روزی که رسانه‌ها با امام (ره) وداع کردند +تصاویر
کد خبر: ۳۸۸۷۷
تاریخ انتشار: 2016 June 03    -    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
روزنامه‌هایی که حدود 9 سال پیش از آن با تیتر «امام آمد» موج شادی را در کشور دو چندان کرده بودند، حالا آن روز باید خبر پرواز ملکوتی او را منتشر می‌کردند؛ سید روح‌الله خمینی - بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران - در آخرین ساعات 13 خرداد ماه 1368 جان به جان‌آفرین تسلیم و امتی را عزادار کردند و حالا این وظیفه‌ی رسانه‌ها بود تا ناقل این خبر به مردم باشند؛ رسانه‌های انگشت‌شماری که در آن زمان به تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها خلاصه می‌شدند.

خبرنگار بخش رسانه تلاش کرده است تا به مناسبت سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مروری بر تیترهای اصلی روزنامه‌های آن روزها داشته باشد.

«بسم‌الله الرحمن الرحیم. انالله و اناالیه راجعون. روح بلند رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) به ملکوت اعلا پیوست»؛ اینها جملاتی بود که در ساعت هفت صبح روز 14 خرداد ماه سال 1368 از زبان گوینده رادیو شنیده شد تا به مردم ایران اعلام کند که دیگر امام ندارند.

روزی که رسانه‌ها با امامشان وداع کردند +تصاویر

کسی که این جملات را بر زبان آورد محمدرضا حیاتی بود. وی که در آن زمان 34 سال بیشتر نداشت با چنان حالتی این جملات را بر زبان آورد که برای همیشه بر ذهن‌ها نقش بست.

«جهان اسلام در سوگ امام خمینی»؛ تیتر اول روزنامه «کیهان» در روز چهاردهم خرداد ماه 1368 بود تا ناقل یکی از مهمترین اخبار برای مردم ایران در 4 دهه گذشته باشد. این روزنامه‌ که تمام صفحه اصلی خود را به رحلت امام خمینی اختصاص داده بود، از تعطیلی کشور تا پایان آن هفته و اعلام 40 روز عزای عمومی توسط سران سه قوه خبر ‌داد.

روزی که رسانه‌ها با امامشان وداع کردند +تصاویر

«دیشب در جماران چه گذشت؟»، «گزارش خبرنگاران کیهان ازعزاداری مردم پس از انتشار خبر رحلت امام»، «وصیت‌نامه امام در جلسه امروز مجلس خبرگان قرأت می‌شود»، «نخستین واکنش‌های جهان نسبت به رحلت حضرت امام»، «حجت‌الاسلام سید احمد خمینی: خمینی روح خدا در کالبد زمان بود و روح خدا جاودانه شد» و «مراسم نماز بر پیکر امام خمینی فردا در مصلی تهران برگزار می‌شود» از دیگر تیترهایی بود که آن روز بر صفحه نخست روزنامه «کیهان» نقش بسته بود.

روزنامه «اطلاعات» نیز در روز 14 خرداد ماه، عکسی از امام خمینی را به همراه تیتر یک «امام خمینی به ملکوت اعلی پیوست» منتشر کرد؛ این روزنامه انتشار با تیترهای دیگری همچون «راه امام در پیش روی ما و چراغ راه آینده ماست»، «تو می‌روی، که بماند؟»، «مراسم تشییع و تدفین حضرت امام خمینی امروز انجام نمی‌شود»‌ و «پیام تسلیت حجت‌الاسلام و المسلمین احمد خمینی به امت امام»، تاثیرش را از این واقعه در صفحه نخست منعکس کرد.

روزی که رسانه‌ها با امامشان وداع کردند +تصاویر

«روح بلند امام به ملکوت اعلا پیوست»؛ این تیتری بود که 14 خرداد ماه بر صفحه نخست روزنامه «جمهوری اسلامی» نقش بسته بود؛ «وصیت‌نامه سیاسی الهی امام خمینی در مجلس خبرگان‌ قرأت شد»، «دولت لبنان 4 روز عزای عمومی اعلام کرد»، «اطلاعیه مشترک سران سه قوه و نخست وزیر به مناسبت ارتحال امام خمینی» و «مراسم نماز بر پیکر پاک و مطهر رهبر انقلاب فردا در مصلای تهران برگزار می‌شود» از دیگر تیترهای صفحه نخست این روزنامه بود.

در زمانه‌ای که تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها تنها رسانه‌های موجود برای اطلاع‌رسانی رسمی بودند، حضورشان در این شرایط شاید بیش از پیش احساس می‌شد. مراسم تشییع رهبر انقلاب ایران در روز ۱۶خرداد ماه برگزار و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد؛ در آن روز با وجود اینکه در کشور تعطیلی رسمی اعلام شده بود، اما روزنامه‌ها منتشر شدند تا بیانگر اخبار و حواشی مراسم تشییع پیکر رهبر انقلابی باشند که 9 سال از عمر آن می‌گذشت.

روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر اول «امت با راه امام تجدید ییعت و با پیکر پاکش وداع کرد» و تیترهای دیگری همچون «آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب انتخاب شدند»، «جهان اسلام در سوگ امام» و «تهران دیروز شاهد عظیم‌ترین و غم‌انگیزترین وداع یک ملت با رهبر خود در سراسر تاریخ بود» با رهبر انقلاب ایران وداع کرد.

روزی که رسانه‌ها با امامشان وداع کردند +تصاویر

«آخرین وصایای حضرت امام با اسلام»، «آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی صبح امروز بر پیکر مطهر امام خمینی نماز گزاردند» و «وصیت‌نامه الهی - سیاسی امام؛ راز بقاء انقلاب و پویایی راه امام» از تیترهایی بودند که پس مراسم تشییع پیکر امام خمینی بر صفحه اول روزنامه «اطلاعات» نقش بسته بودند.

روزنامه‌ها تا 19 خرداد ماه سال 68 همچنان تب و تاب داغ‌شان را داشتند و اغلب به صورت فوق‌العاده و رایگان عرضه می‌شدند؛ تصاویر صفحه نخست برخی از آن روزنامه‌ها را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

روزی که رسانه‌ها با امامشان وداع کردند +تصاویر

روزی که رسانه‌ها با امامشان وداع کردند +تصاویر 
ايسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار