سرخوشی با مخدر‌های شنیدنی! +عکس
کد خبر: ۳۰۱۶۹
تاریخ انتشار: 2016 March 08    -    ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
در طول سالهای اخیر شاهد  ظهور و شیوع انواع متعددی از مواد محرک و مخدر بوده ایم که هر کدام در فرایندی خاص از هیجانات و تخدیر مغز و بدن ،جسم و روح را تحت تاثیر قرار می دهند.

در روزگاران نه چندان دور تنها گونه هایی خاص از مواد مخدر موسوم به سنتی همچون تریاک،هروئین و حشیش، جامعه هدف خود را مورد تخریب و تخدیر قرار می داد،اما امروزه تعدد مخدرات صنعتی(که عوارض و تبعات آن به مراتب فزاینده تر از مخدرات سنتی است)در اشکال مختلف ،سرمایه انسانی جامعه را نشانه گرفته است.

در این بازار پرتلاطم و شوم مخدرات صنعتی و سنتی،چندی پیش رسانه ها به نوعی خاص از مواد مخدر پرداختند، تحت عنوان مخدرهای صوتی یا دیجیتالی.

21

فرایند تاثیرگذاری این نوع خاص از روان گردان های صوتی یا دیجیتالی به گونه ای است که با رسیدن سیگنال های دریافتی به گوش،سلول های پیام رسان مغزی را تحت تاثیر قرار می دهند که ظاهرا خروجی و نتیجه آن بسان مواد مخدری همچون کوکائین،ماری جوانا،اکستازی و...فعالیت مغزی را با دگرگونی هایی همراه می سازد.

**پیشینه مخدرهای دیجیتالی

از اوائل قرن بیستم،پزشکان با تحقیقات و مطالعاتی که بر روی فرکانس های صوتی عملیاتی کردند،به واقعیت هایی از تاثیر گذاری امواج مورد اشاره بر مغز پی بردند.

مینو پور رجب،کارشناس ترک اعتیاد و مددکار اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران در خصوص مخدرهای دیجیتالی عنوان کرد:از منظر علمی،تاثیر امواج صوتی بر مغز اثبات شده است،اما تاکنون مصداق بارزی از شناسایی این مخدر در ایران گزارش نشده ،امری که سردار علی مویدی،رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز به آن اشاره کرده است.

با وجود شبهات وتردیدهایی که در خصوص مخدر دیجیتالی مطرح می شود،اما با قاطعیت نمی توان در خصوص رد یا تکذیب وجود آن اظهار نظری داشت و موارد مطروحه در این خصوص در حد گمانه زنی بوده است.

سردار مویدی،رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز در خصوص رویکرد پلیس در برابر چنین اخبار و شنیده هایی می گوید : هنوز موردی رسمی در این خصوص گزارش نشده اما پلیس دقت نظر لازم را در این خصوص لحاظ خواهد کرد و با توجه به دانلودهای رایگان موسیقی که در فضای مجازی به وفور مشاهده می شود،دستگاه انتظامی نسبت به رصد و شناسایی آن تلاش و دقت نظر کافی را اعمال می کند.

**  شرطی شدن مغز

رضا مهرپور،روانشناس و مددکار اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران در تشریح فرایند و نوع کارکرد مخدرهای دیجیتالی گفت:اساسا آنچه را که مغز در فرایند شرطی شدن به آن نیاز پیدا کند و در صورت عدم تامین و مهیا ساختن آن با واکنش های مغزی و عصبی همراه می شود تحت عنوان اعتیاد نامگذاری می شود.

وی افزود:انکار مخدرهای دیجیتالی قطعی نیست،زیرا تاثیر اثرات و امواج صوتی بر مغز غیر قابل انکار است و دور از ذهن به نظر نمی رسد که فرکانس های شنیداری بر میزان  دوپامین مغز موثر واقع شود.

مهرپور گفت:برخی گمان می کنند اعتیاد صرفا با وارد کردن موادی خاص به بدن از طریق خوراکی،استنشاق،جذب و یا تزریق معنا و مفهوم پیدا می کند،اما به واقع هر آنچه که مغز به آن وابسته شود،نوعی از اعتیاد قلمداد می شود که اعتیاد به اینترنت نمونه ای از آن به شمار می رود و امروزه شاهد هستیم بخش قابل توجهی از انسان ها را همراه و درگیر خود ساخته و کلینیک هایی بسیاری برای ترک آن در کشورهای توسعه یافته دنیا راه اندازی شده است.

** چه باید کرد؟

مهرپور در خصوص نحوه ترک مخدرهای دیجیتالی گفت:با توجه به اینکه هنوز بصورت رسمی شاهد کشف و ضبط چنین مخدری نبوده ایم،نمی توانیم برای ترک آن نیز اظهار نظر دقیقی داشته باشیم ، اما آنچه که مبرهن است اساسا ترک اعتیاد مستلزم انگیزه و اراده قوی است که با بهره مندی از مشاوره های تخصصی،صبر و حوصله،مهیا شدن شرایط محیطی،آموزش و اطلاع رسانی و در یک کلام رفع انگیزه هایی که مسبب سوق پیدا کردن به چنین مسیرهایی می شود تحقق می یابد.


پارس نيوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار