استان های رکورددار طلاق در کشور
کد خبر: ۳۸۰
تاریخ انتشار: 2015 May 05    -    ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
استانهای خراسان رضوی، گیلان و تهران به ترتیب با ۰/۳، ۸/۲، ۶/۲ در هزار بیشترین و استانهای سیستان و بلوچستان، ایلام و یزد به ترتیب با ۵/۰، ۱، ۲/۱ در هزار کمترین نرخ ثبت طلاق را به خود اختصاص داده‌اند.

پارسال یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۳۶۱ نوزاد در کشور متولد شد که این میزان موالید در ۲۳ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

از این تعداد موالید در سال گذشته ۷۸۸ هزار و ۶۶۹ نوزاد پسر و ۷۴۵ هزار و ۶۹۲ نوزاد دختر بودند.

همچنین یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۹۲۱ تولد در شهر‌ها و ۳۵۵ هزار و ۴۴۰ تولد در روستا‌ها به‌وقوع پیوست.

بنابر این گزارش در سال گذشته به طور متوسط طی هر ماه ۱۲۷ هزار و ۸۶۳ نوزاد و هر شبانه‌روز ۴ هزار و ۲۰۴ نوزاد و هر ساعت ۱۷۵ نوزاد متولد شدند.

نکته حائز توجه گزارش ثبت احوال در نسبت افزایش زاد و ولد در شهر‌ها و روستاهاست.

بنا به این گزارش در حالی که افزایش زاد و ولد در مناطق شهری نسبت به سال ۹۲ تقریباً معادل صفر بود، جمعیت روستایی با افزایش زاد و ولد ۱/۲۲ درصدی مواجه شد که طی سه دهه اخیر بی‌سابقه است.

گزارش ثبت احوال می‌افزاید در مجموع میزان موالید طی سال ۹۳ نسبت به سال قبل‌تر ۲/۴ درصد افزایش یافته است که این میزان افزایش نیز طی ۲۳ سال اخیر بی‌سابقه است. با این میزان افزایش نرخ خام زاد و ولد در سال ۹۳ به رقم ۷/۱۹ در هزار نفر رسید یعنی به ازای هر هزار نفرجمعیت کشور (مذکر و مؤنث) طی سال گذشته ۷/۱۹ نفر متولد شدند.

بالا‌ترین میزان خام موالید به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان به ترتیب با ۳/۳۶، ۲۶ و ۹/۲۳ در هزار و پایین‌ترین نرخ ثبت ولادت به ترتیب در استان‌های گیلان، مازندران و مرکزی با ۸/۱۲، ۷/۱۴ و ۶/۱۵ در هزار ثبت شد. نسبت جنسی نیز در سال ۹۳ معادل ۷/۱۰۵ بود یعنی به ازای هر ۱۰۰ نوزاد دختر ۷/۱۰۵ نوزاد پسر متولد شدند.

فوت

گزارش معاونت اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد در سال ۹۳ در مجموع ۴۴۶ هزار و ۳۳۳ واقعه فوت به ثبت رسید. بر این اساس ماهانه ۳۷ هزار و ۱۹۴ فوت در کشور ثبت شده است. این سازمان اضافه کرده بخشی از این فوت‌ها مربوط به ثبت فوت معوقه بوده است که در سال‌های پیش‌تر اتفاق افتاده بنابراین آمار خالص فوت در سال ۹۳ کمتر از ارقام فوق است. با این حال میزان خام فوت در کشور رقم ۷/۵ در هزار به دست آمده است. طبق آمار ثبت احوال نسبت مرگ و میر در میان زنان برای نخستین بار اندکی از مرگ و میر مردان بیشتر شد و به رقم مرگ ۳/۹۹ مرد در برابر فوت ۱۰۰ زن رسید.

ازدواج

گزارش ثبت احوال نشان می‌دهد در سال ۹۳ در مجموع ۷۲۴ هزار و ۳۲۴ واقعه ازدواج در کشور رخ داده است که از این رقم ۶۰۷ هزار و ۳۸۹ ازدواج در مناطق شهری و ۱۱۶ هزار و ۹۳۵ ازدواج در مناطق روستایی رخ داده است. در سال ۹۳ میزان ازدواج در مناطق شهری ۵/۸ درصد کاهش و در مناطق روستایی ۹/۵ درصد افزایش یافته است و این تفاوت باعث شده مجموعاً میزان ازدواج سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ رشد منفی ۵/۶ درصدی را تجربه کند. در سال ۹۳ نرخ خام ازدواج در کشور ۳/۹ در هزار به دست آمده که استانهای کردستان، اردبیل و زنجان به ترتیب با نرخ ۵/۱۲، ۳/۱۲، ۸/۱۱ در هزار بیشترین و استانهای البرز، تهران و کرمان به ترتیب با ۹/۶، ۷، ۷/۷ در هزار کمترین نرخ را داشتند.

ـ در سال ۱۳۹۳ بیشترین ازدواج ثبت شده مردان در گروه سنی ۲۹ ـ ۲۵ ساله با رقم ۲۶۷۴۱۰ واقعه (۹/۳۶ درصد) بوده است.

ـ در سال ۱۳۹۳ بیشترین ازدواج ثبت شده زنان در گروه سنی ۲۴ـ۲۰ ساله با رقم ۲۲۵۹۲۱ واقعه (۲/۳۱ درصد) بوده است. ـ در سال ۱۳۹۳ بیشترین ترکیب ازدواج ثبت شده، مربوط به ترکیب سنی مردان گروه سنی ۲۴ـ۲۰ ساله با زنان ۱۹ـ۱۵ ساله بوده که تعداد آن برابر با ۱۱۴۴۵۹ واقعه (۸/۱۵ درصد) می‌باشد.

طلاق

طبق گزارش ثبت احوال در سال ۹۳ در کشور ۱۶۳هزار و ۵۶۹ واقعه طلاق رخ داده است. از این میزان ۱۴۹هزار و ۶۴۴ طلاق در مناطق شهری و ۱۳هزار و ۹۲۵ طلاق در مناطق روستایی رخ داده است.

نکته جالب آنکه در شرایطی که افزایش طلاق مناطق شهری در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ فقط ۹/۳ درصد بود، افزایش طلاق مناطق روستایی در همین مدت به ۴/۲۳ درصد رسید.

بر این اساس میانگین افزایش طلاق در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ به ۳/۵ درصد رسید.

استانهای خراسان رضوی، گیلان و تهران به ترتیب با ۰/۳، ۸/۲، ۶/۲ در هزار بیشترین و استانهای سیستان و بلوچستان، ایلام و یزد به ترتیب با ۵/۰، ۱، ۲/۱ در هزار کمترین نرخ ثبت طلاق را به خود اختصاص داده‌اند.

ـ در سال ۱۳۹۳ بیشترین طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی ۲۹ـ۲۵ ساله با رقم ۴۱۳۵۷ واقعه (۳/۲۵ درصد) بوده است.

*اطلاعات

ـ در سال ۱۳۹۳ بیشترین طلاق ثبت شده زنان در گروه سنی ۲۹ـ۲۵ ساله با رقم ۳۸۱۱۰ واقعه (۳/۲۳ درصد) بوده است.

ـ در سال ۱۳۹۳ بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده، مربوط به ترکیب سنی مردان ۲۹ـ۲۵ ساله با زنان ۲۴ـ۲۰ ساله بوده که تعداد آن برابر با ۱۶۹۰۹ واقعه (۳/۱۰ درصد) می‌باشد.

انتخاب
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار