دغدغه ای به نام آقازاده
کد خبر: ۳۲۰۱
تاریخ انتشار: 2015 June 26    -    ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
نگاهي به «عصر يخبندان» مصطفي كيايي
 «بعد از ظهر سگی سگی» نخستین تجربه فیلمسازی در کارنامه مصطفی کیایی به شمار می‌آید؛ فیلمی که در میان سینمادوستان و منتقدان چندان مقبول نیفتاد اما تغییر جهت این فیلمساز جوان با «ضد‌گلوله» احساس شد؛

فيلمي كه گرچه به آثار طنز حوزه دفاع‌مقدس شبيه بود، توانست علاوه بر درخشش در جشنواره فيلم فجر در زمان اكران هم در صدر جدول فروش قرار بگيرد. كيايي با «خط ويژه» موفق‌تر از گذشته عمل كرد و حال بايد ديد چهارمين ساخته او «عصر يخبندان» چه بازخوردي ميان تماشاگران خواهد داشت.

درباره فيلم:عصر يخبندان مانند خط ويژه فيلم قبلي كيايي به موضوع مفاسد اقتصادي و حضور برخي آقازاده‌ها در جامعه اشاره دارد. اين فيلم كه امروز در اكران رمضاني روي پرده مي‌رود، نخستين بار در جشنواره سال گذشته به نمايش درآمد و بسيار مورد توجه قرار گرفت. البته برخي معتقدند ساختار پيچيده فيلم قرباني برخي ايرادهاي فيلمنامه شده اما عصر يخبندان در شكل فعلي هم با حفظ ضرباهنگ تند و جذاب يادآور خط ويژه است و مي‌تواند مخاطب را همراه كند. فيلم داستان زن و شوهري است كه بعد از سال‌ها زندگي مشترك درگير مسائل و مشكلاتي خاص مي‌شوند و... مهتاب كرامتي، بهرام رادان، محسن كيايي، سحر دولتشاهي، آنا نعمتي، فرهاد اصلاني، ژاله صامتي و... ازجمله بازيگران فيلم هستند كه دولتشاهي براي بازي در آن سيمرغ بلورين گرفت و بازي كرامتي و كيايي هم بسيار ستايش شد.

نگاه منتقد: آنتونيا شركا: متأسفانه من «ضد‌گلوله» را نديده‌ام اما «عصر يخبندان» تازه‌ترين ساخته مصطفي كيايي در مقايسه با فيلم قبلي او «خط ويژه» تفاوت و پيشرفتي قابل توجه را نشان نمي‌دهد. در خط ويژه افشاگري‌هاي اقتصادي در طول داستان اتفاق مي‌افتد كه تماشاي فيلم را براي تماشاگر جذاب و جالب كرده اما احساس مي‌كنم پيام‌هاي اقتصادي عصر يخبندان براي مخاطب بيشتر جنبه شعاري دارد. به‌نظر مي‌رسد فيلمساز به‌دليل استقبال از فيلم اول خود كمي در دام شعارپراكني افتاده و مي‌كوشد از عناصر تماشاگرپسند استفاده كند.

كارگرداني مانند كيايي توانايي‌هايي دارد كه اميدوارم در فيلم‌هاي بعدي خود زاويه‌هايي تازه از اين توانايي‌ها را به دوستدارانش نشان دهد. در ميان بازيگران، بازي بهرام رادان قابل توجه نيست و مهتاب كرامتي در نقش يك زن معتاد در حال فروپاشي بازي خوبي دارد. گرچه به عقيده من مهم‌ترين نكته عصر يخبندان، حضور و بازي ويژه فرهاد اصلاني است.

همشهری آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار