چه زولبیا و بامیه ای بخریم و از کجا؟
کد خبر: ۳۲۴۸
تاریخ انتشار: 2015 June 27    -    ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
هرچند بسیاری از کارشناسان تغذیه ، خرما را ماده غذایی مناسب تری بجای زولبیا و بامیه در سفره افطار می دانند اما چون بسیاری از خانواده ها نمی توانند از شیرینی خاص زولبیا و بامیه دل بکنند باید با استانداردهای بهداشتی آن نیز آشنا باشند.

خانواده ها به ویژه در ماه مبارک رمضان باید بدانند کدام زولبیا و بامیه ، بهتر و بهداشتی تر است و از کدام اماکن می توانند این ماده غذایی را تهیه کنند.

خرید زولبیا و بامیه از دست فروش ممنوع

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر رعایت اصول خودمراقبتی به ویژه هنگام تغذیه در ماه مبارک رمضان، گفت: به مردم توصیه می شود که از خرید شیرینی و زولبیا و بامیه از مراکز غیرمجاز، غیرمرتبط و دست فروش ها خودداری کنند.

محسن فرهادی افزود: مردم باید زولبیا و بامیه را از قنادی هایی که برند مشخصی دارند تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: به مردم توصیه می شود که زولبیا و بامیه را از خواربارفروشی ها نخرند زیرا ممکن است زولبیا و بامیه در اینگونه مراکز ارزان تر باشد اما سلامت افراد را تهدید می کند.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده تخلف در زمینه تخلف عرضه زولبیا و بامیه ، مراتب را به سامانه 1490 ، اطلاع دهند.

 ویژگی های ظاهری زولبیا و بامیه بهداشتی 

کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت جنوب تهران گفت: زولبیا و بامیه باید عطر، طعم مناسب و رنگ روشن داشته و آثار ذرات سوخته شده روی آن ها نباشد.

طاهره آزمون افزود: همچنین این نوع شیرینی ها نباید بیش از حد خمیر باشد و استفاده از هرگونه رنگ خوراکی به استثنای زعفران در تهیه آن ممنوع است. 

وی ادامه داد: سوختگی و تغییر رنگ قهوه ای زولبیا و بامیه نشان دهنده این است که این شیرنی در روغن های سوخته تهیه شده و به دلیل وجود سم آکریلامید (سمی خطرناک) به شدت سرطان زا است.

وی تصریح کرد: زولبیا و بامیه نباید به مدت طولانی در منزل ، نگهداری شود؛ این نوع شیرینی تا حد امکان باید به میزان کم و مصرف روزانه خریداری و حتما در یخچال یا محل خشک و خنک نگهداری شود. 

کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت جنوب تهران گفت: برای بسته بندی زولبیا و بامیه باید صرفا از جعبه هایی که دارای پروانه ساخت و مشخصات بهداشتی است، استفاده شود.

آزمون تاکید کرد: زولبیا و بامیه را باید از مراکز معتبر که شرایط بهداشتی را رعایت می کنند تهیه و از خرید زولبیا و بامیه از دست فروشان، دوره گردان و همچنین از محل ها و افرادی که صلاحیت بهداشتی را ندارند، اجتناب کرد. 

یرینی هایی مثل زولبیا و بامیه به علت داشتن قند و چربی بالا و نیز حرارت زیادی که حین آماده شدن می بینند از ارزش غذایی چندانی برخوردار نیستند.

به هرحال مصرف زیاد زولبیا و بامیه برای سلامت مضر است و در یک لحظه میزان زیادی کالری، چربی و قند را وارد بدن می کند بطوریکه جذب قند زولبیا و بامیه به علت داشتن چربی زیاد، دو تا سه ساعت طول می کشد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار