توصیه سازمان‌ جهانی‌ بهداشت به کاهش مصرف قند‌
bato-adv
کد خبر: ۳۱۲۴
تاریخ انتشار: 2015 July 01    -    ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
bato-adv
bato-adv
بسیاری از قندهایی که امروزه مصرف می‌شوند، در غذاهای فراوری شده پنهان هستند و معمولا مردم آنها را به عنوان شیرین کننده به حساب نمی آورند. مثلا یک قاشق غذا‌خوری سس کچاپ حاوی حدود 4 گرم (یک قاشق چایخوری) قند دارد.
توصیه سازمان‌ جهانی‌ بهداشت به کاهش مصرف قند‌توصیه سازمان جهانی بهداشت به کاهش مصرف قند در کودکان و بزرگسالان
 


دستور‌العمل جدید سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند بزرگسالان و کودکان مصرف قندهای افزودنی یا قندهای آزاد (Free sugars ) روزانه شان را به کمتر از 10% از کل انرژی دریافتی کاهش دهند. کاهش بیشتر قند روزانه به زیر 5% یا تقریبا 25 گرم (شش شاقش چایخوری) در روز فواید بیشتری خواهد داشت.
 


دستور‌العمل مصرف قند در کودکان و بزرگسالان

عبارت قندهای آزاد (Free sugars) به مونوساکاریدها (مانند گلوکز و فروکتوز) و دی ساکاریدها (مانند ساکروز، و شکر خوراکی) گفته می‌شود که در کارخانه یا خانه به غذا افزوده می‌شود و نیز قندهایی که به صورت طبیعی در عسل، شیره ها، آب میوه ها و کنسانتره های آب میوه وجود دارد.

ما شواهد محکمی در دست داریم که نشان می‌دهد اگر مصرف کل قندهای آزاد را در سطح کمتر از 10 درصد کل انرژی دریافتی روزانه حفظ کنید، خطر اضافه وزن، چاقی و پوسیدگی دندان کاهش می یابد. در صورتی که کشورها طبق تعهداتشان نسبت به کاهش شیوع بیماریهای غیر مسری عمل کنند، با ایجاد تغییراتی در سیاست گذاری‌ها برای پشتیبانی از این رویکرد، موفقیت حاصل می‌شود.

دستور العمل سازمان جهانی بهداشت در مورد کاهش مصرف قند، به قندهای موجود در میوه ها و سبزیجات تازه و قندهای طبیعی موجود در شیر اشاره نمی‌کند، چون شواهدی از تاثیرات منفی مصرف این قندها دیده نشده است.

بسیاری از قندهایی که امروزه مصرف می‌شوند، در غذاهای فراوری شده پنهان هستند و معمولا مردم آنها را به عنوان شیرین کننده به حساب نمی آورند. مثلا یک قاشق غذا خوری سس کچاپ حاوی حدود 4 گرم (یک قاشق چایخوری) قند دارد. یک بطری نوشابه شیرین، تا 40 گرم (حدود 10 قاشق چایخوری) قند دارد.