چاپ سه‌بعدی در خدمت مد
کد خبر: ۳۵۴
تاریخ انتشار: 2015 May 04    -    ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶

   
پیشرفت تکنولوژی باعث شده است طراحان لباس از شیوه‌های جدید برای طراحی لباس‌های خاص استفاده کنند.

 چاپ سه بعدی یا تولید افزودنی یک روند ساخت سه بعدی اجسام جامد از یک فایل دیجیتال است. در یک روند افزایشی، فرم نهایی یک شیئ با گذاشتن لایه‌های متوالی مواد ایجاد می‌شود و هر کدام از این لایه‌ها به صورت یک لایه نازک افقی در جسم نهایی دیده می‌شود. این کار با ایجاد طرح از شی مورد نظر در برنامه اتوکد شروع می‌شود. پس از آن توسط یک مدل ساز سه‌بعدی، شی مورد نظر به صورت برش صدها یا هزاران لایه افقی چاپ می‌شود.

در چند سال گذشته چاپ سه بعدی به خوبی شناخته شده و این فن‌آوری به شکل وسیع‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه هنوز هم بسیاری از مردم چیزی در مورد این تکنولوژی نشنیده‌اند، اما چاپ سه بعدی یک دهه است مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید کنندگان در فرایند طراحی خود برای ایجاد نمونه‌های اولیه برای تولید و پژوهش از این شیوه بهره می‌گیرند. چاپ سه بعدی باعث صرفه‌جویی شرکت‌ها در فرایند نمونه‌سازی است. به عنوان مثال کمپانی نایک با استفاده از چاپگر سه‌بعدی نمونه‌های اولیه چند رنگ کفش را تولید می‌کند و به جای صرف هزاران دلار در یک نمونه اولیه و انتظار چند هفته‌ای برای دیدن نتیجه نهایی، تنها با صرف صدها دلار تغییرات مورد نظر را مستقیما بر روی کامپیوتر دیده و نمونه اولیه در همان روز ساخته می‌شود.

اما چاپ سه بعدی فقط برای نمونه‌سازی استفاده نمی‌شود. امروزه علاوه بر نمونه‌سازی سریع، این چاپ برای تولید سریع هم استفاده می‌شود. تولید سریع یک روش جدید تولید است که در آن شرکت‌ها با استفاده از چاپگرهای سه بعدی سفارشاتی را که استفاده کوتاه مدت دارند تولید می‌کنند. طلا و جواهر پلاستیکی، لوازم جانبی موبایل، لوازم تزئینی، عینک آفتابی و... از جمله مواردی هستند که مصرف کنندگان می‌توانند به صورت شخصی یا با سفارش به شرکت‌ها توسط چاپگر سه بعدی تهیه کنند.


 


در سال‌های اخیر این تکنولوژی به صنعت مد هم وارد شده است و بسیاری از طراحان لباس و لوازم جانبی با استفاده از چاپ سه بعدی به تولید طرح‌های خلاقانه خود می‌پردازند. با توجه به پایین بودن هزینه‌ها و سرعت بالای تولید نسبت به شیوه عادی طراحی و دوخت لباس، طراحان لباس برای تولید لباس‌های هنری یا لباس‌های مجلسی که استفاده کمی دارند از این شیوه استفاده می‌کنند.

بحث‌های زیادی وجود دارد که شاید ظهور پرینتر سه بعدی باعث فراموشی شیوه‌های سنتی طراحی و دوخت لباس شود. اگرچه این اتفاق دور از ذهن است اما در حال حاضر طراحان مد وارد بازی چاپ لباس، کفش، جواهرات و...شده‌اند و آثاری نوآورانه و اثرگذار در دنیای مد به وجود می‌آورند. در هفته‌های مد لباس‌های اوت کاتور و کفش‌هایی که با این شیوه تولید شده‌اند به نمایش گذاشته می‌شود. مد همیشه یک مسابقه در برابر زمان است و چاپ سه بعدی به طراحان اجازه می‌دهد تا حرکت سریعی در این زمینه داشته باشند.

هنرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار