همسر مورد علاقه خود را از ما بخواهيد!
کد خبر: ۳۰۹۵۹
تاریخ انتشار: 2016 March 16    -    ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
در سال‌هاي اخير به دليل تغيير سبك زندگي پيشرفت‌ها و پسرفت‌هاي مختلف در جامعه بروز كرده است؛ اين امر منجر به شكل‌گيري يك نوع زندگي جديد و تغيير سبك زندگي شده است. مسائل مختلف در اين قضيه با ابعاد گوناگون زندگي دخيل هستند.

 هم‌اكنون در جامعه ارتباطات اجتماعي از محدوده آشنايي اوليه فراتر از حد خود گسترش يافته است. در اين شرايط افراد در ارتباط با كساني قرار مي‌گيرند كه هيچ‌گونه شناختي از آنها ندارند و در فضاي ارتباطي جديد نيز هرگز شناخت دقيقي از يكديگر حاصل نمي‌كنند. اين ارتباط و تصميم‌گيري بر مبناي يك شناخت غيرواقعي اتخاذ شده و اين تصميم‌ها آسيب‌ها و عوارض متعددي را به همراه دارد.

همسر مورد علاقه خود را از ما بخواهيد!
با وجود اينكه در سال ۹۲ مديركل دفتر ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان از فرصت شش‌ماهه ثبت‌نام سايت‌هاي همسريابي غيرمجاز در سامانه آزمايشي الكترونيك صدور مجوز مراكز مشاوره ازدواج و خانواده خبر داده بود، اما اين خط و نشان‌ها در فعاليت‌هاي قارچ‌گونه اين مراكز هيچ‌گونه محدوديتي ايجاد نكرده است، بلكه پاي فعاليت اين مراكز به شبكه‌هاي موبايلي مانند تلگرام نيز باز شده است. در كشور كم نيستند مراكز و سايت‌هاي همسريابي كه بدون هيچ مجوزي به فعاليت‌هاي همسرگزيني مي‌پردازند.

در اصل فعاليت اين مراكز با پيشرفت تكنولوژي همگام بوده و همچنان بر شدت و حدت فعاليت‌هاي آنها افزوده شده است. چندي پيش در بين گروه‌هاي متنوع در شبكه‌های اجتماعي، ناگهان كانالي تحت عنوان «همسر مورد علاقه خود را از ما بخواهيد» نظرم را به خود جلب كرد.

در اين كانال افراد متقاضي ازدواج مشخصات خود را همراه با عكس در شبكه اجتماعي تلگرام منتشر كرده و منتظر يافتن نيمه گمشده خود بودند. يكي از متقاضيان ازدواج، نيما مهندس عمران، قد ۱۷۷، وزن۸۰ و متولد ۵۸ است.

همسر دلخواه او زنی است لاغر اندام، قد بلند، صادق و ساكن استان مازندران. در كانال خواستاگرام بانوان نيز هر يك از بانوان متقاضي ازدواج با ذكر ويژگي‌هاي خود و مشخصات همسر مورد علاقه‌شان منتظر يافتن مرد روياهاي خود هستند.

در بين پست‌هاي منتشر شده ميترا۳۲ ساله با تحصيلات كارشناسي علوم تربيتي، قد۱۷۳ و رنگ پوست گندمي است؛ او ويژگي همسر دلخواه خود را خوش قلب، باوفا، قد بلند عنوان مي‌كند. در انتهاي كانال نيز افراد متقاضي مي‌توانند با پرداخت ۲۰ هزار تومان به حساب ادمين از مدير كانال ايجاد زمينه آشنايي با فرد مورد علاقه خود را بخواهند. جالب است بدانيد در اين كانال افراد ۲۳ تا ۵۰ ساله با شرايط و جايگاه اقتصادي و اجتماعي متفاوت عضو هستند. همچنين در اين كانال قوانين خاصي براي اعضا تعريف شده است.

مديري كه ديپلم ردي از آب درآمد!
مريم ۳۸ ساله مسئول يك آژانس مسافرتي است. او درباره چگونگي آشنايي با فرد مورد نظر خود از طريق اين كانال مي‌گويد: در ابتدا فرد مورد نظرم خود را ۴۵ ساله، مجرد و مدير يكي از وزارتخانه‌هاي كشور معرفي كرد. با گذشت زمان و ايجاد ارتباط بين ما علاقه ايجاد شد، اما از آنجا كه بار كج هيچ‌وقت به مقصد نمي‌رسد، هر روز يك دروغ او برايم روشن مي‌شد. بالاخره فهميدم كه او ۳۵ ساله، ميزان تحصيلاتش نيز ديپلم ردي و بيكار است. از اينكه يك فرد توانسته اين‌چنين روحياتم را به بازي بگيرد ناراحتم.

با بيان اين جملات اشك در چشمان اين زن حلقه مي‌زند و مي‌گويد: برخي افراد شياد از طريق اين سايت‌ها يا كانال‌هاي همسريابي ديگران را به بازي گرفته يا در برخي مواقع نيز زمينه اخاذي برايشان فراهم مي‌شود. باید با حساسيت بيشتر به رصد اين مراكز و سايت‌ها‌ پرداخت تا هر فردي به خود جرات راه‌اندازي مراكز همسريابي را ندهد.

عكس‌هاي فتوشاپي و اطلاعات دروغ!
حجت در كانال همسريابي تلگرامي عضو است. او فعاليت اين سايت را به هيچ عنوان قانوني و قابل اعتماد نمي‌داند. او معتقد است: فعاليت اين مراكز يا سايت‌ها در برخي مواقع به خراب شدن زندگي افراد منجر مي‌شود. متاسفانه هر روز در بخش‌هاي مختلف شاهد فعاليت خودمختاري از سوي افراد سودجو از طريق اين كانال‌ها هستيم كه اين امر كاملا آسيب‌زاست.

براي مثال بر اساس اخبار منتشر شده در برخي سايت‌هاي خبري يك مرد جوان از طريق عضويت در اين سايت تاكنون به فريب و اخاذي از چند زن پرداخته است و به تازگي نيز توسط نيروي انتظامي دستگير شده است. به گفته اين فرد اغلب عكس‌هاي منتشر شده در اين سايت‌ها و مراكز فتوشاپی و اكثر اطلاعات نيز دروغ يا با بزرگنمايي همراه است و افراد به هيچ عنوان نبايد گول اين سايت‌ها را بخورند.

بازنگري در روابط
حسين متاهل است. او درباره فعاليت سايت‌هاي همسرگزيني و مراكزي از اين دست به «آرمان» مي‌گويد: آشنايي از طريق شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي در كشورهاي پيشرفته يك روش براي انتخاب همسر محسوب مي‌شود، اما اينكه اين امر در كشور ما تا چه حد جا افتاده است و افراد از آن استقبال مي‌كنند را بايد به عقايد، باورها و نگرش‌هاي مردم اين سرزمين مرتبط كرد. به گفته او انتخاب همسر از طريق شبكه‌هاي اجتماعي مقوله نامناسبي نيست، اما اينكه افراد در اين آشنايي چگونه عمل كنند بايد مورد بازنگري و ارزيابي قرار بگيرد. اگر در هر رابطه‌اي فرد كم و كيف ارتباطات خود را مورد ارزيابي قرار دهد بي شك مشكلي نيز او را تهديد نمي‌كند.

همسان‌گزيني قانوني در سايه غيرمجازها
معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره فعاليت مراكز همسريابي يا فعاليت شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گويد: هم‌اكنون تنها مرجع رسمي و مجاز همسرگزيني در كشور سايت تبيان است.

محمدرضا رستمي مي‌افزايد: هم‌اكنون فعاليت سايت‌ها و مراكز همسرگزيني در كشور به شكل قارچ‌گونه و غيرمجاز است. براي مثال ممكن است يك مركز همسرگزيني تنها با ثبت شركت به فعاليت بپردازد، اما بايد دانست كه ثبت شركت به هيچ عنوان جاي مجوز را نمي‌گيرد. هر فردي مي‌تواند با عناوين متعدد اقدام به ثبت شركت كند، اما ارائه خدمات عمومي در هر حوزه نيازمند مجوز‌هاي خاص است. به گفته او فعاليت سايت‌هاي همسرگزيني فقط به صرف معرفي دو نفر نيست، بلكه هرگونه اقدام در اين زمينه به منابع فراواني نياز دارد، به اين دليل كه بايد تعداد قابل توجهي متخصص را در آن مركز جاي داد تا به اين ترتيب بتوان به افراد براي انتخاب همسر مناسب خدمات عرضه كرد.

معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاكيد مي‌كند: اين امكانات بايد در قالب آموزش‌هاي حضوري و غيرحضوري به افراد ارائه شود. از سوي ديگر نيز بايد فضاهايي براي اين افراد ايجاد شود تا بتوان در يك فضاي امن و زيرنظر مشاوران امين به فعاليت پرداخت، حتي والدين جوانان نيز به اين جمع دعوت شده و در روند اين ازدواج و آشنايي قرار گيرند. اين موارد نيازمند منابع مالي زيرساخت‌ها و نيروي انساني مناسب است.

رستمي تصريح مي‌كند: در اين‌گونه اقدامات شايد بخش خصوصي چندان توانايي انجام چنين اقداماتي را نداشته باشد. در اصل راه‌اندازي مراكز به شكل انفرادي هم‌اكنون مدنظر سازمان ورزش و جوانان نيست، بلكه وظيفه دولت ايجاد بستر قانوني براي توسعه و محدود كردن اين قضيه است. در اين آيين‌نامه بايد تعيين تكليف مراكز موجود مد نظر قرار گيرد.

 آن هم به اين دليل كه مراكز متعددي در حال فعاليت است و بايد براي آنها تعيين تكليف شود، اگر در اين شرايط بتوانند آيين‌نامه را محقق كنند، بالطبع مجوز موقت در اختيارشان قرار مي‌گيرد.

 اگر در اين زمينه موفق باشند ديگر مجوزها نيز در اختيارشان قرار خواهد گرفت. به گفته او اميدواريم بتوان تا پايان ارديبهشت سال آينده اين مراكز را به سرانجام برسانيم. اين در حالي است كه سایت تبیان هم‌اکنون در زمینه همسان‌گزینی مشغول به فعالیت است و در آینده نزدیک هم مجوز آن به سایت‌های معتبر داده می‌شود. جالب است بدانيد كه بنابر ارزيابي فعاليت‌هاي سازمان‌هاي مختلف در زمينه ازدواج به هيچ عنوان مبحث همسان‌گزيني و همسرگزيني در شبكه‌هاي اجتماعي مورد توجه نيست.
آرمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار