‌ایران به رتبه دوازده اقتصادی رسید
کد خبر: ۳۰۴۷
تاریخ انتشار: 2015 June 24    -    ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
آمارهای منتشر شده از سوی نهادهای بین المللی نشان می‌دهد ایران در بسیاری از شاخص‌های قدرت ملی مثل جمعیت، سرزمین، منابع و تولید میان ۲۰ کشور نخست دنیا قرار دارد.

ایران هجدهمین کشور پرجمعیت جهان‌ و هفدهمین کشور پهناور جهان شناخته شده است. ایران از نظر مجموع منابع نفت و گاز در رتبه نخست دنیا قرار دارد و از نظر تولید ناخالص داخلی بر اساس شاخص قدرت خرید نیز طی سالهای اخیر همواره جزو ۲۰ کشور نخست جهان قرار داشته است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی صندوق بین المللی پول ایران پیش از وضع تحریم‌های غرب در رده بندی اقتصادهای بزرگ دنیا در رتبه ۱۸ قرار داشته و با وجود تحریم‌ها توانسته این رتبه را حفظ کند.

تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱.۳۳۴ تریلیون دلار بوده که تنها از ۱۷ کشور جهان کمتر بوده است.

چنانچه ایران بخواهد به جایگاه دوازدهم در رده بندی اقتصادهای بزرگ دنیا صعود کند باید ۶ کشور را پشت سر بگذارد و تولید ناخالص داخلی خود را ۶۰ درصد برابر با ۸۱۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

در سال ۲۰۱۴ کشور ایتالیا با تولید ناخالص داخلی ۲.۱۴ تریلیون دلاری در رتبه ۱۲ جهان قرار داشته است. علاوه بر این کشور ایران باید کشورهای کره جنوبی، عربستان، کانادا، اسپانیا و ترکیه را نیز پشت سر بگذارد.

ترکیه با تولید ناخالص داخلی ۱.۵۰۸ تریلیون دلاری یک پله بالاتر از ایران و در رتبه ۱۷ جهان قرار گرفته است. پیش از این کشور،‌ اسپانیا با تولید ناخالص داخلی ۱.۵۶۶ تریلیون دلاری، کانادا با تولید ناخالص داخلی ۱.۵۹۱ تریلیون دلاری، عربستان با تولید ناخالص داخلی ۱.۶۰۵ تریلیون دلاری، کره جنوبی با تولید ناخالص داخلی ۱.۷۷۸ تریلیون دلاری و ایتالیا با تولید ناخالص داخلی ۲.۱۴ تریلیون دلاری قرار گرفته‌اند.

در این سال برای نخستین بار چین توانسته آمریکا را به‌عنوان بزرگترین اقتصاد بزرگ دنیا کنار بزند و در جایگاه نخست دنیا از این نظر قرار گیرد. چین با اجرای برنامه اصلاحات اقتصادی و طی ۳۵ سال گذشته توانسته ۹ قدرت بزرگ اقتصادی جهان یعنی آمریکا، ژاپن، آلمان، ایتالیا، فرانسه، برزیل، انگلیس، مکزیک و هند را پشت سر بگذارد و در جایگاه بزرگترین اقتصاد بزرگ دنیا قرار گیرد.

این کشور در سال ۱۹۸۰ با تولید ناخالص داخلی ۲۹۸ میلیارد دلاری دهمین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته می‌شد اما در سال ۲۰۱۴ تولید ناخالص داخلی خود را به ۱۷ تریلیون و ۶۱۷ میلیارد دلار رسانده است.

‌امام خامنه‌ای شب گذشته در دیدار مسئولان نظام جایگاه اقتصادی کشور را یکی از ظرفیت‌ها برای نیل به اقتصاد مقاومتی برشمردند و افزودند: براساس آمارهای جهانی، جمهوری اسلامی ایران دارای رتبه بیستم در اقتصاد دنیا است که در صورت بهره برداری از ظرفیت‌های استفاده نشده، امکان رسیدن به رتبه دوازدهم اقتصاد دنیا وجود دارد.
تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار