رتبه جهانی ایران در بازار مصرف فرآورده های آرایشی و بهداشتی
کد خبر: ۳۵۴۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2016 May 01    -    ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴

 استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی به منظور حفظ زیبایی از دیرباز توجه انسان بوده است اما امروزه مصرف روزافزون این نوع محصولات ، صنعت فرآورده های آرایشی و بهداشتی را به یکی از پرسودترین و جذاب ترین صنایع در دنیا تبدیل کرده است .

  اگرچه مهمترین برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی متعلق به کشورهای آمریکایی و اروپای غربی است اما بیشترین آمار مصرف به کشورهای اروپای شرقی و پس از آن به خاورمیانه تعلق دارد.

در میان کشورهای خاورمیانه نیز ایران پس از عربستان دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی است که باعث شده ایران یکی از بازارهای اصلی محصولات آرایشی و بهداشتی را به خود اختصاص دهد و شرکت های بزرگ تولید کننده از ایران به عنوان یک بازار هدف استفاده کنند. 

با توجه به سهم عمده ای که فرآورده های آرایشی و بهداشتی از بازار دارد، سهم تولید کنندگان داخلی در این صنعت بسیار ناچیز است و از طرفی ،‌ گرایش روزافزون به مصرف این فرآورده ها در کشور معضل قاچاق و برندهای تقلبی پیش روی فروشندگان و مصرف کنندگان این فرآورده ها قرار داده است .

* سهم ایران از بازار مصرف فرآورده های آرایشی و بهداشتی

با توجه به اینکه فرآورده های آرایشی و بهداشتی سهم عمده ای از بازار مصرفی دارد، اما تاکنون در خصوص میزان مصرف فرآورده های آرایشی و بهداشتی آمار رسمی از سوی مراجع ذیصلاح داخلی ارائه نشده و آمار ارائه شده مربوط به مراکز تحقیقاتی اروپایی است .

بنابر گزارش یورومونیتور کل مصرف فرآورده های آرایشی در خاورمیانه در سال 2008 حدود 7.2 میلیارد دلار بوده بوده است که در میان کشورهای منطقه ، ایران با 2.1 میلیارد دلار با فاصله کمی از عربستان (2/2 میلیارد دلار) و در رده هفتم دنیا قرار دارد.

براساس گزارشی که مرکز تحقیقات بهارات ، مستقر در لندن نیز ارائه کرده ، رشد سالانه مصرف فرآورده های آرایشی در عربستان 11 و در ایران 12 درصد است.

با این حال ، شاید تنها مرجعی که می توان براساس آن میزان مصرف فرآورده های آرایشی در ایران را براورد کرد متوسط هزینه و درآمد خانوار است.

براساس آمار مرکز آمار ، متوسط هزینه سالانه هر خانوار شهری روستایی به قیمت جاری در سال 90 به ترتیب بیش از 132 میلیون و 716 میلیون و 716 هزار ریال و 83 میلیون و 973 هزار ریال و برای کل کشور 119 میلیون و 341 هزار و 31 ریال برآورد شده است. 

با توجه به اینکه متوسط هزینه سالانه هر خانوار شهری و روستایی و کل کشور به قیمت جاری در سال 90 برای خرید لوازم آرایشی به ترتیب سه میلیون و 288 هزار ریال و دو میلیون و 580 هزار ریال و سه میلیون و 95 هزار ریال برآورد شده ، به این ترتیب هر خانواده ایرانی به طور متوسط در سال 90 حدود 2.5 درصد از هزینه هایش را صرف خرید فرآورده های آرایشی کرده است. 

رئیس انجمن وارد کنندگان آرایشی و بهداشتی و عضو هیئت رئیسه مجمع واردات نیز معتقد است حداقل حدود 15 میلیون نفر مصرف کننده روزانه اقلام آرایشی در ایران هستند.

ایران هفتمین کشور مصرف کننده مواد آرایشی در جهان و دومین کشور در خاورمیانه محسوب می شود اما اغلب محصولات آرایشی موجود در بازار وارداتی هستند.

* واردات و مافیای قاچاق در صنعت لوازم آرایشی

در حالی که میزان واردات انواع آرایشی و بهداشتی در سال 93 ، هفده میلیون و 855 هزار و 218 کیلوگرم به ارزش 118 میلیون و 81 هزار و 99 دلار بوده است این رقم در شش ماهه اول پارسال به حدود 9 میلیون و 985 هزار و 677 کیلوگرم به ارزش 59 میلیون و 808 هزار و 490 دلار رسیده است.

واردات فرآورده های آرایش مو نیز شامل بیش از 73 هزار و 629 کیلوگرم «فیکساتور مو» به ارزش 157 هزار و 578 دلار ، معادل حدود 457 میلیون تومان و 4 هزار و 59 کیلوگرم «فرآورده فر و باز کردن فر مو» به ارزش حدود 22 هزار دلار یا 61 میلیون تومان و سایر فرآورده های بهداشتی و آرایشی مو غیر از شامپو به مقدار 2 میلیون و 123 هزار و 116 کیلوگرم به ارزش بیش از 31 میلیارد تومان یا 10 میلیون و 745 هزار و 894 دلار می شود.

همچنین در این مدت 4 میلیون و 485 هزار و 973 کیلوگرم شامپو به ارزش بیش از 35 میلیارد تومان یا 12 میلیون و 354 هزار و 781 دلار ، وارد کشور شده است.

اگرچه آمار روند کاهشی واردات محصولات آرایشی و بهداشتی را نشان می دهد ، اما به دلیل سوددهی بالا بازار آ‌ن همچنان داغ است که این موضوع معضل قاچاق و واردات این محصولات را از مبادی غیر رسمی جدی تر می کند. 

مسئولان این بخش معتقدند بین 80 تا 90 درصد لوازم و کالاهای آرایشی به صورت قاچاق و از طریق مرزهای غربی و شرقی وارد ایران می شود و آن دسته از این لوازم که دارای مارک های معروف اروپایی یا آمریکایی است تقریباً قلابی است و به طرز ماهرانه ای در چین ، تایلند و ترکیه جعل و روانه بازار ایران می شود.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز فرآورده های آرایشی و بهداشتی بعد از انواع تلفن و لوازم جانبی در سال 91 در رتبه دهم اقلام مکشوفه قرار دارد ؛ به عبارتی ، حدود 1.85 درصد کل قاچاق کشور را به خود اختصاص داده است و تنها در سال 91 در مقایسه با سال 90 ، از نظر ارزش ریالی ، میزان کشفیات فرآورده های آرایشی 471 درصد رشد داشته است که به معنای بیش از چهار برابر شدن کشفیات قاچاق فرآورده های آرایشی در یک سال است. 

* عوامل فرهنگی - اجتماعی موثر بر مصرف لوازم آرایشی

مسئله آرایش در ایران از دو جنبه قابل بررسی است ، نگاه پاتولوژیک و آسیب شناسانه به این پدیده و نگاه عرفی و طبیعی بودن آن دو منظری است که می توان از هر یک از این زوایا ، مسئله استفاده از لوازم آرایشی را در کشور تحلیل کرد.

افرادی که با نگاه آسیب شناسانه به این مسئله نگاه می کند ، گاهی معتقدند افزایش مصرف لوازم آرایشی به خصوص در زنان ، به علت کمبود اعتماد به نفس و برای جبران این کمبود است .

لوازم آرایشی از این منظر ،‌کارکرد تهسیل سازی در روابط اجتماعی را دارند و به منظور کسب هویت و پذیرش اجتماعی صورت می گیرد.
از دیگر علل افزایش مصرف فرآورده های آرایشی از دیدگاه آسیب شناسانه می توان نوعی بازار رقابتی برای جلب جنس مخالف ، بحران هویت ، افسردگی ، اختلالات شخصیتی و .... را نام برد. 

گروهی که نگاه عرفی و طبیعی به این مسئله دارند نیز معتقدند مصرف لوازم آرایشی یک امر طبیعی است و توجه به زیبایی ظاهری از دیرباز مورد توجه انسان بوده است.

اما در هر حال ، راه حل معضل گرایش روزافزون به مصرف فرآورده های آرایشی افزایش سطح آگاهی ، دانایی و شعور اجتماعی از طریق گسترش فرهنگ مطالعه و بهره گیری مناسب از ابزار های رسانه ای ، تعریف سیاست های فرهنگی فعال و همچنین تامین بهداشت روان و تعیین جایگزین های مناسب کسب هویت و پذیرش اجتماعی جوانان و زنان جامعه است تا بیش از آنکه افراد به ظاهرشان اهمیت بدهند به مهارتهای زندگی و توانایی های خود متکی باشند.

* رابطه مصرف فرآورده های آرایشی با سلامت

مصرف لوازم آرایشی از جنبه پزشکی نیز قابل بحث است ؛ بسیاری از مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی ممکن است عوارض پوستی داشته باشد و خطراتی برای سلامت ایجاد کند . 

کارشناسان پزشکی معتقدند ترکیبات سرب و آرسنیک که در داخل کرم های آرایشی ، رژ لب و غیره به کار می رود باید به ترتیب زیر 2ppm و 10pmm باشد ، در این صورت مصرف این مواد آرایشی هیچ عارضه ای ندارد. 

اما از آنجا که حجم بیشتر لوازم آرایشی موجود در بازار را کالاهای تقلبی که از مبادی غیر رسمی وارد کشور می شود و معمولاً کیفیت پایینی نیز دارد ، تشکیل می دهد و از طرفی ، باتوجه به اینکه بسیاری از افراد که سطح درآمد پایینی دارند به این نوع لوازم آرایشی روی می آورند ،‌سلامت این فرآورده ها و اثرات مخرب آن بر سلامت پوست و مو نیز مورد سوال است که در این زمینه باید از اظهارنظر متخصصان پوست بهره برد.

خشکی و التهاب پوست و مخاط ها، التهاب چشم ، نازک شدن پلک ها ، حساسیت های گوارشی و تنفسی ، اختلال در فعالیت های غددی و ضعف عمومی از جمله خطراتی است که در صورت استفاده بلند مدت از لوازم آرایشی سلامت انسان را تهدید می کند .

کلام آخر

گرایش روزافزون به مصرف فرآورده های آرایشی در کشور از مسائل مهمی است که از منظر اجتماعی ، فرهنگی ، سلامت و البته اقتصادی قابل بررسی است.

اگر چه گرایش و توجه انسان به زیبایی یک امر طبیعی محسوب می شود ، اما امروزه ماهیت و کار کرد زیبایی و همچنین کاربرد لوازم مورد استفاده در آن تغییر یافته است. 

این موضوع ، ایران را نیز به یکی از کشورهای اصلی مصرف کننده فرآورده های آرایشی و بهداشتی تبدیل کرده است و از آنجا که در صنعت تولید لوازم آرایشی دچار ضعف های اساسی هستیم و از سوی دیگر مصرف فرآورده های آرایشی در کشور حجم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است ، زمینه استفاده سودجویان و قاچاقچیان برای عرضه محصولات بی کیفیت و تقلبی فراهم شده است که سلامت انسان را به مخاطره می اندازد.

بنابراین لازم است مسئولان امر علاوه بر بررسی و ریشه یابی دلایل موثر بر رشد مصرف فرآورده های آرایشی در کشور و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از تبدیل شدن این موضوع به نوعی ناهنجاری در جامعه ، بستر ایجاد و تقویت صنعت فرآورده های آرایشی و بهداشتی متناسب با نیاز جامعه را فراهم کنند تا علاوه بر تامین امنیت سلامت افراد جامعه ، مانع از سودجویی قاچاقچیان و هدررفت فرصت های اقتصادی داخلی شوند.

صداوسيما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
داریوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
0
بخشی از لوازم ارایشی در عربستان در حقیقت به ایران فرستاده می شود به وسیله خرید زائران گرامی....
با این رقم پولی که صرف این کار بی خودی می شود می شود هزاران شغل ایجاد کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
0
دختر ها و زن های ایرانی اگر انقدر که پول خرج ارایش و صورت میکنن خرج بدن و زیبایی اون بکنن هم کمتر چاق میشن و هم کمتر مجبور میشن برن ساکشن چربی یکم ورزش ایروبیک برید پولش یک دهم لوازم ارایشی میشه هم بیشتر عمر میکنید هم کمتر مریض میشید هم شوهر هاتون کمتر بهتون خیانت میکنن.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار