معجزه آب هندوانه بر درد عضلانی
کد خبر: ۳۳۵۱
تاریخ انتشار: 2015 June 28    -    ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
 هندوانه میوه ی ارزشمندی است که هم بدن فرد را آبرسانی کرده (هندوانه92 % آب است!) و هم منبع خوبی از ویتامین C، بتاکاروتن، فیتوکمیکال لیکوپن و دیگر مواد مغذی است لذا در پیشگیری از انواع سرطان ها و بسیاری از بیماری های مزمن کمک کننده است؛ به علاوه L- سیترولین  که یک کاندیدای فوق العاده به منظور کاهش درد عضلانی محسوب می شود به مقدار فراوانی در این میوه یافت می شود. شهرت آب هندوانه در میان ورزشکاران در یک مطالعه جدید تحت حمایت علمی قرار می گیرد، مطالعه ای که بیان می دارد آب این میوه ی محبوب تابستانی می تواند درد عضلانی پس از ورزش را کاهش دهد.

مطالعه ای که به تازگی در مجله Journal of Agricultural and Food Chemistry به چاپ رسیده است به بررسی اثر بالقوه آب هندوانه به عنوان یک نوشیدنی ورزشکاری پرداخته و  اثر مربوط به تسکین عضلانی ناشی از دریافت آن را به اسید آمینه L- سیترولین نسبت می دهد . مطالعات پیشین در باب خواص آنتی اکسیدانی آب هندوانه و پتانسیل آن در افزایش پروتئین ماهیچه ای و افزایش عملکرد ورزشکاران صورت گرفته اند. اما دانشمندان همچنان در حال کشف کارایی نوشیدنی های حاوی آب هندوانه غنی از L- سیترولین هستند. محققین مطالعه حاضر گام آغازین به منظور پر کردن این فاصله در علم را برداشته اند.

شرکت کنندگان شامل 7 ورزشکار بودند و محققین به بررسی اثر ml 500 آب هندوانه طبیعی(حاوی 17/1 گرم  L- سیترولین)، آب هندوانه غنی از L- سیترولین (حاوی 6گرم  L- سیترولین ) و یک پلاسبو یعنی نوشیدنی فاقد L- سیترولین در آنها پرداختند که یک ساعت قبل از تمرین ورزشی به داوطلبین داده شد.

نتایج مطالعه نشان دادند که هم آب هندوانه طبیعی و هم نوشیدنی غنی شده، دوره نقاهت قلبی و درد عضلانی در داوطلبین شرکت کننده را بعد از 24 ساعت کاهش دادند؛ اگرچه ظاهراً L- سیترولین موجود در آب هندوانه طبیعی (غیر پاستوریزه) زیست دسترسی بیشتری داشت بدین معنا که شکل آن برای استفاده توسط بدن مناسب تر بود.

نکته عملی: معمولا درد عضلانی ناشی از تمرین پس از اتمام ورزش حس می‌شود و یک عامل بازدارنده رایج از ادامه تمرینات است و نتایج مطالعه حاضر حاکی از آنند که ورزشکاران می توانند از آب هندوانه به عنوان یک نوشیدنی ورزشکاری مناسب در جهت تسکین چنین درد هایی استفاده کنند.

منبع: جام نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار