تکنیک‌های مغزشویی داعش روی کودکان به روش نازی‌ها +عکس
کد خبر: ۳۰۳۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2016 March 09    -    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹
استفاده داعش از کودکان برای انجام اعمال وحشیانه امر تازه‌ای نیست، اما آنچه تازگی دارد، تمرکز جدیدی است که این گروه تروریستی در استفاده از کودکان در اعدام اُسرا و عملیات انتحاری در پیش گرفته است. این کودکان از همان سنین پایین، آموزش می‌بینند تا نسلی وحشی‌تر، بی‌رحم‌تر و لاجرم مرگ‌بارتر از تروریست‌ها، نسبت به اعضای فعلی گروه، شکل بگیرد.
 
استفاده داعش از تکنیک های مغزشویی نازی ها روی کودکان


روزنامه گاردین اخیرا گزارشی منتشر کرده است که براساس آن داعش از تاکتیک‌های «نازی‌ها» برای آموزش کودکان استفاده می‌کند:

«سازمان (داعش) بخش عمده تلاش خود را بر مغزشویی کودکان با استفاده از یک برنامه آموزشی خشن متمرکز کرده است تا از آن‌ها تروریست‌های آینده را پرورش دهد. نسل فعلی جنگجویان به این کودکان به عنوان جنگجویانی مرگ‌بارتر از خودشان می‌نگرند، چرا که این کودکان به جای این که در بزرگسالی به کیش داعش درآیند، از کودکی یا نوجوانی با این ارزش‌های افراطی، مغزشویی می‌شوند.»
 

استفاده داعش از تکنیک های مغزشویی نازی ها روی کودکان


این بخشی از گزارش پژوهشگران اندیشکده «کیلیام» مستقر در لندن است که در گاردین منتشر شده است.

یک گزارش مورد تایید سازمان ملل، با عنوان «کودکان دولت اسلامی»، که از داده‌های حاصل از مطالعه دقیق تبلیغات داعش و گزارش منابع موثق تدوین شده است، روز چهارشنبه در پارلمان بریتانیا منتشر می‌شود. طبق این گزارش، بیش از 800 بریتانیایی در قلمرو تحت کنترل داعش زندگی می‌کنند که حدود 50 نفر از آن‌ها کودک هستند. گروهی از پژوهشگران، روی نحوه جذب و آموزش کودکان برای جهاد در گروه داعش مطالعه کرده‌اند:
 

استفاده داعش از تکنیک های مغزشویی نازی ها روی کودکان


«(به اعتقاد داعش) این کودکان از تباهی نجات یافته‌اند و این از آن‌ها رزمندگانی قوی‌تر از مجاهدین فعلی می‌سازد، چرا که آن‌ها درک بالاتری از اسلام در کودکی و از طریق برنامه درسی خود دریافت می‌کنند، و جنگجویان بی‌رحم‌تری هستند چون که از سنین بسیار کم، خشونت را تعلیم می‌بینند.»
 

استفاده داعش از تکنیک های مغزشویی نازی ها روی کودکان


براساس این گزارش، گروه داعش قصد دارد یک نسل دوم قوی‌تر از جنگجویان تربیت کند که قرار است منبع نیروی انسانی آینده آن باشند. این کودکان، چون اصولا در دنیای داعشی رشد می‌کنند و هویتشان شکل می‌گیرد، تصوری از زندگی در خارج از قلمرو داعش ندارند، و به دلیل آمیختگی روزمره با خشونت، سختگیری و جنایت، به ان خو می‌کنند و این عناصر جزیی از شخصیت معمولشان می‌گردد، مضاف بر این که تمایلی هم برای خروج از گروه یا فرار نخواهند داشت.
 

استفاده داعش از تکنیک های مغزشویی نازی ها روی کودکان


در 6 ماه گذشته ویدئوهای تبلیغاتی داعش، 12 بازیگر کودک داشت. به گفته این پژوهشگران از 11 آگوست سال پیش تا 9 فوریه امسال، در 254 رویداد یا اطلاعیه مربوط به داعش، کودکان حضور داشته‌اند. داعش با این رویه قصد دارد که بی‌رحمی و سبعیت را به بخش روزمره زندگی این کودکان تبدیل کند. گروه آن‌ها را تشویق می‌کند که سرهای بریده را با افتخار بالای سر ببرند یا با آن‌ها فوتبال بازی کنند. ترساندن، یک شیوه معمول از سوی مربیان داعش است که این کودکان را تهدید می‌کنند که اگر از دستور سرپیچی کنند، شکنجه می‌شوند یا به آن‌ها تجاوز می‌شود.
 

استفاده داعش از تکنیک های مغزشویی نازی ها روی کودکان


«نگرانی اصلی این است که دولت اسلامی ارتش خود را با مغزشویی کودکان در مدارس و عادی سازی خشونت برای آن‌ها آماده کند؛ با واداشتن آن‌ها به تماشای اعدام در ملاء عام، تماشای منظم ویدئوهای تبلیغاتی خشن و وحشیانه داعش در مراکز رسانه‌ای گروه و دادن اسلحه به آن‌ها به عنوان اسباب بازی.»

پژوهشگران این مطالعه تاکید کرده‌اند که تمرکز کنونی داعش بر کودکان، بسیار شبیه استخدام کودکان در جنگ داخلی کشور آفریقایی لیبریا در دهه 1990 است. در 1997، «چارلز تیلور»، یکی از معروف‌ترین جنگ سالاران قاره آفریقا، توانست با ارتش شورشیان خود قدرت را در لیبریا به دست بگیرد. بخش زیادی از ارتش او را کودکان تشکیل می‌دادند. آن‌ها همچنین در گزارش به سازمان «اشبال الصدام» (اشبال به معنای بچه و توله) هم اشاره کرده اند.  اشبال الصدام سازمانی شبه نظامی از کودکان 10 تا 15 ساله بود که در سال 1998 تشکیل شد تا نقش فداییان صدام را بازی کند.
 

استفاده داعش از تکنیک های مغزشویی نازی ها روی کودکان
 

به رغم این که داعشی‌ها به یک مشت ماشین کشتار متعصب و بی‌رحم شبیه‌اند‌ اما این پژوهشگران معتقدند که دست کم، اتاق فکر داعش به خوبی و دقت شیوه‌های مغزشویی جوانان در دوران هیتلر را مطالعه کرده است و شاخه جوانان گروه موسوم به «فتیان الاسلام»، به تقلید از سازمان «جوانان هیتلری» شکل گرفته است.
 

 

البته در جذب کودکان به گروه، «اجبار» و «زور» یک شیوه همیشگی است. دزدیدن کودکان جهت آموزش، یک روش معمول در داعش است گزارشی که در اوایل سال جاری از سوی سازمان ملل منتشر شد، نشان می‌دهد که طبق خبرهای تاییدشده، حدود 800 تا 900 کودک در موصل برای آموزش نظامی و مذهبی دزدیده شده‌اند.
 
استفاده داعش از تکنیک های مغزشویی نازی ها روی کودکان

زندگی تحت حکومت داعش، یکی از تاریک‌ترین تجربه‌های ممکن برای یک کودک است. کم‌تر از یک ماه پیش، داعش ویدئویی وحشتناک را منتشر کرد که در آن کودکی موسوم به «جهادی کوچولو»، که گویا 4 سال بیشتر ندارد، با پیشانی بند داعش، سه زندانی داعش را که «جاسوسان انگلیسی» می‌خواند، با فشار دکمه کنترل از راه دور منفجر کرد.
 
استفاده داعش از تکنیک های مغزشویی نازی ها روی کودکان

در واقع، سه بخش اصلی آموزش کودکان در داعش به این قرار است: نحوه کار کردن با انواع اسلحه گرم، فنون سر بریدن و شیوه‌های عملیات انتحاری.

در اواخر دسامبر سال گذشته، شبکه «راشا تودی» بخشی از مصاحبه یک روزنامه‌نگار و فیلمساز شجاع به نام «نجیب الله قریشی» را منتشر کرد که با قبول خطر مرگ، به بازدید یک اردوگاه آموزش نظامی داعش برای کودکان در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان رفته بود:

«کودکانی از 3 تا 9 یا 12 ساله را نظر بگیرید. آن‌ها چه چیزی از جهاد باید بدانند؟ خب (داعش) به آن‌ها یاد می‌دهد که جهاد چیست، چه گونه باید جهاد کرد، با چه کسی باید جهاد کرد.»
 
استفاده داعش از تکنیک های مغزشویی نازی ها روی کودکان

به گفته او ظاهرا این آموزش‌ها ماه‌ها طول می‌کشد و کودکان تحت آموزش واقعا پیشرفت نشان می‌دهند» کودکان اسم انواع سلاح را می‌دانستند و  از آن بدتر، می‌دانستند که چگونه از آن‌ها استفاده کنند. این یعنی، از مدت‌ها قبل آموزش دیده‌اند.»

به گفته نجیب الله قریشی، این کودکان علاوه بر افغانستان، از پاکستان هم بودند و  فرزندان خود اعضای داعش هم در بین آن‌ها حضور داشتند:
 
استفاده داعش از تکنیک های مغزشویی نازی ها روی کودکان

«کلاس‌ها 6 روز در هفته، از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر با دو ساعت استراحت در وسط آن، برگزار می‌شد.»

کودکان افغان بعد از کودکان سوری و عراقی، اهداف جدید برنامه مغزشویی این گروه تروریستی- تکفیری هستند. قریشی که بیش از یک دهه خبرنگار جنگی بوده است و سابقه تهیه گزارش از طالبان و القاعده را در پرونده دارد، معتقد است که داعش «بدترین» و «خطرناک‌ترین» گروهی است که تاکنون در عمر خود دیده است:
 
استفاده داعش از تکنیک های مغزشویی نازی ها روی کودکان

«آن‌ها خشن هستند و هیچ اهمیتی به کودکان یا سالخوردگان نمی‌دهند. آن‌ها خانه به خانه به دنبال دختران جوان 10 سال به بالا می‌گردند تا با آن‌ها ازدواج اجباری انجام دهند. ادامه حضور آن‌ها نه تنها افغانستان، که کل کشورهای منطقه را نابود خواهد کرد.»

به نظر قریشی، داعش قصد دارد از افغانستان به عنوان پایگاهی برای نفوذ در آسیای مرکزی استفاده کند.
 
تکنیک‌های مغزشویی داعش روی کودکان به روش نازی‌ها +عکس
 
«هم اکنون حدود 2000 خانواده ازبک، تاجیک و قرقیز عضو داعش در مرزهای شمالی افغانستان حضور دارند که هر لحظه آماده‌اند به کشورهای خودشان برگردند. این یک خطر بزرگ برای روسیه است، چون آن‌ها برنامه‌ای برای روسیه در سر دارند.»

بعد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال گذشته گسترش قلمرو داعش در افغانستان آغاز شد. آن‌ها بخش‌هایی از شرق ولایت ننگرهار را از دست نیروهای طالبان درآوردند و آنجا را پایگاه فعالیت خود قرار داده‌اند.
 
استفاده داعش از تکنیک های مغزشویی نازی ها روی کودکان

در اواسط ژانویه سال جاری، یک کودک 12 ساله عضو داعش به نام «نصیر» که به همراه چند کودک و نوجوان دیگر، به دست نیروهای آمریکایی افتاده بود، به تلویزیون «CNN» گفت که او و حدود 60 کودک دیگر، در اردوگاهی به نام «الفاروق» در شهر رقّه، مرکز خلافت خودخوانده داعش، آموزش می‌دیدند تا حتی والدین خود را بکشند. به این کودکان آموزش فنون مختلف عملیات انتحاری داده می‌شد.

به گفته نصیر، در بین این کودکان حتی کودک 5 ساله هم بود و مربیان مرتبا به آن‌ها القاء می‌کردند که والدین آن‌ها «کافر» هستند، و آن‌ها (داعشی‌ها) بیش از پدر و مادرشان آن‌ها را دوست دارند.
 
استفاده داعش از تکنیک های مغزشویی نازی ها روی کودکان

نصیر پرده از این حقیقت تلخ برداشت که او و کودکان دیگر در اردوگاه الفاروق، هنگام تمرین برای عملیات انتحاری حتی حق گریه کردن هم نداشتند. یکی از ماموریت‌های این کودکان بعد از فارغ التحصیلی از این «مدارس مرگ» کشتن پدر و مادر است.
مشرق
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
1
25
لعنت خدابر داعش و حاميان ان
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
0
0
داعش قوم یاجوج ماجوج
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار