بوده و به‌شدت کمبود داریم و به‌هیچ عنوان جمعیت فعلی شهرستان را جواب‌گو نیست که در این میان بخش صفائیه نیز جزو محرومین شهرستان است.

مرگ سرانجام مشترک همه 12 مصدوم آتش‌سوزی خوی

باقر بهرامی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی نیز لحظاتی پیش در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: متأسفانه تعداد افراد فوتی حادثه خوی تاکنون 12 نفر است که از این تعداد 5 نفر در تهران، 3 نفر در تبریز و 3 نفر در ارومیه و 1 نفر در اصفهان فوت شدند.

اما باید در نظر داشت که حادثه روستای شوریک خوی تنها جزئی از انواع حوادثی است که بحران نامیده می‌شود و این حوادث هیچ وقت قبل از به وقوع پیوستن اطلاع نمی‌دهند، مدیران ملی و محلی اکنون باید خود را در چنین حوادثی محک زنند تا به توانایی‌های خود در مدیریت بحران پی ببرند، این سؤال اکنون به‌جد در بین شهروندان خوی مطرح شده که این شهرستان توانایی مقابله با هرگونه حوادث بزرگ‌تر از این را که غیر قابل پیش‌بینی هستند، دارد؟ و آیا برازنده یک شهرستان است که با وجود قطب درمانی عنوان شدن برای شمال استان آذربایجان غربی از داشتن حتی یک بخش سوختگی در بیمارستان‌ها محروم باشد؟

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار