اخلاط چهارگانه در بدن و نشانه‌های شخصیتی افراد
کد خبر: ۴۰۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2015 June 15    -    ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
چهار خلط اصلی موجود در بدن؛
این افراد پر انرژی، علاقه‌مند به ادبیات و موسیقی، دارای استعداد شاعری، مهربان، شجاع، تنوع طلب، و بی‌علاقه به کار‌های تکراری، خوش اخلاق و خوش رو،، دوراندیش، شوخ طبع، دست و دل باز و دارای ...
اخلاط چهارگانه در بدن و نشانه‌های شخصیتی افراد
 
خلط چیست؟


خلط به معنی آمیختن است. زمانی که غذا در بدن شروع به هضم شدن می‌کند، با شیره گوارشی موجود در کبد مخلوط شده و به مواد مفید در بدن تبدیل می‌شود این مواد، چهار خلط اصلی موجود در بدن یعنی‌ صفرا، سودا، بلغم و دم را به وجود می‌آ‌ورند.

انواع اخلاط


بدن انسان از ترکیب چهار خلط دم، صفرا، سودا و بلغم ساخته می‌شود که کم یا زیاد شدن هر یک از این خلط‌ها در بدن، موجب تغییر شکل در ساختمان بدن، تفاوت در صورت، زیبایی، چاقی یا لاغری، رنگ پوست، شکل و رنگ مو‌ها و پنهانی یا آ‌شکاری رگ‌ها در بدن می‌شود و نیز توانایی‌ها و رفتارهای متفاوتی را در انسان به وجود می‌آ‌ورد. به همین دلیل است که هر فرد‌ی، دارای اندامی خاص با اشکال گوناگون و تمایلات غذایی، اخلاق، رفتار و علاقه‌مندی متفاوت است.

اخلاط چهارگانه در بدن و نشانه‌های شخصیتی افراد...( تولیدی بخش دوم)


‌خلط دم ‌خون

خلط دم بیشتر در کبد، قلب و رگ‌ها ساخته می‌شود. علت به وجود آ مدن خلط دم، استفاده از خوراکی‌های متعادل و سازگار با مزاج است.

وظایف مهم خلط دم، جریان داشتن در سراسر بدن، رساندن غذا به قسمت‌های مختلف بدن و گرم و مرطوب نگه داشتن بدن است.

ویژگی‌های ظاهری افراد دموی


از جمله ویژگی‌های افراد دموی می‌توان به سرخ بودن پوست زبان و صورت، داشتن پوست گرم و مرطوب، عرق زیاد، وجود دمل و جوش در بدن، بالا بودن سرعت رشد مو، نداشتن مشکل گوارشی، شیرین بودن طعم دهان، عادی بودن ترشحات بینی، داشتن لب‌های کلفت سنگینی خواب. باهوش، نا‌سازگاری با محیط های گرم، دارای دست و پا و اندام درشت، دارای رگ‌های برجسته، حرکات بدنی سریع و ناسازگار با خوراکی‌های گرم و شیرین اشاره نمود.

ویژگی‌های رفتاری و فکری افراد دموی مزاج

 
این افراد پر انرژی، علاقه‌مند به ادبیات و موسیقی، دارای استعداد شاعری، مهربان، شجاع، تنوع طلب، و بی‌علاقه به کار‌های تکراری، خوش اخلاق و خوش رو،، دوراندیش، شوخ طبع، دست و دل باز و دارای میل جنسی زیاد هستند.

خلط صفرا

 
صفرا در لغت به معنی زردی است. از لحاظ رنگ انواع زرد‌ها‌یی مانند زرد کاهو‌یی، زرد کاهی، زرد زرده‌ای و...‌ تقسیم می‌شوند، و از لحاظ کیفیت و وزن سبک و کف مانند است. مزه صفرا تند و تلخ است.

اخلاط چهارگانه در بدن و نشانه‌های شخصیتی افراد...( تولیدی بخش دوم)


ویژگی‌های افراد صفرا وی مزاج


افراد صفرا وی مزاج دارای پوست گرم و خشک هستند، نبضشان تند و تیز است. بدنشان کشیده و دارای استخوان بندی قوی هستند. حرارت بدنشان بالاست. رنگ زرد سایه‌ای در گوشه چشمشان ایجاد می‌نماید. اگر صفرا از حالت طبیعی خارج شود ممکن است هنگام خواب پا‌هایشان با علامت داغ شدن، میزان صفرا ی رسوبی را نشان دهد. جوش‌های قرمز توأم با خارش در پوستشان زیاد می‌زند و بیشتر از دیگر مزاج‌ها دچار بیماری کهیر می‌شوند. رنگ ادرار و بوی آ ن و عرق تنشان تند و بوناک می‌شود. کم خواب هستند و وزنشان چندان افزایش پیدا نمی‌کند. زیاد دچار آ بریزش‌های فصلی می‌شوند.

ویژگی‌های رفتاری و فکری افراد صفراوی مزاج


بسیار عجول و شتابزده عمل می‌کنند. عصبی و تند مزاج‌اند. این افراد دارای پشتکار زیاد، مدیر و منظم، رک، منفی نگر، پر حرف، علاقه‌مند به ادبیات و ریاضیات، عاشق، حساس، دقیق در تصمیم گیری، علاقه‌مند به ورزش‌های خشن با میل جنسی متعال می‌باشند.

خوراکی‌های مفید برای افراد صفراوی مزاج

 انواع مرکبات «پرتقال، لیمو شیرین، نارنگی و...» انار، شاه توت، خیار، سیب، گلابی، آ لبالو، گیلاس، آ لو، گوجه سبز و زرشک، هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، هویج فرنگی، روغن زیتون، سوپ جو، سبزیجات مانند اسفناج و گشنیز، لیموترش، انبه، به، نارگیل، زیتون، شاه دانه، شنبلیله، فندوق، پسته، جو، نخود، لپه، گوشت گنجشک، خاکشیر، اسفرزه، تخم ریحان، تخم مرو، بارهنگ، ترشی جات طبیعی، مغز فلوس، ترنجبین، عسل به مقدار کم وهمراه با لیموترش تازه، انگور، کاهو، تخم خیار، تخم کدو خام، تخم هندوانه، گوشت ش‌تر، مرغابی، پیاز، کرفس، ترب، پونه، مرزه، کنگر، نعنا، شوید، شنبلیله، ریحان، زعفران، زیره، زنیان، سیاه دانه، دارچین، سیب زمینی بخار پز، قارچ، بامیه، پیاز، پر هلو، پر زردآلو، مغز بادام خام، برنج سفید با روغن زیتون، کدو حلوایی، نخود فرنگی، عدس، ماش، لیمو عمانی برای افراد صفرا وی مزاج بسیار مفید است.

خوراکی‌های مضر برای افراد صفراوی مزاج


چایی، قهوه، نسکافه، لبنیات، تخم مرغ، غذا‌های فریزر شده و سرخ شده، سس و رب، غذا‌های چرب، ماکارونی، آ ش رشته، سیر، خوراکی‌های گرم، نوشابه، ادویه جات تند، آ ب یخ، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله بعداز غذا، شیرینی جات قنادی و مصنوعی، آجیل شور، گوشت قرمز، موز، غذاهای ساندویچی، خربزه و طالبی.

سوداوی مزاج‌ها


این افراد ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و بیماری‌هایشان متفاوت است. دو نوع سوداوی داریم، یکی آ ن کسانی که تیر ه رنگ می‌شوند و دیگر آ ن‌ها یی که سفید و خشک پوست می‌شوند مانند بیشتر اروپایی‌ها. پوستشان به سرعت کک مک می‌زند و به نور آ فتاب بسیار حساس‌اند. پاشنه‌های پا‌هایشان زود ترک می‌خورد. انسداد عروقی در آن‌ها بیشتر از دیگر مزاج‌ها ست. مدام از غش رفتن و خواب رفتن و سرد شدن ساق پا‌هایشان شکایت دارند. سر انگشت دست و پایشان سرد می‌شود. دچار کم خونی و بی‌اشتهایی و تهوع می‌گردند. اشتهای نا‌مرتب و ریزه خواری دائم و به اصطلاح نوک زدن به غذا دارند. به اگزما و زخم‌های حساسیتی توام با خارش زیاد دچار می‌گردند. نا‌خن‌هایشان شکننده و ترک و خشکی بر می‌دارد. خونشان سیاه و غلیظ می‌باشد. امکان ابتلا به یبوست و بواسیر به علت خشکی مزاج، سوزش دهانه معده، درد سیاتیک در این افراد وجود دارد.

ویژگی‌های رفتاری و فکری افراد سوداوی مزاج‌ها


اضطراب و دلهره آ زارشان می‌دهد. بسیار رویایی و زود رنج و عاشق پیشه هستند،‌گاه نفرت را به جای عشق به سرعت عوض می‌کنند. بی‌حوصله، افسرده، شکاک، مغرور، فکر و خیال زیاد، غصه و خودخوری، علاقه‌مند به حساب‌گری و مسائل فنی، هستند. همچنین افراد سوداوی مزاج، دارای میل جنسی زیاد می‌باشند.

خلط بلغم


بلغم قسمتی از خون است که باعث سفیدی و روشنی رنگ آن می‌شود. درواقع بلغم جانشین خلط خون است و هر‌گاه، بنا به دلایلی خون از بدن خارج شود بلافاصله بلغم، جای خلط خون را می‌گیرد.

افراد بلغمی مزاج دارای پوست سفید، نرم و روشن، لک و پیس، دندان و ناخن خای سست و شکننده، پف زیر چشم، سفید شدن زود رس مو‌ها، عفونت‌های پایین بدن بیشتر از دیگر ان به سراغشان می‌آ ید. کم خون هستند و دست و پایشان سرد است، نبضشان سست می‌زند. برخی از آ ن‌ها بسیار چاق می‌شوند، این چاقی از نوع چربی‌های اضافی است. تشنگی آنان کم است. از خوردن سردی زود دچار مشکل شده و دست و پایشان سست شده و آ ب دهانشان زیاد می‌شود و مفاصاشان سستی می‌پذیرد. از گرما خوششان می‌آید و از سرما گریزانند. ترشحات سفید رنگ در خانم‌های بلغمی مزاج زیاد است.

وویژگی‌های روحی و فکری افراد بلغمی مزاج


این افراد، سست اراده، تنبل، صلح طلب، ترسو محافظه کار هستند، کمتر دعوا می‌کنند، شوخ طبع، کینه‌ای، فراموش کار، منظم و دقیق، حسابگر، آ رام و گوشه گیر، دارای میل جنسی ضعیف هستند.

مهسا علوی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
1
9
من به هیچ یک نمی خورم.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
ممکنه طبع پایتون یک چیز باشه اما محیط و تغذیه غلبه ی یک طبع دیگه رو ایجاد کرده باشه

مثلا صفرا با غلبه ی سودا

در ضمن بین این چهار خلط یک طیف گسترده هست. مثل دستگاه دکارتی که چهار سو داره. اخلاط هم 4 سو داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
3
3
من ویژگی رفتاری دم و سودا رو جفتش دارم ، چطوری میشه اونوقت ؟
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
0
5
دانستن این اخلاط چه فایده ای دارد؟
کاش روش متعادل کردن آنها یا تغییر آنها را هم می گفتید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار