مشکلاتی که با کمبود آب در بدنتان ایجاد می‌شود
کد خبر: ۳۸۰۹۰
تاریخ انتشار: 2016 June 12    -    ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
کم‌آبی در بدن باعث بروز مشکلاتی برای افراد می‌شود اما اگر زمانی طولانی آب کافی به بدن نرسد، علائم خطرناک و تهدیدکننده دیگری به همراه می‌آورد.
مشکلاتی که با کمبود آب در بدنتان ایجاد می‌شود حتی کم آبی خفیف هم دارای اثرات قوی است و فرد را در معرض این علائم قرار می دهد. برخی از این اثرات عبارتند از:
 

 
 
خستگی
 
خواب آلودگی
 
سردرد
 
سرگیجه
 
تغییر خلق و خوی، تحریک پذیری و افزایش اضطراب
 
چشم های گود رفته
 
پوست چروکیده
 
گرفتگی عضلانی
 
درد مفاصل
 
علائم شدید که فرد نیاز به اورژانس های پزشکی دارد، شامل این موارد هستند:
 
فشار خون پایین همراه با ضربان قلب سریع
 
اسهال و یا استفراغ شدید
 
عدم توانایی در حفظ مایعات
 
مشکلاتی که با کمبود آب در بدنتان ایجاد می‌شود 
 
البته کم آبی بدن دارای اثرات نهفته ای هم هست که از این قرارند:
 
متابولیسم آهسته و افزایش وزن: توانایی بدن شما برای دفع سموم با کم آبی بدن کم می شود و علاوه بر این سوخت و ساز بدن کاهش می یابد. در این هنگام است که فرد افزایش وزن ناشی از کم آبی بدن را تجربه می کند. در عین حال یک مطالعه حاکی از آن است که نوشیدن روزانه ۱۶ اونس آب میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.
 
افزایش گرسنگی: هنگامی که بدن شما تا حدودی کم آب است، احساس گرسنگی و میل به خوردن خوراکی ها در شما تقویت می شود و همین اتفاق باز هم افزایش وزن را به همراه دارد.
 
کند شدن گردش خون و درجه حرارت نامنظم بدن.
 
مشکلات هضم غذا: ابتلا به یبوست و اشکال در هضم غذا از دیگر عوارض کم آبی بدن است.
 
خستگی عمومی: احساس خستگی ناشی از کم آبی بدن انرژی شما را کاهش می دهد و شما قادر و مایل به انجام حرکات ورزشی و فعالیت های روزمره نیستید.
 
افزایش قند خون: بدن شما برای شکستن قند نیاز به آب دارد. پس اگر مبتلا به دیابت هستید، کم آبی حتی خفیف برای شما می تواند خطرناک باشد. 
 
 
اثرات طولانی مدت کم آبی: البته علائم کم آبی بدن وخیم تر از موارد فوق هم می تواند باشد.
 
 مشکلاتی که با کمبود آب در بدنتان ایجاد می‌شود
 
این علائم عبارتند از:
 
گرمازدگی
 
تورم مغز
 
تشنج
 
شوک هیپوولمیک
 
نارسایی کلیه
 
کما و در نهایت مرگ.
 
نکات پیشگیرانه
 
کم آبی خفیف به راحتی با جایگزین کردن مایعات درمان می شود. برای رفع تشنگی، آب بهترین انتخاب است.
 
اگر احساس بی حالی می کنید هم آب بنوشید. اگر روزانه حدود دو و نیم لیتر آب از طریق فرآیندهایی مثل تعریق از دست می دهید، باید بیشتر آب بنوشید.
 
محققان توصیه می کنند از مصرف مواد کافئین دار مثل قهوه برای جلوگیری از کم آبی خودداری کنید، زیرا دفع آب از بدن را بیشتر می کنند.
 
نوشیدن مایعات کافی از ایجاد سردرد و احساس سبکی سر پیشگیری می کند. ما دو سوم از مایعات دریافتی را از راه نوشیدن تامین می کنیم. سایر نیازهای بدن به مایعات از طریق میوه و سبزی، ماهی و مرغ و غذاها تامین می شود.
 
کاهش میزان ادرار یکی از علایم کم آبی است که بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد. همچنین لازم است میزان قند و نمک خون از دست رفته تان را هم جبران کنید. مصرف آب میوه و خوردن مایعات، کمبود املاح بدن را تامین می کند.
 
سعی کنید روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب در روز مصرف کنید تا آب بدن تامین شود. همچنین وقتی دمای بدنتان افزایش پیدا کرد، بیشتر آب بنوشید.

سلامت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار