«جدایی نادر از سیمین» در تئاتر!
کد خبر: ۳۱۸۶
تاریخ انتشار: 2015 June 26    -    ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
«زبان اصلی» دومین تجربه کارگردانی رسول کاهانی است که این روزها در تماشاخانه «باران» اجرا می‌شود.

این نمایش که به اختلاف یک زوج جوان در آستانه طلاق می‌پردازد،‌ داستان خود را در دادگاهی روایت می‌کند که صحنه آن یادآور سکانس اولیه فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی است.

رسول کاهانی،کارگردان «زبان اصلی» که در بروشور نمایش خود به این موضوع اشاره دارد که به سکانس دادگاه فیلم ادای احترام کرده است،‌ دراین‌باره گفت: زمانی که به اجرای نمایش فکر می‌کردم هر راهی را که بررسی کردم دیدم صحنه به شکل همان میزانسن ابتدایی فیلم «جدایی نادر از سیمین» درمی‌آید، یعنی وقتی به اجرای نمایشنامه فکر می‌کردم به این رسیدم که باید دو صندلی برای دو بازیگر نمایش در صحنه وجود داشته باشد که در دادگاه مقابل قاضی حضور دارند.
او اضافه کرد: البته ابتدا یک بازیگر در نقش قاضی داشتیم که حتی تمرین هم کرد و قرار بود میان تماشاگران بنشیند، اما بعد این نقش حذف شد. با این حال خودم متوجه شباهت با سکانس اول «جدایی...» بودم و هرچند در اینجا یک خانواده دیگر را با مشکلات دیگری روایت می‌کنیم، برای اینکه حرف و حدیثی نباشد در بروشور به این موضوع اشاره کردم.
کاهانی در ادامه درباره این اثر که داستانی رئال را از مشکلات یک زوج جوان در زندگی امروزه روایت می‌کند،‌گفت: بزرگان تئاتر می‌گویند که نمایش‌های رئال که اجرای آن‌ها نیز به همین شکل است،‌ آفت تئاتر هستند اما من خیلی آگاهانه به این سمت رفتم و برای اجرا هم شیوه رئال را انتخاب کردم.
وی تأکید کرد: موضوع خانواده، مشکلات آن و اینکه تماشاچی چقدر با داستان و نمایش ارتباط برقرار می‌کند، مهمترین دغدغه و اولویت من است. البته این سبک رئال هم به خود متن بستگی دارد ولی بیشتر چنین فضایی را می‌پسندم.
کارگردان نمایش «به اتفاق خانواده» با اشاره به اینکه تاکنون بازخوردهای خوبی را از اجرای «زبان اصلی» گرفته است، درباره انتخاب بهرنگ علوی و آزاده صمدی به عنوان بازیگر گفت: بازیگران را خیلی سریع انتخاب کردم و از آنجا که آن‌ها متن را دوست داشتند به همکاری مشترک رسیدیم، فقط ناهماهنگی‌هایی برای حضور آزاده صمدی در چند شب اول اجرا وجود داشت که در اینجا از مونا فرجاد برای بازی به جا و در آن‌ شب‌ها تشکر ویژه می‌کنم.
کاهانی در پایان درباره اینکه آیا نمایش دیگری را برای اجرا آماده دارد و اینکه متن نویسنده دیگری را کار خواهد کرد یا خیر؟ بیان کرد: همیشه متن‌هایم را خودم می‌نویسم و آنچه را فکر می‌کنم برای کار آماده است، اجرا می‌کنم. در حال حاضر هم مشغول نوشتن یک نمایشنامه هستم و با نهایت احترام به متن‌های خوبی که در تئاتر وجود دارد، ترجیح می‌دهم آنچه را خودم به نگارش درمی‌آورم اجرا کنم.
، «زبان اصلی» با بازی بهرنگ علوی، آزاده صمدی و سعید زارعی تا 20 تیرماه در تماشاخانه باران به روی صحنه می‌رود و پس از شب‌های قدر هم مدتی به اجرای خود ادامه می‌دهد.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار