دانستنی های پزشکی راجع به لوپوس
کد خبر: ۳۶۴۴۳
تاریخ انتشار: 2016 May 11    -    ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
درباره بیماری لوپوس چه میدانید این عارضه چگونه پدید می آید و چه روش های درمانی برای آن وجود دارد نشانه ها و علامت های ابتلا به این بیماری پوستی را با هم مرور می کنیم.

دانستنی های پزشکی راجع به لوپوسدرباره بیماری لوپوس چه میدانید این عارضه چگونه پدید می آید و چه روش های درمانی برای آن وجود دارد نشانه ها و علامت های ابتلا به این بیماری پوستی را با هم مرور می کنیم.

دهم ماه می (21 اردیبهشت ماه) به منظور افزایش آگاهی در مورد علایم بیماری لوپوس و روش های کنترل آن روز جهانی لوپوس نامگذاری شده است.

به این مناسبت توسط نمایندگان بهداشت بیش از 13 کشور جهان انتخاب شده است. در حال حاضر بیش از پنج میلیون نفر در سراسر جهان به لوپوس مبتلا هستند که 1.5 میلون نفر از این تعداد در آمریکا زندگی می کنند.

 
دانستنی های پزشکی راجع به لوپوس


بر اساس 17 هزار پرسشنامه ای که امسال در 16 کشور اروپایی، آمریکایی و آسیایی تکمیل شد، یک سوم افراد هیچ اطلاعی از بیماری لوپوس ندارند و از میان افرادی که بیماری را می شناسند، اطلاعات لازم در مورد بیماری بسیار محدود است؛ بنابراین افزایش آگاهی عمومی برای همه افراد ضرورت دارد. در بسیاری از کشورها از جمله انگلستان، کودکان و دانش آموزان در مدارس در مورد علایم بیماری و روش های کنترل آن آموزش می بینند.
لوپوس یک بیماری خودایمنی است که 90 درصد مبتلایان را زنان تشکیل می دهند؛ بیماری های خود ایمنی به بیماری هایی گفته می شود که در آن سیستم ایمنی، بافت های سالم بدن را به عنوان یک عامل خارجی فرض می کند و به آن ها حمله می کند.
لوپوس به دو نوع DLE و SLE تقسیم بندی می شود. نقطه هدف DLE معمولا پوست است و روی ارگان های دیگر بدن تاثیر نمی گذارد. نوع SLE جدی تر است و علاوه بر پوست، اندام های حیاتی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در نوع شدید بیماری، بافت مفاصل و عضلات و غشای ریه، قلب، کلیه ها و مغز آسیب می بیند. تشنج، افسردگی، گیجی و سکته مغزی، از عوارض لوپوس هستند.
به گزارش بنیاد لوپوس آمریکا، خستگی و ناتوانی از مهمترین و اولین نشانه های لوپوس است. در مراحل بعدی علایمی مانند سر درد، درد مفاصل، تب، کم خونی، ریزش مو، تورم در ناحیه دست و پا و اطراف چشم، لخته شدن غیر طبیعی خون، سفید شدن یا آبی شدن انگشتان در سرما، حساسیت پوست نسبت به نور خورشید و زخم های پروانه ای شکل روی بینی و گونه دیده می شود.
افراد مبتلا به لوپوس در ظاهر خوب دیده می شوند، در حالیکه مبارزه سختی در بدنشان وجود دارد و همین امر منجر به منزوی شدن بیمار می شود.
*** چه عواملی باعث لوپوس می شود؟
تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته نشان می دهد که یک سازوکار مرتبط با کروموزوم X، با بیماری های خودایمنی و لوپوس در ارتباط است. دلیل اینکه اغلب زنان در معرض لوپوس قرار می گیرند این است که کروموزوم X نسبت به کروموزوم Y، ژن های مرتبط با ایمنی بیشتری را حمل می کند و همانطور که می دانیم زنان دو کروموزوم X و مردان یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y دارند؛ بنابراین زنان بیشتر در معرض بیماری های خود ایمنی هستند.
لوپوس هیچ عامل شناخته شده ای ندارد و ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی، هورمونی، ایمنی بدن و زیست محیطی است. عفونت های باکتریایی و ویروسی، استرس عاطفی شدید، قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید و استفاده از داروی های فشار خون و منظم شدن ریتم قلب، می توانند سبب بروز علایمی شبیه لوپوس شوند. افزایش هورمون استروژن در دوران بارداری نیز می تواند لوپوس را تشدید کند.


*** حقایقی در باره لوپوس
-90 درصد مبتلایان به لوپوس را زنان تشکیل می دهند.
-این بیماری بین سنین 15 تا 45 سال شایع تر است.
-هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد؛ ولی می توان علایم را با دارو کنترل کرد.
-استفاده از ضد آفتاب، کلاه و دستکش در روزهای آفتابی برای بیماران ضروری است.
-استفاده از دستکش گرم در سرما برای بیمارن ضروری است.
-نوع خفیف بیماری می تواند با دارو کنترل شود؛ بدون اینکه کیفیت زندگی تحت تاثیر قرار گیرد.
-نوع شدید بیماری می تواند سبب خانه نشینی و ناتوانی در انجام امور روزمره شود.
متخصصان به زنان توصیه می کنند که در صورت مشاهده علایم، حتما به پزشک داخلی یا عفونی مراجعه کنند تا قبل از گسترش بیماری، علایم کنترل شود. در صورت درمان به موقع، می توان با لوپوس به طور مسالمت آمیز زندگی کرد.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار