نهنگ های آسمان، سلاطین کارگو+عكس
کد خبر: ۳۰۲۱۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2016 March 08    -    ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵
شرکتهای هواپیماسازی جهان با توسعه در دوره های مختلف محصولاتی را ساخته اند که برای حمل محموله های عظیم مورد استفاده قرار گرفته است. از ترابری سنگین نظامی تا استفاده اختصاصی خود شرکت های هواپیما سازی و حتی حمل فضاپیما از جمله وظایف پروژه هایی از این دست هستند که با وجود هزینه های گزاف بسیار، همچنان شرکتها در حال ارتقای آن برای آینده اند.

در ادامه با 11 مدل از بزرگترین هواپیماهای ترابری جهان که هم اکنون در نقاط مختلف دنیا در حال استفاده هستند بیشتر آشنا می شویم.

1. آنتونوف 225 مریا 

این تنها هواپیمایی است که با حمل یک شاتل فضایی بر پشت خود پرواز می کند. همین به تنهایی برای درک بزرگی این پرنده کافی است. هواپیمایی که بزرگترنی رکوردها را در حمل محموله 250 تنی و قابلیت 280 تن سوخت گیری را دارد. قابلیت 12 ساعت پرواز و مصرف سوخت 18 تن در هر ساعت نیز از مشخصات آن است. وزنی معادل 8 فروند بوئینگ 737 و طول 84 متر دارد. تنها یک فروند از این هواپیما پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوکراین ساخته شده است و برای حمل شاتل فضای بوران روسیه مورد استفاده قرار گرفت.

11 ابرقدرت کارگوی دنیا را بشناسید + تصاویر  


2. بوئینگ 747 دریم لیفتر 

این هواپیما نمونه از بوئینگ 747 مسافری بین قاره ای است که برای ترابری سنگین تغییرات وسیعی یافته و صرفا برای حمل قطعات ساخت هواپیما از نقاط مختلف جهان به پایگاه مونتاژ بوئینگ، مورد استفاده قرار می گیرد. این هواپیما با ۱۸۴۰ متر مکعب فضا، بزرگترین محفظه حمل کالا در جهان را دارد که می‌توان آن را معادل سه برابر حجم باری ۴۰۰-۷۴۷ دانست. تنها 4 فروند از این هواپیما در کشور ایالات متحده تولید شده است.

11 ابرقدرت کارگوی دنیا را بشناسید + تصاویر


3. آئرو سوپر گوپی 
 
این هواپیمای مطلوب ناسا برای حمل و نقل هوایی است اما به نسبت دیگر نمونه ها دارای یک طراحی نسبتا قدیمی تر است که پرواز نخستین نمونه آن به سال 1965 میلادی و ساخت یک هواپیمای جدید برا پایه بوئینگ سی 97 استراتوفرایتر باز می گردد. از این هواپیما تنها 5 فروند در دو مدل (SG و SGT) تولید شد است.
اخیرا یکی از این هواپیماها برای حمل فضاپیمای اوریون مورد استفاده قرار گرفته است که قرار است طی یک برنامه پرتاب موشک در سال 2018 میلادی به فضا پرتاب شود. 

11 کارگوی ابرترابری دنیا را بشناسید + تصاویر


4. آنتونوف An-124 کرکس 

با بزرگترین هواپیمای نظامی جهان آشنا شوید. آنتونوف 124 طراحی این هواپیما از اواخر دهه هفتاد میلادی در شوروی سابق شروع شد و نخستین پرواز آن در آوریل ۱۹۸۲ انجام شد. آغاز کاربرد تجاری آن نیز به سال ۱۹۸۶ باز می گردد. هنوز چهل فروند از این هواپیما عملیاتی و مورد استفاده هستند هرچند تعداد کمتری از آنها در ارتش سوریه مورد اسفاده قرار می گیرد. این تصویر زیر که مربوط به سال 2004 است یک زیردریایی جستجو ونجات نیروی دریایی آمریکا در حال بارگیری در یکی از این هواپیماها را نشان می دهد.

11 کارگوی ابرترابری دنیا را بشناسید + تصاویر

5. لاکهید سی 5 گالاکسی 

لاکهید C5 گلکسی غول ترابری نظامی ارتش آمریکاست که به همراه رقیب روسی خود (آنتونوف کرکس) بزرگترین هواپیماهای باربری نظامی جهان هستند. سی5 گالاکسی با 75 متر طول ظرفیت و قابلیت حمل 6 بالگرد آپاچی، دو تانک ام 1 آبرامز یا 16 خوردوی زرهپوش هاموی را دارد. از این هواپیما 131 فروند ساخته شده که رکورد جهانی بیشترین وزن برخاستن(920.836 پوند) را بدست آورده و در جنگ خلیج فارس با شرکت در عملیات طوفان صحرا 22.4% از مجموع کل ماموریت های انجام شده ترابری استراتژیک را انجام داد.

11 کارگوی ابرترابری دنیا را بشناسید + تصاویر


6. ایرباس بولگا 

هواپیمای ابَر ترابری شرکت هواپیماسازی ایرباس موسوم به نهنگ سفید است. ایرباس بلوگا مدل تغییر یافته A۳۰۰–۶۰۰ است و برای حمل و نقل قطعات بزرگ هواپیما بین کارگاه‌های مختلف ایرباس بکار می‌رود. بلوگا توانایی حمل بارهایی به حجم ۱۲۱۰ مترمکعب و وزن ۴۷ تن را تا برد ۹۰۰ مایل دریایی دارد.

تاکنون ۵ فروند از هواپیمای بلوگا ساخته شده‌ است. قطعات این هواپیما همانند دیگر هواپیماهای مدل ایرباس در کشورهای مختلف اروپایی ساخته می‌شود اما در نهایت تنها در دو شهر هامبورگ آلمان و تولوز فرانسه مونتاژ می‌شود. این هواپیما به عنوان جایگزین مناسبی برای سوپر گوپی مورد استفاده قرار گرفته است.

11 کارگوی ابرترابری دنیا را بشناسید + تصاویر



فردا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
said
|
Germany
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
0
3
این هواپیمای ایرباس بولگا، که دلفین شکل هست هر روز دوبار در آسمان هامبورگ پرواز میکند و نسبت به جسه اش بسیار آرام است و آهسته هرکت میکند و دیدنی است
مهندس جامدات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
0
0
عجب طراحی سازه ای پیچیده ای دارند اینها ... به شدت پیچیده ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
0
5
عجب هواپيماهاي .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
0
5
سلام پس ایرا 141 کجاست
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار