یارانه اسفند‌ماه فرداشب واریز می‌شود
کد خبر: ۳۰۳۱۸
تاریخ انتشار: 2016 March 09    -    ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
ارانه اسفند‌ماه شصت‌ویکمین مرحله از پرداخت یارانه نقدی است که از سال 1389 تاکنون به ازای هر نفر 45 هزار و 500 تومان واریز شده است.

در جریان پرداخت یارانه‌های نقدی تا پایان بهمن‌ماه امسال بالغ بر 220 هزار میلیارد تومان در قالب پرداخت‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شده که در مجموع یارانه حدود پنج میلیارد نفر است که از این رقم 160 هزار میلیارد تومان از محل اصلاح حامل‌های انرژی بوده که باید فقط 50 درصد آن توزیع نقدی می‌شد و مابقی سهم سایر بخش‌های تعیین شده در قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده است. با این وجود نه تنها مجموع 160 هزار میلیارد درآمد ناشی از اصلاح قیمت‌ها به توزیع پرداخت نقدی اختصاص یافته، بلکه 53 هزار میلیارد دیگر از محل بودجه عمومی و نزدیک به شش هزار میلیارد تومان هم از بانک مرکزی استقراض و بین مردم توزیع شده است.

کسری‌های ناشی از روند نامطلوب اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و همچنین توزیع همگانی آن بین بیش از 76 میلیون نفر موجب ورود دولت فعلی به غربالگری یارانه‌بگیران شد، اما در شرایطی که با توجه به عدم کافی بودن بانک‌های اطلاعاتی و خطاهای ناشی از آن این موضوع با چالش‌های بسیاری همراه شد به گونه‌ای که با وجود حذف بیش از سه میلیون نفر از دریافت نقدی در سال جاری 900 هزار نفر به این موضوع معترض شده و یارانه بیش از 500 هزار نفر دوباره برقرار شد.

این در حالی است که با مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1395 قرار بر حذف گروه‌های خاص از دریافت یارانه نقدی شده و دولت موظف است تا تیرماه سال آینده اقشار هدف را از دریافت یارانه کنار بگذارد.

براین اساس، یارانه نقدی تجار، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، پژوهشی، علمی دولتی و غیردولتی، پزشکان، قضات دادگستری، افرادی که در سال جاری بیش از 15 میلیون تومان مالیات پرداخته‌اند، همچنین کارکنانی که دریافتی درآمد آنها بیش از سه میلیون تومان است از دریافت یارانه منع خواهند شد.

در عین حال که کلیه کارکنان نیروهای مسلح که دریافت سالانه آنها بیش از 35 میلیون تومان و همچنین کلیه بازنشستگانی که دریافتی سالانه مستمری بازنشستگی آنها بالغ بر 35 میلیون تومان است، از دریافت یارانه حذف می‌شوند.

گرچه هنوز سازوکار حذف این افراد و برنامه دولت در این رابطه مشخص نیست و موضوع نهایی نشده، اما به نظر می‌رسد در صورتی که دولت به این تکلیف قانونی عمل کرده و تا تیرماه سال آینده گروه‌های هدف را از دریافت یارانه حذف کند، تعداد کثیری از یارانه‌بگیران از لیست سارمان هدفمندی کنار گذاشته خواهند شد و تعداد متقاضیان از 75 میلیون نفر فعلی تا حد قابل توجهی کاهش یابد. با این حال باید منتظر اطلاع‌رسانی دولت در این رابطه که اقشار تعیین شده چه تعداد از یارانه‌بگیران را در بر خواهند گرفت و آیا بانک‌های اطلاعاتی به دولت اجازه حذف کامل و بدون خطای این افراد را خواهد داد، از دیگر مسائل پیش‌رو برای اجرای این مصوبه است.


ايسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار