من به انسان امیدوارم!
کد خبر: ۳۸۱۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2016 May 28    -    ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
پس اگر بگذاریم "تنازع بقا" به شکل کاملا آزاد عمل کند انسان ها به کمال نزدیک خواهند شد یعنی آینده جامعه انسانی شهروندانی سالم تر، قوی تر و باهوش تر خواهد داشت، مشروط بر اینکه "آیین هایی" همچون دموکراسی، عدالت اجتماعی و حقوق بشر دست و پای "تنازع بقا" را نبندند!
من به انسان امیدوارم! 
1- اگر همچون "توماس هابز" فیلسوف قرن هفدهم بریتانیایی بپذیریم که انسانها ذاتا خشن، خودخواه و حریص هستند، آنگاه وضعیت موجود در جامعه بشری اجتناب ناپذیر و غیر قابل اصلاح به نظر می رسد. هابز در کتاب "هیولا" (Leviathan) که در سال ۱۶۵۱ نوشت ادعا کرد که "انسان، گرگ انسان است" (Homo homini lupus) پس اساسا قرار است انسان ها به دست انسان های قوی تر خورده شوند، پس این که 90 درصد ثروت و امکانات جهان در اختیار 10 درصد از مردمان است، امری است"طبیعی" .

۲- اگر همچون "هربرت اسپنسر" پژوهشگر قرن نوزدهم بریتانیایی معتقد به "داروینیسم اجتماعی" باشیم آنگاه وضعیت تبعیض آمیز و فاجعه بار جهان نه تنها طبیعی است که حتی "مطلوب" است، زیرا از نظر اسپنسر، انسان ها در جامعه مانند سایر حیوانات در محیط طبیعی شان برای بقا تقلا می کنند و فقط قوی ترین، سالم ترین و باهوش ترین آنها زنده می مانند؛ پس اگر بگذاریم "تنازع بقا" به شکل کاملا آزاد عمل کند انسان ها به کمال نزدیک خواهند شد یعنی آینده جامعه انسانی شهروندانی سالم تر، قوی تر و باهوش تر خواهد داشت، مشروط بر اینکه "آیین هایی" همچون دموکراسی، عدالت اجتماعی و حقوق بشر دست و پای "تنازع بقا" را نبندند!

۳- شرایط واقعی جهان نشان می دهد که "کاپیتالیسم" که بنیان فلسفی خود را بر "طبیعی بودن" و "مطلوب بودن" تبعیض استوار ساخته است نه تنها چشم انداز کمال برای جامعه انسانی را به همراه نیاورده است که آینده بقای حیات در کره زمین را با خطر مواجه ساخته است. آلاینده های محیط زیست، گرم شدن کره زمین و سایه سنگین سلاح های هسته ای انباشته شده در جهان حتی چشم انداز بقا را مخدوش کرده اند چه رسد به چشم انداز کمال!

نظام حکومتی کشورهایی که عظیم ترین سازمان های کاپیتالیستی جهان را دارند همچون چین و آمریکا مهم ترین سهم را در فرایند گرمایش زمین دارند و بیشترین خطر را برای آینده حیاط ایجاد می کنند.

۴- ریچارد ویلکینسون و کیت پیکت در کتاب "تاوان نابرابری" با محاسبات دقیق آماری نشان داده اند که کاپیتالیسم نه تنها آینده حیات را در معرض خطر قرار می دهد، بلکه کیفیت زندگی امروز تک تک ما را نیز پایین می آورد.

 
5- قبول دارم که آرمان سوسیالیسم مبتنی بر یک امید است: امید به این که انسان جانب خیر را خواهد گرفت! من به انسان امیدوارم!
محمدرضا سرگلزایی، روانپزشک
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
2
فلسفه کاپیتالیسم و تنازع بقا مناسب حیوانات است و انسانهای برتر از نگاه این فلسفه فی الواقع حیوانات و انسانهای دون پایه ای بیش نیستند که چه با تزویر و ریا و دوز و کلک و چه با زور و قدرت حق و حقوق دیگران را نادیده می انگارند. سوسیالیسم هم خالی از ایراد نیست. انسانها باید الگوی مناسب خود را بیابند، الگویی برگرفته از خود انسان و ان چیزی نیست جز اینکه اسلام نیز گفته است که همه انسانها با هم برابر و برادرند و اسیب رساندن به یک انسان در واقع اسیب رساندن به تمام انسانیت و بنوعی خودزنی است و فهم این مساله از درک انسانهای احمقی که به حیوان شدن گرایش دارند خارج است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
1
0
خیلی مطلب سنگین بود
جلسه بعد تحلیلش رو بنویس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار