هر راننده‌ای مسافرکش نیست
کد خبر: ۳۴۹۲
تاریخ انتشار: 2015 June 29    -    ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
 راننده مسافتی را طی می کند، ناگهان از مسیر اصلی خود منحرف می شود، به خودش می آید، به عقب بر می گردد، می بیند در صندلی عقب دو مرد قوی هیکل نشسته اند، یک نفر از آن ها چاقویی روی گردنش قرار داده و مدام او را تهدید می کند که هر چه داری را بده، از مشت و لگدهای آن ها هم بی نصیب نمی ماند.

هرچه به همراه دارد در اختیار آن ها قرار می دهد، نگاهی به بیرون می اندازد، تا چشم کار می کند بیابان است و سارقان میان این بیابان برهوت بدون هیچ گونه درنگی او را از خودرو به بیرون پرت می کنند.دست و پای اش زخمی می شود، نگاه می کند کجا جان پناهی هست؟
نای راه رفتن ندارد اما تلاش می کند که بایستد تا خود را به جاده برساند، همین کار را می کند، به جاده نزدیک می شود هر چه برای خودروهای دیگر دست تکان می دهد تا خودرویی توقف کند و او را به یک مرکز درمانی برساند، هیچ خودرویی نمی ایستد اما در نهایت نگاه ناامیدش خودرویی را می بیند که راننده اش با دیدن او می ایستد و او را به مرکز درمانی می رساند.
می گوید خاطره تلخ آن روز را هرگز فراموش نمی کنم و هنوز هم با یادآوری آن روز شوم، لرزه بر تنش می افتد.


سرقت در پوشش های مختلف ظاهر می شود، گاه در قالب کیف قاپ یا سارقان خودرو و منزل، اما سرقت تحت پوشش مسافر بر از آن دست سرقت هایی است که علاوه بر خسارت مالی، خسارت روحی و روانی سنگینی بر مخاطب دارد، هر چند ضرر و زیان در قالب هر پدیده ای آثار روحی و روانی در پی دارد اما برخی از رخدادهای اثرات منفی مضاعف تری از خود برجای می گذارد.

نمونه ای از سرقت های اتفاق افتاده تحت پوشش مسافر بر در تهران و سایر استان های کشور به این شکل بوده که سرقت های به عنف در پوشش مسافرکش از سوی چهار نفر از سرنشینان سه دستگاه خودرو پراید و پژو 405 در مناطقی از کرج ، فردیس، اندیشه، شهرقدس، تهران و قزوین مورد پیگیری پلیس قرار گرفت و در نهایت با انجام اقدامات ویژه فنی، اطلاعاتی و پایش تصاویر دورینهای مداربسته در اطراف محل سرقت هویت چهار سارق شناسایی و با انجام تحقیقات گسترده میدانی و اطلاعاتی طی چند هفته گذشته ، مخفیگاه نامبردگان یکی پس از دیگری در مناطق مختلف استان البرز و تهران شناسایی شد.

ماموران پس از چندین روز تحت نظر قرار دادن تحرکات نامبردگان با هماهنگی مقام قضایی ، طی چهار عملیات غافلگیرانه پلیسی و همزمان در چهار نقطه استان البرز و غرب استان تهران متهمان را دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه آنها دو دستگاه خودرو پراید ، تعداد زیادی اموال مسروقه متعلق به مالباختگان شامل گوشی تلفن همراه ، لپ تاپ و غیره کشف شد.

متهمان در بازجویی به جرم خود مبنی بر سرقت به عنف از شهروندان اعتراف کرده و اقرار داشتند که از سال 92 با تشکیل یک باند سرقت در قالب گروه های سه و چهار نفره در پوشش مسافرکش در ساعت های اولیه شب از پل فردیس یا سایر نقاط کرج به مقصد های مختلف از جمله فردیس، اندیشه، شهرقدس، تهران، قزوین اقدام به مسافرکشی کرده اند.

این سارقان پس از طی مسافتی در یک فرصت مناسب مسیر حرکت خود را تغییر داده و با تهدید سلاح سرد و ضرب و شتم وجوه نقد، عابر بانک و اموال قیمتی مسافران را به سرقت برده و با گرفتن رمز بانکی موجودی حساب اقدام به برداشت موجودی حساب مالباختگان کرده و سپس با بستن چشم و دست مسافران، آنها را در مناطق خلوت شهر رها کرده و متواری شده اند.

مواردی از این دست در پلیس آگاهی بسیار است که گاه افراد غفلت کرده و در دام این شیادان گرفتار می شوند به این منظور پلیس همواره توصیه می کند که شهروندان از شبکه حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

بی توجهی به سرنشینان مشکوک و بی احتیاطی در زمان سوار شدن در خودروهای مسافربر متفرقه از جمله عواملی است که سبب می شود دچار چنین اتفاقات ناگواری شویم.
با وجود مشکوک بودن راننده و مسافران ، اعتماد کردن به آن ها و خوردن مواد خوراکی که راننده و یا مسافران تعارف می کنند از دیگر اشتباهاتی است که مال باختگان مرتکب آن شده اند.
براین اساس توصیه می شود در سفرهای بین شهری و درون شهری از خودروهای مسافربر عمومی که مطمئن تر از خودروهای شخصی است، استفاده شود.

رعایت احتیاط در سفرهای خارج از شهر و پرت اهمیت زیادی دارد.
عکس العمل افراد در مواقعی که راننده رفتار مشکوکی دارد یا خارج از جاده اصلی حرکت می کند، بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

از سوی دیگر هرگز کودکان خود را داخل خودرو های شخصی تنها نگذارید.
پس از سرقت نیز باید حفظ جان خود را بر حفظ مال خود ترجیح دهید، آرامش و خونسردی خودر ا حفظ کرده و سعی کنید جزئیات سرقت از جمله مشخصات خودرو ، راننده و سایر سارقین را به خاطر بسپارید.

پس از تماس با ١١٠، ماندن در محل وقوع سرقت بهتر است تا مراجعه به کلانتری و تلاش کنید تمام اطلاعات مربوط به اموال دزدیده شده و مشاهدات خود از سارقین را در اختیار پلیس قرار دهید.
در صورت به سرقت رفتن کارت عابر بانک به سرعت برای باطل کردن آن اقدام کنید.

***حوادث تلخ را بنویسید

فرید براتی سده روانشناس در مورد راهکارهایی برای به آرامش رسیدن افرادی که در دام چنین حوادثی می افتند، می گوید: چنانچه فردی دچار حوادث ناگواری مثل سرقت شد بویژه سرقت هایی از این دست، بهترین راهکار نوشتن آن حادثه است.

وی افزود: این افراد باید تجربه را بنویسند و قرار نیست این نوشته را چاپ کرده یا به فردی بدهند تا آن را بخواند.اگر نمی توانند این لحظات را با نگارش ثبت کنند بهتر است با دوستی در این زمینه صحبت کنند.

براتی سده با اشاره به صبر و پایداری و توجه به تعالیم معنوی و دینی، می گوید: در روانشناسی بالینی که وضعیت ناگهانی و شوک آوری برای فرد بوجود می آید، فرد دچار استرس حاد و شدیدی می شود بویژه اگر این اتفاقات همراه با خشونت و ضرب و جرح باشد.

این روانشناس می افزاید: فرد در این شرایط دچار شوک، بهت و ضربه روانی می شود که البته این حالت های روانی برای افرادی که دچار کودک آزاری شده یا افرادی که در شرایط زلزله، جنگ و بمباران قرار داشته اند نیز ایجاد می شود.

براتی سده افزود: چنین افرادی دائما اتفاقات رخ داده را در ذهن خود زنده نگه داشته، آن را مرور کرده و دائما آن صحنه ها را برای خود تداعی می کنند.

به گفته وی، افرادی که بر اثر این گونه اتفاقات دچار مشکلات روانی می شوند در خواب ناآرام بوده، پرخاشگری می کنند، دچار مشکلات فیزیولوژیکی می شوند، الگوی خواب آن ها تغییر کرده، اشتهای آن ها تغییر کرده، دچار واکنش های تند و عصبی می شوند و با صدای بلند حرف می زنند.
براتی سده می افزاید: این افراد وقتی در معرض محرک هایی مثل اتفاقی که برایشان رخ داده، قرار می گیرند، مثل رنگ خودرو، شباهت برخی افراد با سارق، شباهت محل یا خیابانی که اتفاق در آن رخ داده ، به صورت مداوم صحنه های حادثه را تداعی کرده و علائم فیزیولوژیکی ذکر شده در او تشدید می شود براین اساس در معرض خشونت قرار گرفتگان حتما باید به مشاور و متخصصان امر مراجعه کنند.

رعایت برخی نکات و احتیاط لازم در سفرهای خارج از شهر و پرت حتی در درون شهرها از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که رعایت این نکات سبب می شود کمتر فردی در دام سارقانی از نوع راننده و مسافرانش گرفتار شوند.
19دی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار