انضباط بی‌دسته‌اش قشنگ است!
کد خبر: ۳۲۹۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2015 June 29    -    ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
اصلاً من اگر جای فرهنگستان زبان فارسی بودم، اعلام می‌کردم که ملت بی‌خیال «انضباط» بشوند و از این پس همه به جای «انضباط» با ضاد بنویسند «انظباط» با ظ. از بس این کلمه را غلط می‌نویسند.
اصلاً من اگر جای فرهنگستان زبان فارسی بودم، اعلام می‌کردم که ملت بی‌خیال «انضباط» بشوند و از این پس همه به جای «انضباط» با ضاد بنویسند «انظباط» با ظ. از بس این کلمه را غلط می‌نویسند. همه هم می‌نویسند: دبستانی و دانشجو و سیاستمدار و حتا روزنامه‌نگار و نویسنده.

عجیب این‌که «انضباط» مسأله‌ی تاریخی و ملی هر ایرانی بوده و هست؛ نکند یادمان رفته شمشیر نمره‌ی انضباط را که از کلاس اول دبستان بالای سرمان بلند ‌شد و تا دوران دانشگاه هم در «کمیته‌ی انضباطی» تیز و براق بالای سرمان باقی ماند!


با این همه، این یک غلط املایی را مثل آب خوردن مرتکب می‌شویم. البته حق هم داریم. وقتی «انضباط» معنایش «نظم داشتن» و انتظام و منظم بودن باشد، خب با این همه «ظ» با این دسته‌ی دراز، ذهن ما چه گناهی کرده که توقع داشته باشیم قاطی نکند و یادش بماند که اگر همه‌ی این‌ها با «ظ» نوشته می‌شوند، خودِ «انضباط» با ضاد است و بی‌دسته!

حالا، تا فرهنگستان بیاید و همچو تصمیم شجاعانه‌ای بگیرد و دسته‌ی روی «انضباط» را به رسمیت بشناسد و ملتی را خلاص کند، که البته از محالات است، بیایید بالاغیرتاً «انضباط» را بی‌دسته بنویسیم. درست است که «انضباط» معنای منظم بودن می‌دهد، ولی ریشه‌اش «ضبطِ» بی‌دسته است. حالا نگویید این چه گیری ست که وسط این همه گرفت‌وگیر مملکت می‌دهیم. من هم می‌دانم که وقتی به شتر گفتند چرا گردنت کج است، جواب داد کجایم راست است که گردنم راست باشد! اما اگر قرار باشد غرِ بی‌انضباطیِ ملی بزنیم ولی خودِ «انضباط» را به غلط با دسته بنویسیم که نمی‌شود.

منبع: خوابگرد، رضاشکراللهی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
0
0
به لحاظ نوشتاری انضباط منطقی تر است . نوشتن انظباط با ظ نیازمند برداشتن قلم از روی متن ظ و دوباره نهادن قلم برای نوشتن ادامه کلمه است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
0
1
جالب بود
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
0
0
شما خودتون به عنوان یه خبرگزاری رسمی کلمه (حتی) رو اشتباها اینجوری می نویسین:حتا
حالا از مردم چه انتظاری دارید!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
0
0
من فکر می کردم انضباط از ضبط میاد نه از نظم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار