رنگ سال تنوع لباس را از بین می‌برد
کد خبر: ۳۳۴
تاریخ انتشار: 2015 May 03    -    ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
نظر یک طراح پوشاک: در فصل بهار چه لباسی بپوشیم؟

پونه خامین طراح لباس عقیده دارد چون در ایران خانم‌ها یک فرم ثابت شامل مانتو و روسری دارند، استفاده از یک رنگ به عنوان مد سال باعث می‌شود لباس‌ها یکسان شوند.

پونه خامین که در رشته‌های صنایع دستی و روزنامه‌نگاری تحصیل کرده است، پس از فعالیت به عنوان منشی صحنه در سینما و تلویزیون به فعالیت در زمینه طراحی لباس عمومی پرداخته و محصولاتی با نام «هوردخت» تولید می‌کند.

او درباره انتخاب لباس مناسب فصل بهار و تابستان می‌گوید: جنس پارچه در انتخاب لباس بسیار مهم است. با توجه به اینکه زمستانی کم بارش داشتیم می‌دانیم که بهار و تابستان گرمی خواهیم داشت، بنابراین باید از پارچه‌های خنک استفاده شود. اما هر پارچه‌ای هم که نازک باشد دلیل بر خنک بودن آن نیست. لباسی که برای پوشش این فصل خانم‌ها بسیار مناسب است، دامن است. دامن علاوه بر اینکه باوقار و سنگین بودن خنک‌تر است. اگر خانم‌ها عادت کنند با مانتوی خود دامن بپوشند فعالیت‌های آزادانه‌تری خواهند داشت.

خامین درباره نبود رنگ و مدل سال در بازار پوشاک ایران گفت: به نظر من اینکه در پوشش رسمی خانم‌ها رنگ سال یا مدل سال وجود ندارد بهتر است. وقتی در کشورهای خارجی رنگ سال معرفی می‌شود به دلیل تنوع زیادی که در پوشاک افراد وجود دارد، این رنگ یکسان باعث تکراری شدن پوشش آن‌ها نمی‌شود اما در ایران خانم‌ها یک فرم ثابت شامل مانتو و روسری دارند و اگر قرار باشد از یک رنگ به عنوان مد سال استفاده کنند همه افراد یکسان خواهند شد.

وی اضافه می‌کند: در فرم ثابت پوشش ما فقط رنگ‌های متنوع می‌تواند تفاوت ایجاد کند. به نظر من رنگ نقش مهمی در لباس دارد و من روی این موضوع خیلی حساس هستم. قانون نانوشته‌ای در کشور ما وجود دارد که بر اساس آن خانم‌ها بیشتر از رنگ‌های تیره استفاده می‌کنند، اما من سعی می‌کنم از رنگ‌های متنوع در کار‌هایم استفاده کنم.

او که یک دوره طراحی لباس را در مالزی گذرانده است ادامه می‌دهد: خوشبختانه طراحان جوان زیادی هستند که کار خود را می‌کنند و هر کسی مهر و امضای خود را دارد. تنوع زیادی که در کارهای آن‌ها به وجود آمده باعث می‌شود قدرت انتخاب افراد بالا‌تر رود. من هم سعی می‌کنم کارهای خلاقانه انجام دهم و به عنوان مثال روی مانتو‌ها یا ساق و روسری نقاشی یا چاپ دستی انجام می‌دهم تا از حالت ساده درآیند. طرح روی آن‌ها هم با توجه به فصل متفاوت است. در فصل پاییز و زمستان از نقوش اسلیمی و سنتی استفاده می‌کنم اما در فصل بهار به سمت طرح‌های فانتزی یا گل و شکوفه می‌روم تا لباس مناسب فصل باشد.

منبع: هنرآنلاین‌
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار