تولد نوزاد سالم از یک زوج حامل تالاسمی در شیراز
کد خبر: ۳۹۲۰۵
تاریخ انتشار: 2016 June 07    -    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
دکتر رضا پژومند مسئول فنی آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مرکز ناباروری شیراز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: شش جنینی که در بخش جنین شناسی این مرکز به صورت لقاح خارج رحمی (IVF) تشکیل شده بودند، در آزمایشگاه ژنتیک آزمایش شدند و پس از انجام PGD (تشخیص بیماری ژنتیکی جنین قبل از کاشت در رحم مادر)مشخص شد که دو جنین این زوج سالم، دو جنین حامل (مانند پدر و مادر) و دو جنین دیگر بیمار هستند.

این متخصص ژنتیک پزشکی اظهارداشت: در ادامه یکی از جنین‌های سالم به رحم مادر حامل بیماری تالاسمی انتقال داده شد و اولین نوزاد سالم در جنوب کشوربا روش تشخیص ژنتیکی جنین قبل از انتقال به رحم مادر به دنیا آمد.

مسئول فنی آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مرکز ناباروری شیراز اضافه کرد: با این تکنیک (PGD) می‌توان همه بیماری‌های تک ژنی در جنین پنج روزه را تشخیص و در صورت سالم بودن جنین آن را به رحم مادر انتقال داد.

این متخصص با اشاره به اینکه برای انجام تکنیک PGD ابتدا باید برای زوجین عمل IVF (لقاح خارج رحمی) را انجام داد، گفت: در روش IVF اسپرم مرد و تخمک زن گرفته می‌شود و پس از انجام لقاح، جنین حاصله تا پنج روز در محیط آزمایشگاهی رشد داده می‌شود، سپس این جنین‌ با متد PGD بررسی ژنتیکی می شود و تنها جنین‌های سالم به رحم مادر منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: در این تکنیک می‌توان جنسیت جنین را نیز قبل از انتقال مشخص و در صورت وجود جنین‌های سالم جنسیت جنین را نیز انتخاب کرد.

پژومند با تاکید بر اینکه برای انجام تکنیک PGD علاوه بر نیاز به تجهیزات و ژنتیکی پیشرفته به افراد بسیار مجرب جنین شناس نیز احتیاج است افزود: مرکز درمان ناباروری شیراز با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته روز جزو معدود کلینیک‌های کشور است که می‌تواند تمام مراحل پیشرفته‌ترین تکنیک‌ها را در این زمینه از ابتدا تا انتها به صورت متمرکز در یک مرکز انجام دهد.

وی اضافه کرد: در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مرکز درمان ناباروری شیراز 250 مورد تعیین جنسیت انجام گرفته و سلامت این جنین ها برای شایع ترین بیماری های ژنتیکی مانند سندرم موسوم به منگولیسم (داون)، پاتو، ادوارد، ترنر و کلاین فلتر مورد بررسی قرار گرفته است که در تمام موارد نوزاد سالم و با جنسیت مورد نظر به رحم مادر انتقال داده شده است.

مسئول فنی آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مرکز ناباروری شیراز به اهمیت روش PGD در علم ژنتیک اشاره کرد و گفت: این روش در مواردی که پدر و مادر حامل یک بیماری تک ژنی مانند هموفیلی، تالاسمی، آترونی عضلانی نخاعی، بعضی از بیماری‌هایی که منجر به عقب افتادگی ذهنی می‌شوند باشد،بسیار کارآمد است.

وی ادامه داد: پدر و مادری که به بیماری‌های تک ژنی مبتلا هستند و می‌خواهند از سالم بودن جنین خود مطمئن شوند نیز می توانند از این روش استفاده کنند.

پژومند اضافه کرد: همچنین مادر و پدری که حامل جهش‌های ژنتیکی هستند که حتی در صورت ابتلای جنین اجازه سقط را پزشکی قانونی برای این جنین ها صادر نمی کند ( مانند ناشنوایی ها) می توانند از این روش مطمئن بهره بگیرند.

شفاآنلاين
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار