زندگی در ارتفاعات بالا؛ افزایش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد‌
کد خبر: ۳۴۶۷
تاریخ انتشار: 2015 July 07    -    ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
زنان باردار یا تازه زایمان کرده که در ارتفاعات بالا زندگی می‌کنند، لازم نیست به ارتفاع سطح دریا نقل مکان کنند، ولی باید این افراد بسیار مراقب فاکتورهای دیگری که خطر این سندرم را افزایش می‌دهد، باشند؛ مثل خواباندن نوزاد به شکم، سیگار کشیدن و عدم تغذیه از شیر مادر.
زندگی در ارتفاعات بالا، خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش میدهد ++++رهامیزندگی در ارتفاعات بالا، خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می‌دهد

به گزارش «تابناک با تو»، گزارش‌های جدید نشان می‌دهد، زندگی در ارتفاعات بالا با افزایش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) همراه است. این پژوهشگران‌ روی گواهی تولد و مرگ نوزادان کلرادو از سال 2007 تا 2012 مطالعه کردند و با استفاده از آدرس محل سکونت پدر و مادران، ارتباط مرگ نوزادان با ارتفاع را در 395000 نوزاد‌ ارزیابی کردند؛ یافته های این پژوهش در Pediatrics منتشر شد.

پس از کنترل فاکتورهایی مانند سن مادر، تحصیلات مادر، وزن نوزاد، سیگار کشیدن و فاکتورهای دیگر و تأثیر وضعیت ایمنی خواب (کمپینی که در سال 1994 آغاز شد و والدین را تشویق می‌کرد‌ نوزادان خود را به پشت بخوابانند)، محققان دریافتند در نوزادانی که در ارتفاعات بالای 2440 متری (8000 پا) زندگی می‌کردند، خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، دو برابر افرادی بود که در ارتفاعات کمتر از 1830 متر (6000 پا) زندگی می‌کردند.

اما با وجود دو برابر شدن خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، خطر مطلق این وضعیت بسیار کم است.

بنا بر این گزارش، مؤلفان این مقاله بیان می‌کنند زنان باردار یا تازه زایمان کرده که در ارتفاعات بالا زندگی می‌کنند، لازم نیست به ارتفاع سطح دریا نقل مکان کنند، ولی باید این افراد بسیار مراقب فاکتورهای دیگری که خطر این سندرم را افزایش می‌دهد، باشند؛ مثل خواباندن نوزاد به شکم، سیگار کشیدن و عدم تغذیه از شیر مادر.

در این باره دکتر امبر کانا کاردیولوژیست و متخصص اطفال دانشگاه کلرادو و مؤلف ارشد این مقاله‌‌ می‌گوید: کودک در گهواره نباید‌ روی پتو یا ضربه‌گیر و اشیاه پشمالو خوابانده شود.

زندگی در ارتفاعات بالا؛ افزایش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد‌

مؤلفان این پژوهش همچنین بیان می‌کنند، در نوزادان در ارتفاعات بیشتر، ناهنجاری کمبود اکسیژن بیشتر دیده می‌شود که ممکن است تا حدی در افزایش سندرم مرگ ناگهانی نوزاد نقش داشته باشد. متأسفانه شاید مردم نتایج این تحقیقات را این گونه تفسیر کنند که ارتفاعات بالا خطرناک است، ولی علت این ارتباط واقعا نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

منبع: nytimes
زینب رهامی


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار