‌نسبت میزان طلاق به میزان ازدواج‌‌
کد خبر: ۳۵۴۵
تاریخ انتشار: 2015 July 10    -    ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
مقیاسی دیگر در ارزیابی طلاق،‌‌ نسبت میزان طلاق به ازدواج است که عبارت‌ از نسبت‌ تعداد طلاق‌ها به تعداد ازدواج‌ها در یک سال (‌نسبت میزان طلاق خام به میزان ازدواج خام‌).
‌نرخ طلاق خام‌نرخ طلاق خام، یک معیار ارزیابی طلاق است که عبارت ‌از تعداد طلاق‌ها به ازای هر 1000 نفر جمعیت است. این میزان می تواند‌ دید کلی از ازدواج را در یک منطقه ارائه دهد، ولی شامل افرادی که نمی توانند ازدواج کنند، نمی‌شود.

به گزارش «تابناک با تو» برای مثال، نمونه  آماری این معیار می تواند شامل نوجوانانی شود که مسلما در سن ازدواج نیستند. یک معیار مرتبط با این معیار، میزان طلاق پالوده است‌ که تعداد طلاق‌ها به ازای هر 1000 زن متاهل به مرد متاهل را محاسبه می کند (‌اندازه می گیرد)؛ بنابرین افراد غیر متاهل (‌مجرد‌)، از جمله ‌نوجوانان ‌مشمول این ارزیابی نمی‌شوند.

‌نسبت میزان طلاق به میزان ازدواج‌‌

بنا بر این گزارش، مقیاسی دیگر در ارزیابی طلاق،‌‌ نسبت میزان طلاق به ازدواج است که عبارت‌ از نسبت‌ تعداد طلاق‌ها به تعداد ازدواج‌ها در یک سال (‌نسبت میزان طلاق خام به میزان ازدواج خام‌).

برای نمونه، اگر در‌ یک سال در یک منطقه،‌ 550 طلاق و 1000 ازدواج وجود داشته باشد، این نسبت یک طلاق در برابر هر دو ازدواج خواهد بود‌. نسبت 55 درصد یا 55/0‌. با‌ وجود این،‌ برآورد دو جمعیت بی‌شباهت را ‌مقایسه کنید؛ یعنی کسانی که می توانند ازدواج کنند و کسانی که می‌توانند طلاق بگیرند.

تصور کنید جامعه ای با تعداد 100000 زوج ‌ازدواج کرده (متاهل) و تعداد بسیار کمی که توانایی ازدواج را به دلایلی از جمله سن ندارد. اگر 1000 نفر طلاق بگیرند و 1000 نفر در همان سال ازدواج کنند‌، این نسبت یک طلاق در ازای یک ازدواج خواهد بود که ممکن است حتی با وجود اینکه تعداد افرادی که ازدواج می کنند ثابت است‌، موجب شود مردم این گونه تصور کنند که روابط  این جامعه بسیار ناپایدار می‌نماید.

عکس این مسأله نیز صدق می کند. جامعه‌ای با بسیاری از افراد که در سن ازدواج هستند، ممکن است 10000 ازدواج و 1000 طلاق داشته باشد که موجب می‌شود، مردم تصور کنند، روابط این جامعه بسیار پایدار است.


این گزارش می‌افزاید: افرون بر ‌این‌، این دو نرخ مستقیم‌ قابل قیاس نیست، زیرا میزان ازدواج تنها به بررسی سال جاری می پردازد، در حالی که میمزان طلاق پیامدهای ازدواج در چند سال گذشته را ‌بررسی می‌کند، که این میزان با میزان ازدواج یک گروه در یک تک سال ـ که نهایتا به طلاق می‌انجامد ـ برابر نیست.

راه حل دیگر برای ارزیابی میزان طلاق، انجام یک مطالعه طولی پیرامون دسته‌های ازدواج است.

الهام بیرالوند


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار