آخرین ببر کاسپین در ایران + عکس
کد خبر: ۳۴۴۴
تاریخ انتشار: 2015 June 29    -    ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
دلیل انقراض ببر، شکار و کشتار نبود بلکه زیستگاه‌های مناسب برای زندگی ببر از بین رفته بودند.
در صفحات توئیتر عکسی از آخرین ببر مازندران دست به دست می شود. ببر مازندران (Panthra tigris virgata) یا ببر هیرکانی، که در برخی نقاط به آن ببر کاسپین می گویند، یکی از زیرگونه‌های گربه سانان بوده که در ناحیه گسترده‌ای از غرب چین تا سواحل دریای سیاه می‌زیسته‌ است.

آخرین ببر کاسپین در ایران + عکس
به لحاظ ظاهری رنگ پشت زرد متمایل به نارنجی و زیر بدن سفید و نوارهای قهوه‌ای باریکی در تمام سطح بدن دیده می‌شود. پشت گوش‌ها سیاه و لکه سفیدی در وسط آن وجود دارد. ببر خزر شباهت زیادی به ببر بنگال داشت ولی نوارها به پهنی آن نبوده و رنگ پهلوها نیز قهوه‌ای تر است. موهای بدن در فصل زمستان رشد زیادی دارد و موهای صورت به بلندی ببر سوماترا می رسد. قادر است حدود ۱۰ متر به صورت افقی بپرد. برخلاف اغلب گربه سانان به آب تنی علاقه زیادی دارد. گاهی اوقات ساعات گرم روز را در آب می‌گذراند. او قادر است ده‌ها کیلومتر در آب شنا کند.

آخرین ببرهای کاسپین ایران در استان گلستان فعلی دیده شدند. آخرین ببر در ایران در سال ۱۳۳۲ در منطقه‌ای که اکنون پارک ملی گلستان نامیده می‌شود شکار شد و یک گزارش قابل اعتماد از مشاهده ببر در سال ۱۳۳۸ در همین منطقه نیز وجود دارد. در اوایل دهه ۱۳۵۰ سازمان حفاظت محیط زیست یک تحقیق چند ساله را برای جستجوی آن در جنگل‌های شمال ایران انجام داد. اما محققان در این مدت نتوانستند هیچ مدرکی در مورد وجود نژاد ایرانی آن پیدا کنند و انقراض‌اش را قطعی اعلام کردند.

سازمان حفاظت محیط زیست در ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ اعلام کرد که ایران و روسیه ، یک قلاده ببر کاسپین را با یک قلاده پلنگ ایرانی مبادله می‌کنند و قرار است طرح احیای ببر کاسپین به مدت پنج سال بر عهدهٔ روس‌ها باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار