سبزه هفت‌ سین با ارزش مالی ۹.۶ میلیارد تومان!
کد خبر: ۳۰۳۲۵
تاریخ انتشار: 2016 March 09    -    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰
تهیه هفت‌سین سفره عید نوروز یکی از آداب و سنن تاریخی ایرانیان است که هر یک نویدی از اتفاق خوب و آینده‌ای روشن می‌دهد که می‌توان به سبزه این سفره به عنوان نمادی از سرسبزی و شادابی اشاره کرد.



اما این سبزه شاداب اتفاق تلخی را برای استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی رقم می‌زند، چرا که اگر هر یک از 24 میلیون و 766 هزار خانوار ایرانی حدود 300 گرم گندم برای سبزه سفره هفت‌سین خریداری کنند، در واقع بیش از 7400 تن گندم به سبزه و بعد از 13 روز به زباله‌ تبدیل می‌شود.


  البته اگر بخواهیم میانگین قیمت‌های داخلی، خارجی و نرخ خرید تضمینی گندم را برای ارزشیابی این میزان گندم ضایع شده در نظر بگیریم، می‌توان گفت به طور متوسط هر کیلوگرم گندم حدود 1300 تومان در بازار مصرف به دست مردم می‌رسد و اگر بر این اساس قیمت میزان گندم مصرفی سفره هفت‌سین ایرانیان را محاسبه کنیم در واقع ایرانیان در ایام نوروز هر سال 9 میلیارد و 658 میلیون و 740 هزار تومان هزینه روی دست بخش کشاورزی می‌گذارند.

در حالی که می‌توان به جای گندم از دیگر گیاهان برای سبزه سفره هفت‌سین استفاده کرد یا حتی به گفته کارشناسان می‌توان به جای دور انداختن و آلوده‌کردن محیط زیست آن را در فضاهای تعیین شده بکارند تا شاید فرهنگ‌سازی برای توسعه فضای سبز باشد.

ايران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار