هشتم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران
کد خبر: ۳۴۵۸
تاریخ انتشار: 2015 June 29    -    ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
امروز دوشنبه هشتم تیر 1394 هجری خورشیدی، دوازدهم رمضان 1436 هجری قمری و بیست و نهم ژوئن 2015 میلادی است. 28 سال پیش در چنین روزی، ایران با ارسال یادداشتی به «خاویر پرز دکوئیار» دبیر کل سازمان ملل متحد حمله های شیمیایی رژیم بعث عراق به شهر سردشت را محکوم کرد.

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

8 تیر 1380

آیت الله حاج شیخ ابوالقاسم دانش آشتیانی امام جمعه آشتیان و صاحب اثرهای ارزنده ای چون تقریرات درس فقه آیت اللَّه بروجردی، مجموعه مقالات و... در 90 سالگی درگذشت.

8 تیر 1366

رژیم بعث عراق از روز گذشته در حال بمباران شیمیایی منطقه های مسکونی شهر سردشت است. این حادثه یکی از جنایت های جنگی مهم عراق علیه نیروهای ایرانی و غیرنظامیان محسوب می شود.

8 تیر 1366

ایران با ارسال یادداشتی به خاویر پرز دکوئیار دبیر کل سازمان ملل متحد حمله های شیمیایی رژیم بعث عراق به شهر سردشت را محکوم و بر اقدام فوری شورای امنیت برای بررسی این موضوع تاکید کرد.

8 تیر 1363

خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل متحد با فرستادن 2 نامه از ایران و عراق خواست تا از تمرکز نیرو‏های نظامی در مناطق مسکونی خودداری کنند و تعهد و پایبندی جدی خود را به استفاده نکردن از سلاح شیمیایی اعلام دارند.

8 تیر 1360


محمد کچویی رییس زندان اوین به دست منافقین به شهادت رسید.

8 تیر 1342


وزارت امور خارجه ایران مأموریت یافت که هیچ گونه خبر و گزارشی درباره ی روابط ایران و رژیم صهیونیستی به مطبوعات داده نشود. رادیو، تلویزیون و مطبوعات کشور نیز موظف شدند از نشر هر مطلبی در ارتباط با روابط تهران و تل آویو خودداری کنند.

8 تیر 1311


امیرفیصل ولیعهد وقت عربستان در صدر هیأتی از مقام های بلندپایه این کشور برای دیداری هشت روزه از ایران وارد تهران شد و مورد استقبال رسمی رضاخان قرار گرفت.

8 تیر 1300

به دنبال درخواست حسن حلاج برای چاپ و انتشار دوباره ی روزنامه ی حلاج، وزارت معارف و اوقاف با انتشار این روزنامه موافقت کرد.

8 تیر 1300

6 تن از صاحب منصبان مهم ملیون عثمانی(پیروان مصطفی کمال پاشا) با میرزا کوچک خان جنگلی دیدار و گفتگو کردند.

8 تیر 1300

برای جلوگیری از افزایش قیمت ارزاق عمومی، حکومت نظامی تهران به دستور رییس الوزرا 12 تن از تجار و اصناف را به اداره ی حکومتی تهران دعوت کرد تا با توافق نظر آنان قیمت ارزاق با رعایت منافع فروشنده و خریدار تعیین شود.

8 تیر 1300


شیخ محمدعلی تهرانی که ریاست تحقیق اوقاف را برعهده داشت به حکم وزارت عدلیه به ریاست اداره ی بازرسی قضایی انتخاب شد.

8 تیر 1287


حاج میرزا ابراهیم آقا تبریزی مبارز مشروطه‏ خواه به قتل رسید؛ وی از نمایندگانی بود که در مجلس شورای ملی سخنان انتقادی و تندی علیه محمدعلی شاه ایراد می کرد.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 1)/ ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار