بر پشت بام رامسر و دیدنی های آن
کد خبر: ۳۶۵۹
تاریخ انتشار: 2015 July 03    -    ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
با هم ایران را بگردیم؛
درباره علت نامگذاری دژ مارکوه، چند نظر مختلف وجود دارد. بعضی ها معتقدند وجود مارهای زیاد علت آن بوده است. اگر همین امروز هم به مارکوه سفر کنید، می توانید لای انبوه بوته ها بر دامنه کوه، مارهایی را ببینید که همراه با عنکبوت های وحشی و حشرات عجیب، خود را از دید شما پنهان می کنند.
دوست دارید نمای هوایی رامسر را از نزدیک ببینید؟ اگر این طور است حتما سری به تاریخی ترین قله این شهر بزنید؛ جایی که رامسر، دریا، کشتی های باربری، شالیزارها، شیروانی های رنگارنگ و درختان سرسبز شهر زیر پای شما به صف شده اند! مارکوه، همان قله نه چندان مرتفع رامسر است که زیباترین تصویر عمرتان را پیش چشمان شما خواهد آورد. این قلعه در دوره‌های مختلف اسلامی به عنوان پایگاه نظامی در مقابل تهاجم دشمنان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بر پشت بام رامسر!

این قلعه روی مارکوه قرار دارد و با گذشت چندین قرن هنوز آثاری از آن بر جای مانده است. تاریخ بنای این قلعه بر ما معلوم نیست اما وقایعی که در نیمه اول قرن ششم هجری قمری در آن جا رخ داد، حکایت از قدمت تاریخی قلعه دارد و بیانگر آن است که این قلعه پیش از آن تاریخ نیز معمور بوده و مورد استفاده قرار می گرفت، احتمالا تاریخ بنای آن به پیش از اسلام می رسد.

از این قلعه برای نخستین بار در کتاب جامع التواریخ خواجه رشید الدین فضل الله همدانی که در اوایل سده هشتم هجری قمری تالیف یافت سخن به میان آمده و در وقایعی که در سال ۵۳۶ هجری قمری در این قلعه اتفاق افتاد و به تسخیر اسماعیلیان در آمد، برای آن حاکم معین نمودند.

بر پشت بام رامسر!

میان این قلعه و قلعه شاه نشین یا قلعه بند که در پشت هتل بزرگ رامسر روی کوه بلند پوشیده از درختان سر سبز جنگلی قرار گرفته است، ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد. این قلعه در قرن ششم هجری قمری همانند قلعه مارکوه به تسخیر اسماعیلیان در آمد و اسماعیلیان قبل از آن که قلعه مارکوه را متصرف شوند، به تسخیر قلعه به صورت مبسوط متعاقبا مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وضع داخلی قلعه مارکوه از لحاظ وسعت به نحوی است که گنجایش صد سرباز را دارد و همگی به راحتی می توانند در آن سکنی گزینند.

در وسط قلعه چاهی است که بر اساس روایات محلی، روزگاری میان آن و قلعه ای به نام قلعه باغ که در نیاسته رامسر واقع است و فاصله به نسبت زیادی با مارکوه دارد، راه ارتباطی وجود داشت.

وجود قطعات سفالین تنبوشه های شکسته در قلعه مارکوه، حاکی از آن است که آب آشامیدنی قلعه از چشمه های دورد دست تامین می شد.

بر پشت بام رامسر!

برج و باروی این قلعه با گذشت قرون متمادی هنوز برقرار است و تندبادهای حوادث نتوانست آن را محو و نابود سازد. استحکام آن بیشتر بدان لحاظ است که از سنج و گچ غربالی ساخته شده است.

بر پشت بام رامسر!

برای دیدن این قلعه باید پا به راه جاده رامسر ـ تنکابن گذارید تا جنوب شرقی شهر کتالم این کوه تک و تنها را ببینید. به دامنه مارکوه که رسیدید، جاده ای نیمه آسفالت شما را به بقایای دژ باستانی مارکوه راهنمایی می کند. از اینجا به بعد باید خودتان را برای بالا رفتن از 311 پله آماده کنید. پله ها البته کوتاهند و عرض مناسبی برای عبور دارند. با این حال، یادتان باشد زمان بالا رفتن از پله ها بطری آب را دم دستتان بگذارید تا وقت رسیدن به دژ از تشنگی و خستگی هلاک نشوید! به بالای پله ها که رسیدید، مطمئن باشید طبیعت هدیه غافلگیر کننده ای برای شما دارد که تمام خستگی تان را به در می کند. شما درست در جایی ایستاده اید که تمام رامسر زیر پایتان قرار دارد و دریای کاسپی، آبی تر از همیشه در مقابلتان خودنمایی می کند.

بر پشت بام رامسر!

اگر توانستید از زیبایی کوه و منظره پایین پایتان دل بکنید، می توانید قلعه معروف مارکوه را در نزدیکی تان ببینید؛ قلعه ای که عمر آن را به دوران پیش از اسلام نسبت می دهند و احتمالا شکل و شمایل ظاهری اش قلعه رودخان را برایتان تداعی خواهد کرد.

بر پشت بام رامسر!

درباره علت نامگذاری دژ مارکوه، چند نظر  مختلف وجود دارد. بعضی ها معتقدند وجود مارهای زیاد علت این نامگذاری بوده است. کما این که اگر همین امروز هم به مارکوه سفر کنید، هنوز می توانید لای انبوه بوته های روییده بر دامنه کوه، مارهایی را ببینید که همراه با عنکبوت های وحشی و حشرات عجیب، خود را از دید شما پنهان می کنند.

اما نظریه دوم به ایمنی این غار اشاره دارد. به طوری که  عده ای معتقدند در زمان های بسیار قدیم اموال زیادی برای ایمنی از دستبرد دزدان و غارتگران در گوشه و کنار قلعه در دل خاک به ودیعه نهاده و همین باعث شد که این کوه به نام مال کوه مشهور شود. کلمه ای که بعدها به مارکوه تغییر کرده است. اما با تمام اینها، سید محمد تقی سجادی، مولف کتاب " تاریخ و جغرافیای تاریخی رامسر" این نظرات را احتمالاتی ضعیف می داند و معتقد است، مارکوه منسوب به مار و مار مترادف با مارد، آمارد و مرد به فتح میم است.

 ماردها به مردمی می گفتند که پیش از ورود آریایی ها میان کادوسی ها و تپورها در جنوب شرقی گیلان و  تنکابن امروزی و حوالی آن سکونت داشتند. این در حالی است که بنا به نوشته حدود العالم «مرد» نام یکی از نواحی دهگانه جلگه ای ساحلی دیلم بوده است که ظاهرا در حوالی همین مارکوه قرار داشت. البته مارکوه را به نام های دیگری هم نامیده اند که: مبارک کوه، بارکوه و قلعه کوه تعدادی از این نام ها هستند.

البته مارکوه تنها نام یک کوه نیست. در نزدیکی مارکوه، روستایی هم به همین نام وجود دارد که البته در گویش محلی مارکو یا مارکوبن گفته می شود. برای دیدن روستای مارکوه باید وارد شهر کتالم است شوید و جاده آسفالته کتالم به تالار سر را طی کنید. در بخشی از این جاده شما از روستای مارکوه خواهید گذشت.

بر پشت بام رامسر!
 
این قلعه بی نظیر به دلیل ارتفاع و چشم انداز بی مانندی که به دریای خزر دارد، مزارع برنج، مرکبات و باغ‌های چای، اشراف به تپه‌ها و ارتفاعات سرسبز البرز و روستاهای اطراف و رودخانه نسارود در شرق و … به «بام رامسر» شهرت دارد.

قلعه مارکوه در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره 3484 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گردآوری: گروه وب گردی «تابناک باتو»
منابع: تبیان،alborzwork،  tourismiran، samamos

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار