پیام شجریان درباره‌ «ربنا»
کد خبر: ۳۱۰۶
تاریخ انتشار: 2015 June 25    -    ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
با پخش نشدنِ دعای ربانی «ربنا» از تلویزیون، «محمدرضا شجریان» در پیامی بار دیگر تاکید کرده است که: «ربنا هدیه‌ی من به مردم شریف و نجیب و روزه‌دار ایران است. هرگز به خودم اجازه ندادم تا آن را از این مردم نیک سرشت دریغ کنم.»

این ششمین رمضانی است که دعای ربنا که بیش از سی‌سال مهمانِ سفره‌های افطارِ ایرانیان بود پخش نمی‌شود. جریان حذف صدای مناجات‌های شجریان به خاطر اعتراض او به عدم رعایتِ بحثِ «کپی‌رایت» از رسانه‌ملی شروع شد.  او  البته در همان زمان اعلام کرد که «ربنا» و «مناجات افشاری» خود را به ملت ایران تقدیم کرده و تأکید کرد حساب این دو اثر از بقیه آثارش جداست. پس از آن بود که عده‌ای از مدیران رادیو و تلویزیون اعلام کردند دیگر حتی ربنای استاد را هم پخش نمی‌کنند و این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

«ربنا» شامل ۴ دعا از آیات قرآن است که همه با عبارت ربّنا آغاز می‌شوند. این اثر در تیرماه سال ۱۳۵۸ ضبط شده و برای مدت ۳۰ سال، جزء برنامه‌های اصلی رادیو و تلویزیون ایران در ماه رمضان بوده‌است. بنا به گفتهٔ محمدرضا شجریان، انگیزهٔ اصلی وی از خواندن این دعا، تدریس آن به دو هنرجو بوده و این اثر در یکی از استودیوهای رادیو ضبط شده‌است. در سال ۱۳۸۷، زمزمه‌هایی در مورد ثبت این اثر در فهرست آثار ملی ایران به گوش می‌رسید که تاکنون به نتیجه نرسیده‌است.

شجریان ربنا را در دستگاه سه‌گاه خوانده و با مرکب‌خوانی (مدولاسیون یا راه گردانی) سری به دستگاه‌ها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه عراق (صبا) می‌زند و با مهارت برمی‌گردد. ربنا در نواری که محمدرضا شجریان با نام به یاد پدر ضبط کرده، منتشر شده‌است.

منبع: موسیقی ما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار