بلیت برخی پروازهای نوروزی نایاب شد
کد خبر: ۳۰۱۴۰
تاریخ انتشار: 2016 March 07    -    ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲
هرساله در آستانه سفرهای نوروزی موضوع خرید و فروش بلیت هواپیما به بحث داغ سفرها تبدیل می‌شود، چراکه نسبت تقاضای سفرهای هوایی از صندلی‌های موجود هواپیما بیشتر است، بنابراین در زمان پیک سفر، افزایش تقاضا موجب کمبود بلیت در بازار می‌شود.

همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که همواره مسافران در سفرهای هوایی با آن روبرو هستند، تاخیرهای چندساعته‌ای است که در برخی روزهای نوروز اتفاق می‌افتد و مسافران را ساعت‌ها در فرودگاه به انتظار می‌گذارد. این موضوع به خصوص برای سفرهای خارجی بسیار دردسر ساز است، چرا که مسافران زمان‌بندی خاصی را برای سفر دارند که معمولا تاخیرها این برنامه ها را به هم می‌زند.

علاوه بر این، فروش بلیت بیش از ظرفیت هم موضوعی است که برخی از مسافران را در سفرهای نوروزی درگیر می‌کند، در واقع شرکت‌های هواپیمایی برای جبران صندلی‌های خالی احتمالی در سفرها، تعدادی بلیت را اضافه می‌فروشند که اگر تمام ظرفیت پرواز پر شود، مشکلاتی برای سایر مسافران به وجود می‌آید.

بر این اساس، در کشور ما که تعداد صندلی‌های هواپیما کمتر از تعداد متقاضیان است، فروش بلیت بیش از ظرفیت در روزهای پیک سفر، مشکلاتی را برای مسافران به وجود می‌آورد اما به نظر می‌رسد شرکت‌ها و آژانس‌های فروش بلیت چندان به این امر توجهی ندارند.

تکمیل ظرفیت بلیت‌ها برای برخی سفرهای نوروزی

گشتی در آژانس‌های فروش بلیت نشان می‌دهد در حال حاضر اغلب بلیت‌ها برای سفرهای نوروزی به پایان رسیده است؛ به خصوص بلیت پروازهای کیش یا سفرهای خارجی برای هفته اول نوروز اغلب به اتمام رسیده و بلیت سایر مقاصد هوایی هم رو به اتمام است.

در میان استقبال مسافران برای سفرهای نوروزی، موضوعی که بیشتر به توجه ویژه دستگاه‌های ذی‌ربط نیاز دارد، نظارت بر عملکرد آژانس‌های فروش بلیت و شرکت‌های هواپیمایی است، چرا که در این روزها برخی از آژانس‌های فروش تور و بلیت، قیمت‌هایی چندبرابری را از مسافران دریافت می‌کنند.

در واقع با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که قیمت بلیت را در ۱۷۰ مسیر داخلی آزاد کرد، شرایطی ایجاد شد که مانند پروازهای خارجی، نرخ بلیت کف و سقف نداشته باشد و بنابر وضعیت بازار، تقاضا و شرایط ایرلاین‌ها قیمت‌ها تعیین شود. در این دستور العمل آمده است که شرکت‌های هواپیمایی ملزم به ایجاد بسترها و شرایط ذیل به منظور اجرای آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی هستند. همچنین آزادسازی پروازهای داخلی فقط مشمول پروازهای برنامه‌ای خواهد بود که الزاماً از طریق کانال‌های توزیع شرکت‌های هواپیمایی عرضه شود. رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه به ویژه دستورالعمل حقوق مسافر ابلاغی توسط سازمان الزامی است.

براین اساس، برای نوروز شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند برای جلوگیری از بازار سیاه و جهش قیمت‌ها، نرخ بلیت هواپیما را تا حداکثر ۳۰ درصد افزایش دهند اما در این بین ممکن است برخی آژانس‌های فروش بلیت که در سال‌های گذشته هم در زمان سفرهای نوروزی، قیمت‌های چند برابری را تعیین می‌کردند، امسال هم به بهانه آزادسازی، بلیت را گران تر به فروش برسانند.

در حال حاضر یکی از شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت رفت هواپیما برای تهران-مشهد را برای تاریخ اول فروردین در ساعت‌های مختلف از ۱۸۷ هزار تومان تا ۲۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده است که نرخ بلیت در ساعات ابتدایی صبح گران تر است، همچنین برای پرواز برگشت مشهد به تهران هم قیمت‌ها از ۱۵۴ هزار تومان شروع شده و به ۲۲۴ هزار تومان افزایش می‌یابد.

بنابراین مسافران نوروزی می‌توانند برای خرید بلیت به سایت‌های شرکت های هواپیمایی مراجعه کنند و یا نرخ فروش بلیت از سوی آژانس‌ها را با قیمت‌های واقعی نمایندگی شرکت‌ها مقایسه کنند تا در صورت تخلف، با این آژانس‌ها برخورد شود.


مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار