پیشنهادهای نوروزی برای سفر به دور ایران + عکس
کد خبر: ۳۱۷۸۹
تاریخ انتشار: 2016 March 26    -    ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰

نوروز فرصتی برای گشت و گذار و تفریح است و در این میان خیلی‌ها دوست دارند نقاطی از کشور را ببینند که بکر و دیدنی هستند، البته در ایام نوروز شاید کمتر محل گردشگری پیدا شود که بازدیدکننده نداشته باشد اما دیدن برخی نقاط در این فرصت می‌توان هیجان انگیز باشد. 

در این گزارش ۱۲ جاذبه بکر و کمتر شناخته شده از طبیعت ایران را به شما معرفی می‌کنيم که در فصل بهار دوچندان زیبا می‌شوند: 


chort.jpg

۱. دریاچه چورت

دریاچه چورت در شمال شرقی استان مازندران و بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد. اگر از تاریخ این دریاچه بخواهید بدانید، باید بگوییم که چورت در سال ۱۳۲۰ بر اثر زمین لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار دارد، بوجود آمده است. وسعت این دریاچه حدود ۲. ۵ هکتار است و محلی‌ها به آن، دریاچه می‌انشه هم می‌گویند اما به دلیل نزدیکی آن به روستای چورت به این نام خوانده می‌شود. 

 

chort_2.jpg

زمانی که آب دریاچه پایین می‌آید، باقیمانده درخت‌هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده‌اند پدیدار می‌شود و منظره زیبایی را ایجاد می‌کند که شاید در کمتر نقطه‌ای از ایران دیده باشید. این دریاچه یکی از زیبا‌ترین جاذبه‌های تفریحی استان مازندران است که برای رسیدن به آن می‌توانید مسیر جنگلی را در پیش بگیرید و لذت پیاده روی در میان درختان انبوه را هم تجربه کنید. البته این مسیر مجهز به استراحتگاه و سرویس‌های بهداشتی است و همین از سختی پیاده روی‌هایتان کم خواهد کرد! 

برای رسیدن به دریاچه چورت، باید مسیر ساری کیاسر را در پیش بگیرید. بعد از طی مسافتی در حدود ۲۵ کیلومتر بعد از تابلوی روستای چورت وارد مسیر فرعی می‌شوید. ۱۵کیلومتر جلو‌تر، در جاده آسفالته به روستای چورت خواهید رسید. پس از روستا چندین مسیر خاکی برای دسترسی به دریا وجود دارد. مسیر جاده خاکی به طول ۱۰ کیلومتر به دریاچه چورت منتهی می‌شود. برای دسترسی می‌توانید از راهنمایان محلی هم کمک بگیرید. 

 

 

 

jahan_nama.jpg

 

۲. باغ جهان‌نما

باغ جهان نما در شمال‌شرقی شیراز واقع شده‌است. این باغ کهن‌ترین باغ شیراز است که از آب و رودخانهٔ پُرآوزاهٔ رکنی مشروب می‌شده و در منطقهٔ ویژه‌ای از شیراز (خیابان حافظ) و در میان آرامگاه حافظ، هفت‌تنان، دروازه قرآن، خواجوی کرمانی، بابا کوهی، باغ ملی، گهواره دید، کتابخانه ملی اسناد و... جای دارد. 

 

jahan_nama2.jpg

 

 

۳. کویر مصر، روستای مصر

آخرین روستای مسکونی پیش از دشت کویر فرحزاد است که در دهه ۱۳۲۰ خورشیدی با ساختن دوازده خانه- به نیت دوازده امام- در اصفهان بنا شده است. در قدیم به محلی که کاروان­‌های ش‌تر برای استراحت یا شب مانی بار می‌­ انداختند (بار به زمین می‌­گذاشتند) بارانداز می‌­گفتند این محل ممکن بود اتاق، کاروانسرا، چاه آب و یا وسط بیابان بدون هیچ سرپناهی باشد. اقامتگاه سنتی بارانداز (یک و دو) دو تا از این خانه­‌ها هستند.

 

kavire_mesr.jpg

 

بارانداز یک، خانه پدری برادران طباطبایی است که از سال ۱۳۸۵ به اقامتگاه تبدیل شده است. کمی بعد بارانداز دو- بزرگ‌ترین خانه محلی روستا- نیز پس از مرمت و بازسازی به بهره برداری رسید. سبک معماری بارانداز‌ها برگرفته از معماری درون ­گرای روستا­های کویری است و با خشت و کاه گل ساخته شده است. بارانداز یک ۵ اتاق و بارانداز دو ۸ اتاق دارند. ظرفیت اتاق­‌ها متفاوت است و بیشینه ظرفیت اتاق ­‌ها از ۵ نفر تا ۱۲ نفر است. هر دو بارانداز ایوان شاه­ نشین، باغچه، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و حمام دارند.

 

kavire_mesr2.jpg

 

همچنین در هر دو بارانداز منقلی برای روشن کردن آتش و پذیرایی با چای آتشی وجود دارد. در محل ورودی بارانداز یک، مکانی برای نشستن دور آتش و مراسم آتشونی ایجاد شده است که در همین جا، آبگوشت معروف «لاخُلی» در زیر آتش پخته می‌­ شود. 

 

 

 

۴. چشمه آب گرم مرتضی علی

چشمه آب گرم مرتضی علی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان طبس در مسیر گردشگری روستای «خرو» و در فاصله ‪ ۲۷‬ کیلومتری شهر طبس واقع شده است.

 

ab_ali.jpg

 

ab_ali_2.jpg

 

این چشمه در آن واحد دو بخش سرد و گرم دارد که به موازات یکدیگر جریان پیدا می‌کنند. دلیل این اتفاق آن است که آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین امر اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می‌کند که گاهی به ۱۰درجه هم می‌رسد. غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود سیصد متری بستر رودخانه هم پیش بروند در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند. 

 

 

۵. آبگرم بش باجلار

آبگرم بش باجیلار یکی از قدیمی‌ترین آبگرم‌های سرعین که بین اهالی در قدیم به «دره لر سویی» معروف بوده است دره‌ای سرسبز که اطراف آبگرم چمنزار و پر از درختان چنار و سپیدار بوده است.

 

besh.jpg

 

besh_2.jpg

 

وجه تسمیه نام آن به خاطر جوشیدن آبگرم از پنج مظهر در محل چشمه بوده که آن «پنج خواهر» یا‌‌ همان بش باجیلار به زبان ترکی نام گرفته است. آب این مجتمع از ۵ دهنه چشمهٔ فوق الذکر و پمپاژ مقداری از آب گاومیش گلی تأمین می‌شود که آبدهی آن‌ها روی هم رفته ۱۳ لیتر در ثانیه است و به صورت دائمی و جوشان می‌باشد. 

 

 

 

gerit1.jpg

 

۶. آبشار گریت

آبشار گریت در روستای گریت در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان خرم آباد و در ۳۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن سپید دشت در دره‌ای خوش آب و هوا و پوشیده از درختان انبوه بلوط قرار دارد. فاصله این آبشار تا بخش پاپی روستای گریت حدود یک ساعت پیاده روی می‌باشد. این آبشار از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری دیدنی استان لرستان محسوب می‌گردد. تا کنار آبشار جاده ماشین رو وجود دارد. ارتفاع آبشار ۱۵ متر و عرض تاج آن ۱۷ متر است. 

 

geri2.jpg

این آبشار در گویش محلی به «تاف هفت چشمه» معروف است. پوشش جنگلی اطراف آبشار را در ختان بلوط، زالزالک و مو وجود دارد. 

 

 

۷. دریاچه کیو خرم آباد

دریاچه فصلی و طبیعی کیو خرم‌آباد یکی از منحصربه فرد‌ترین و زیبا‌ترین دریاچه‌های خود جوش استان لرستان و غرب کشور است که در شمال غربی شهر خرم‌آباد و در کنار بوستانی به همین نام واقع شده است و آب این دریاچه از سرچشمه‌های موجود در مخمل‌کوه از طریق چشمه‌های کف دریاچه تامین می‌شود. 

 

q1.jpg

مساحت دریاچه کیو حدود هفت هکتار و عمق آن در نقاط مختلف دریاچه بین سه تا هفت متر متغییر است و این دریاچه مکان زیبایی برای تفریح خانواده‌ها و جوانان برای قایق‌سواری و انجام ورزش‌های آبی است. 

 

q2.jpg

 

 

۸. روستای زشک مشهد

این روستا در شهر شاندیز قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۷۱ نفر (۵۳۵خانوار) بوده‌است. در تابستان جمعیت این روستا افزایش یافته و به حدود ۸۰۰۰ نفر می‌رسد. این روستا در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمۀ درۀ شاندیز و ۳۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده است. 

 

zeshk1.jpg

 

zeshk2.jpg

منطقه توریستی و تفریحی ییلاق زشک یکی از جمله روستاهای گردشگری ایرن است در دره‌ای زیبا از رشته کوههای البرز شمالی قرار گرفته است با طبیعت بکر و زیبا ی خود با آب وهوایی خنک شرایط مناسبی را برای مردم شهر مشهد تامین کرده است. 

 

 

 

۹. آبشارهای دره سختی – فوسک

آبشارهای دره سختی (فوسک) در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر کرمان و در ضلع شمال شرقی کافر کوه است. این مسیر دارای ۱۵ کیلومتر جاده خاکی با شیب‌های تند و دره‌های عمیق است. 

fosk.jpg
fosk2.jpg

 

آخرین روستای این منطقه فوسک نام دارد و از این منطقه پیاده روی آغاز می‌شود. ادامه مسیر رودخانه در دره سختی به آبشار‌ها منتهی می‌شود. دره سختی به طولی حدود دو هزار متر و وسعتی بالغ بر هشتاد کیلومتر است. 

 

 

pas_ghale.jpg

 

۱۰. دهستان پس قلعه و آبشار سوتک تهران

این آبشار در شمال غربی دربند و در نزدیکی دهستان پس قلعه واقع شده است. هستان پس قلعه در انتهای منطقه ییلاقی سربند و دربند، در دو کیلومتری شمیران قرار گرفته است. پس قلعه آنقدر زیباست که به محل ضیافت کوه و پرنده و آبشار معروف شده است. این روستا در دره‌ای پرآب قرار گرفته که هر هفته میزبان صد‌ها گردشگر و کوهنورد می‌باشد. 

 

pasghale2.jpg

 

از مهم‌ترین کوه‌های این منطقه می‌توان به بند یخچال اشاره کرد. این کوه که سال‌ها قبل بر اثر رانش زمین، در میان یک صخره بزرگ ایجاد شده است، محوطه‌ای وسیعی در شرق دره آبشار پس قلعه است که سنگ‌های بسیار بزرگی در اطراف آن پراکنده است. همچنین بند اوسون که شامل صخره‌هایی بلند در انتهای باغ‌های دهکده پس قلعه می‌باشد نیز از کوه‌های مشهور منطقه است که به بند مگس نیز مغروف است. 

این آبشار نیز در مسیر کوهنوردی شیرپلا و در امتداد مسیری است که آبشار اوسون واقع شده است. آبشار سوتک در فصل بهار نمایی بسیار جالب و تماشایی دارد. 

 

 

۱۱. آبشار بیشه

در حوالی ایستگاه راه آهن بیشه در شهرستان دورود، آبشار بیشه خودنمایی می‌کند. درست ۳۵ کیلومتر مانده به درود و ۶۴ کیلومتر مانده تا خرم آباد. آبشار بیشه با ۲۰ متر عرض یکی از عریض‌ترین آبشارهای کشور است و همانطور که از نام آن پیداست در میان بیشه‌ای قرار گرفته که هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

 

bishe1.jpg

 

اگر قصد بازدید از این آبشار را دارید می‌توانید مطمئن باشید که امکانات اقامتی هم برایتان فراهم است و می‌توانید چند روزی را در کنار این آبشار سر کنید. ۱۷ پلاژ، ۷ چادر و حتی بازارچه محلی و خانه بهداشت و پاسگاه انتظامی هم امکاناتی هستند که در مدت سفر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید! 

 

bishe2.jpg

 

 

۱۲. تنگه واشی

تنگه واشی یا‌‌ همان تنگه ساواشی یکی از زیبا‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران در تابستان می‌باشد. «‌تنگه واشی» مکانی با جاذبه‌های گردشگری است که در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته و با داشتن آب و هوای مناسب در تابستان‌ها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران است.

 

vashi1.jpg

 

vashi2.jpg

 

شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به تنگه واشی حرکت در رودخانه‌ای است که در بین یک دره سنگی قرار دارد. با توجه به نزدیکی تنگه واشی به شهر تهران، امکان مسافرت یک روزه به این منطقه وجود دارد و بویژه در تابستان هزاران نفر از ساکنین استان تهران و دیگر استان‌های اطراف به این منطقه مسافرت می‌کنند.


اتاق خبر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار