فیروزه، سنگ افسانه‎ای از آسیا تا آمریکا+تصاویر
کد خبر: ۳۰۱
تاریخ انتشار: 2015 May 04    -    ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
این سنگ لاجوردی اولین بار از معدن‌های آسیای مرکزی به اروپا راه پیداکرده است؛ مسیر تجاری ورود آن از راه ترکیه بوده است و بازرگانان این سنگ را از بازارهای ترکیه خریداری می‌کردند.

خبرگزاری فارس: فیروزه، سنگ افسانه‎ای از آسیا تا آمریکا+تصاویر


مدآنلاین نوشت: وقتی سنگ‌ها رویای آب می‌بینند، فیروزه متولد می‌شود.  این یکی از افسانه‌های مرتبط با این سنگ آبی‌رنگ و گاهی سبز است که در مناطق صحرایی سراسر دنیا یافت می‌شود. این سنگ به عنوان طلسم و وسیله تزئینی توسط اشرافی که از تبت به مکزیک سفر می‌کردند بسیار رایج بوده است. از این سنگ بر روی مقبره‌ها نیز استفاده‌شده است تا راهنمایی باشد برای ورود به دنیای دیگر. همچنین از این سنگ بر نوک پیکان کمان برای دقت بیشتر در تیراندازی بهره گرفته‌شده است. فیروزه نام خود را نه از رنگ آن بلکه از حوزه جغرافیایی که در آن یافت می‌شود گرفته است. این سنگ لاجوردی اولین بار از معدن‌های آسیای مرکزی به اروپا راه پیداکرده است. مسیر تجاری ورود آن از راه ترکیه بوده است و بازرگانان این سنگ را از بازارهای ترکیه خریداری می‌کردند.  نام این سنگ از کلمه فرانسوی «pierre turquoise» گرفته‌شده که به معنای «سنگ ترکی » است. همیشه یک حس آرامش‌بخش در رابطه با فیروزه وجود داشته است.



این سنگ یک کیفیت خاکی و مقدس دارد و به طور گسترده در جواهرات بومیان آمریکا در جنوب غربی ایالات‌متحده مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما اخیراً خانه‌های جواهرسازی معتبر دنیا نظیر ون کلیف اند آرپلز و دی گریزونو آن را بر روی انگشترهای مجلسی منحصر بفرد خود مورداستفاده قرار داده‌اند.

بولگاری گردنبند منحصر بفرد خود را از فیروزه‌های مدور و خردشده طراحی کرده و این گردنبند یادآور ملکه‌های مصر باستان است.

فیروزه همچنین رنگ بسیار مناسبی برای ساعت است و برند معتبری چون لویی ویتون از این سنگ  در ساعت مخفی « Tambour Bijou » خود بهره گرفته است. درپوش گلگون این ساعت با بسته شدن و مخفی کردن صفحه ساعت به یک دستبند فیروزه زیبا تبدیل می‌شود.

ساعت «توندا پوملاتو» حاصل همکاری ساعت‌ساز سوئیسی مطرح«پارمیژیانی فلوریه» و جواهر ساز ایتالیایی «پوملاتو» است نیز استفاده هوشمندانه‌ای از ترکیب فیروزه و طلای سرخ داشته است. سنگ فیروزه صفحه این ساعت در ترکیب با الماس‌های حلقه دور ساعت برجسته‌تر شده و ظاهری شیک و کلاسیک دارد.

گرند کنیون آریزونا نیز یکی از محل‌های اصلی منشاء این سنگ است و بومیان قوم ناواهو بویژه زنان قبیله از ترکیب نقره و فیروزه جواهرات منحصر بفردی تولید می‌کنند. معدن «زیبای خفته» در  «گلوب» آریزونا منشاء اصلی این سنگ‌های قیمتی در ایالات‌متحده است. بیشتر فیروزه‌های آمریکای شمالی دارای نقوشی شبیه به تارعنکبوت است اما سنگ‌های معدن زیبای خفته مانند فیروزه‌های یافت شده در ایران به رنگ  آبی خالص و بی‌نقص است. از زمانی که معدن زیبای خفته آریزونا تعطیل‌شده است فیروزه‌های این معدن به جواهرات کمیاب و مجموعه تبدیل شده است. فیروزه در بسیاری از کشورها نماد زیبایی روح و عشق ابدی است.











نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار