توصیه‌هایی برای روزه‌داری دیابتی‌ها
کد خبر: ۳۴۴۳
تاریخ انتشار: 2015 June 29    -    ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
یک فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم معتقد است که بیماران دیابتی در صورت مشورت با پزشک و با رعایت شرایط و برخی نکات تغذیه‌ای می‌توانند در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند.

دکتر مهرعلی رحیمی در خصوص روزه‌داری بیماران دیابتی در ماه مبارک رمضان یادآور شد: این بیماران دو دسته هستند. دسته‌ای از این بیماران که وابسته به انسولین نبوده و برای کنترل بیماری قند خود تنها قرص و داروهای خوراکی مصرف می‌کنند، می‌توانند با مشورت پزشک خود روزه بگیرند.

این فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم افزود: اما در دسته‌ای از بیماران دیابتی که وابسته به انسولین هستند، قطعا روزه‌داری کار سختی خواهد بود و توصیه می‌شود این افراد تا حد امکان از گرفتن روزه در این ماه اجتناب کنند. هر چند این بیماران نیز می‌توانند در صورت اصرار بر گرفتن روزه، با مشورت پزشک خود و تنظیم دوز انسولین دریافتی، روزه خود را در این ماه بگیرند.

رحیمی اظهار کرد: بیمارانی که با مشورت پزشک خود یقین دارند روزه‌داری برای آنها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد بهتر است برای روزه‌داری اصرار نداشته باشند.

رحیمی یکی ازعوارض نگران‌کننده روزه‌داری در بیماران دیابتی را کاهش قند خون عنوان کرد و افزود: این بیماران در صورت روزه‌داری باید به محض مشاهده علائمی مانند ضعف، بی‌حالی، تپش قلب، تعریق، گرسنگی و حالت خواب‌آلودگی که نشان از کاهش سطح قند خون دارد، روزه خود را شکسته و افطار کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عارضه دیگر در بیماران دیابتی را در زمان روزه‌داری، افزایش قند خون عنوان کرد و افزود: این عارضه در صورت شدت آن می‌تواند بیماران را به سمت کمای دیابتی پیش برد و بروز آن در بیماران دیابتی که انسولین دریافت می‌کنند در زمان روزه‌داری بیشتر است.

رحیمی عارضه خطرناک دیگر در بیماران دیابتی را در زمان روزه‌داری کم‌آبی بدن و در پی آن ایجاد لخته در رگ‌های بدن این بیماران عنوان کرد.

این فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم در خصوص رعایت نکات تغذیه‌ای در بیماران دیابتی در زمان روزه‌داری اظهار کرد: این بیماران چنانچه با مشورت پزشک خود اقدام به روزداری کردند باید حتما وعده‌های غذایی متنوعی را در فواصل افطار تا سحر مصرف کنند.

وی در خصوص روزه‌داری دراین بیماران بدون خوردن سحری هشدار داد و اظهار کرد: این بیماران باید در طول مدت روزه‌داری حتما قند خون خود را مرتبا اندازه‌گیری کنند و در صورت کاهش یا افزایش غیرمعمول آن باید به سرعت روزه خود را افطار کنند.

رحیمی خاطرنشان کرد: قند خون در بیماران دیابتی قبل از سحر باید حداکثر 120 میلی‌گرم در یک دسی لیتر، دو ساعت پس از سحر حداکثر 160 میلی‌گرم در یک دسی لیتر و در طول روز و بویژه بعدازظهرها نباید کمتر از 70 میلی‌گرم در دسی لیتر شود.

وی تصریح کرد: با کاهش قند خون بیماران دیابتی در طول زمان روزه‌داری به کمتر از 70 میلی‌گرم در یک دسی‌لیتر یا افزایش آن به بیش از 300 میلی‌گرم این بیماران باید به سرعت روزه خود را افطار کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: این بیماران در زمان روزه‌داری باید رژیم متعادلی داشته و از پرخوری در زمان افطار و سحر اجتناب کنند. همچنین باید از مصرف غذاهای پرچرب و پرکربوهیدرات و نیز مصرف زولبیا و بامیه در ایام ماه مباک رمضان اجتناب کرده و تا حد ممکن مصرف مایعات غیرشیرین را افزایش دهند. این بیماران همچنین باید مصرف غذاهای فیبری مانند انواع میوه و سبزیجات را افزایش داده و از غذاهای دیرهضم استفاده کنند.

رحیمی با یبان اینکه بیماران دیابتی که دارو مصرف می‌کنند باید در زمان روزه‌داری با مشورت پزشک خود میزان و زمان مصرف دارو را تعیین کنند، گفت: توصیه می‌شود این بیماران داروهای خود را قبل از افطار مصرف کرده و با مایعات ولرم افطار کنند و داروهای سحر خود را نیز نصف مصرف کنند.

این فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم هشدار داد: بیماران دیابتی در صورت فراموش کردن مصرف داروی خود باید بطور جدی از گرفتن روزه اجتناب کنند.

رحیمی در پایان اظهار کرد: بیماران دیابتی برای انجام ورزش می‌توانند 10 تا 15 دقیقه اول صبح یا شب‌ها را انتخاب کنند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار