بهنوش بختیاری:قطعات کامپیوتر می فروختم
کد خبر: ۳۰۰۹۷
تاریخ انتشار: 2016 March 08    -    ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
بهنوش بختیاری چند سالی است که علاوه بر بازیگری سفیر انجمن ایدز ایران است و حامی کودکان نقص ایمنی. خلاصه اینکه سرش حسابی گرم کار و زندگی است.
بهنوش بختیاری:قطعات کامپیوتر می فروختمبهنوش بختیاری چند سالی است که علاوه بر بازیگری سفیر انجمن ایدز ایران است و حامی کودکان نقص ایمنی. خلاصه اینکه سرش حسابی گرم کار و زندگی است. دلیلی که باعث شد در مجله کسب و کارمان سراغ این بازیگر برویم، ورودش به حوزه صنعت چرم کشور است. با بهنوش بختیاری این بار به عنوان مدیر توسعه و سهامدار یکی از برندهای چرم ایرانی به گفتگو نشستیم و توصیه های او را درباره موفقیت در کسب و کار شنیدیم؛ توصیه های بازیگری که به قول خودش بعد از ورود به این کار، مفهوم کار تیمی را فهمیده است.

بازیگری زندگی ام را تامین نمی کند

بهنوش بختیاری سال هاست در سریال و فیلم های سینمایی با درونمایه طنز، نقش آفرینی می کند و جزو معدود بازیگرانی است که در صفحه اینستاگرامش 3 میلیون دنبال کننده دارد.

بازیگری، شغل بهنوش بختیاری است و از آن تامین معاش می کند اما مدتی قبل چند فیلم بد بازی کرد و بعد از به نمایش در آمدن آن فیلم ها، به شدت از کرده خود پشیمان شد. از همان موقع به این فکر افتاد که در مسیر زندگی اش تغییراتی بدهد: «من به بازیگری به چشم عشق نگاه می کنم؛ خیلی از همکارانم همین نگاه را دارند اما برای ما، بازیگری علاوه بر عشق، کاری است که زندگی مان را هم تامین می کند و از آن پول درمی آوریم. انگیزه اصلی که باعث شد من تصمیم بگیرم وارد دنیای تجارت بشوم این بود که برخی از تهیه کنندگان در پرداخت حقوق من خیلی بدقولی می کردند و همین مسئله برای من مشکل ایجاد می کرد.»

بهنوش بختیاری:قطعات کامپیوتر می فروختم

صداقت این کار جذبم کرد

بهنوش بختیاری به واسطه سال ها فعالیت در عرصه سینما و داشتن تعداد زیادی طرفدار، برای برندها گزینه خوبی برای همکاری به حساب می آید. او از سال قبل پیشنهادات رنگارنگی برای فعالیت های برند و مدلینگ داشت اما سال قبل زمانی که تصمیمش برای کار جدی شد و شروع به بررسی پیبشنهادات رسیده کرد، به یک برند تولید چرم پاسخ مثبت داد و با آنها همراه شد: «برندهای لباس برای من پیشنهادات زیادی داشتند اما چون این کار در کشور ما از نگاه من خیلی حرفه ای دنبال نمی شود، دلم نمی خواست جزیی از آن باشم.

کار دیگری که به من پیشنهاد می شد تبلیغ لوازم آرایش بود که این کار هم خیلی با معیارهای من هماهنگ نبود. بعد از اینها با تعدادی از برندها به توافق رسیدم تا کارم را شروع کنم اما وقتی پای قرارداد می رفتیم همه چیز تغییر می کرد و صداقتی که اوایل درباره آن صحبت کرده بودیم اصلا به چشم نمی خورد اما برندی که در حال حاضر با آن کار می کنم از همان روز اول با صداقت وارد کار شد و تا همین الان هم تنها چیزی که بین ما بوده فقط صداقت است. همین مسئله من را مجاب می کند که از جان و دل برای این مجموعه وقت بگذارم و کار کنم.»

سهام خریدم و شریک شدم

بهنوش بختیاری دلش نمی خواست صرفا یک چهره تبلیغاتی برای کاری که تازه آن را شروع کرده باشد. او دوست داشت زندگی اش را از راه سرمایه گذاری در این کار تامین کند: «وقتی برای عقد قرارداد با این برند به دفتر کارشان رفتم متوجه شدم کیفیت محصولاتی که تولید می کنند، بسیار خوب است. البته در ابتدا کم و کاستی هایی هم داشت که به مرور زمان حل شد اما کاری که من می دیدم از نظر جنس، دوخت و طراحی کمتر از کیفیت و کفش هایی که به اسم برندهای خارجی به ما می فروشند نبود، برای اهمین تصمیم گرفتم به عنوان سهامدار در این کارخانه مشغول شوم نه صرفا به عنوان یک چهره تبلیغاتی. نکته مهمی که مرا برای ادامه حضور در این کار ترغیب کرد، ایرانی بودن برند بود. تمام حساب و کتاب های مالی ما در زمان مقرر صورت گرفت و این برای من که سال ها برای دریافت حق خودم با مشکل روبرو بودم به شدت هیجان انگیز بود.»

بهنوش بختیاری:قطعات کامپیوتر می فروختم

در تمام شهرها، شعبه داریم

بعد از گذشت یک سال از حضور بهنوش بختیاری در صنعت چرم، برندی که او در آن شراکت دارد به عنوان یک برند محبوب مصرف کنندگان انتخاب شد و نشان زرین گرفت.

به نظر می رسد حضور این بازیگر با بیش از 3 میلیون طرفدار، در موفقیت این برند نقش عمده ای ایفا کرده است: «رمز موفقیت گروه ما این است که هر کسی در سمتی که دارد مشغول به کار است و کاری ندارد که بقیه چه می کنند. در مجموعه ما همه دوست ندارند رییس باشند، چیزی که متاسفانه در اکثر تجارت ها وجود دارد.»

قطعات کامپیوتر می فروختم

بهنوش بختیاری قبل از وارد شدن به حیطه بازیگری دستی هم بر آتش کسب و کار داشت و اتفاقا آنجا هم موفق بود اما حضور در تلویزیون و سینما دیگر به او مجال کار کردن نداد: «سال ها قبل، مشکلات مالی زیادی داشتم و دلم می خواست دستم توی جیب خودم باشد، برای همین دوتا کار انجام می دادم؛ یکی خرید و فروش قطعات کامپیوتری و دیگری فروش لنزهای رنگی.

بهنوش بختیاری و رمز موفقیت اش در بازار

از این کارها سود خوبی به دست می آوردم اما ورود به دنیای بازیگری دیگر اجازه نداد مانند گذشته در آن کارها فعالیت داشته باشم. مدت ها گذشت و به دلیل بدحسابی تهیه کنندگان وارد بازار کار شدم. یک سالن زیبایی راه انداختم که به دلایلی آن را جمع کردم. بعد وارد دنیای مجله و سردبیری شدم و سال گذشته هم تجارت اصلی ام را انتخاب کردم.

مدت کوتاهی است که اصول اولیه کار تیمی را یاد گرفته ام که فکر می کنم عمده دلیلش به خاطر جلساتی است که هر چند وقت یک بار با بچه های گروه تشکیل می دهیم. ما در این جلسات اصول کاری مان را بازبینی می کنیم و اگر نقصی در کار وجود داشته باشد حتما به یکدیگر گوشزد می کنیم. مثلا مدتی قبل دوستانی که من در صفحه اینستاگرام دارم به من گفتند که از ما خرید کرده اند اما دوخت دور کار را دوست نداشته اند. من سریع این مسئله را به مسئول مربوطه انتقال دادم و خدا را شکر آن مشکل هم برطرف شد.

این جلسات برای هر شغلی لازم است. الان من حتی در کار بازیگری هم از این جلسات همفکری استفاده می کنم. من از این دوستان خیلی چیزها یاد گرفته ام. ما بازیگرها خیلی نظم و ترتیب نداریم اما از روزی که وارد این کار شده ام و با اعضای گروه کار کرده ام، «نظم» وارد زندگی ام شده که ای این بابت خیلی خدا را شاکر هستم.»

کیفیت خوب، بهترین تبلیغ است

با این که بهنوش بختیاری مدت هاست به عنوان چهره تبلیغاتی برند خودش معروف شده و عکس هایش به وفور در اینترنت دیده می شود اما اعتقاد دارد کیفیت از تبلیغات مهمتر است: «به نظر من همانطور که وقتی یک نفر وارد رستوران می شود و غذای خوب رستوران او را برای حضور دوباره در آنجا تشویق می کند، اگر به کسی جنس خوبی بدهی قطعا دهان به دهان آوازه خوب بودن محصولات به گوش همه می رسد.

کار بد هم همینطور است، اگر یک دنیا تبلیغ کنی و حتی یک بازیگر تراز اول هم برای تبلیغاتت بیاوری ممکن است اوایل کار مشتری زیادی داشته باشی اما مدتی که بگذرد دیگر کسی به کالایی که می فروشی توجه نمی کند. به همین دلیل است که من اعتقاد دارم کیفیت خوب، خودش بهترین تبلیغ است.»

کارآفرینی را دوست دارم

از سال گذشته تا همین اواخر دی که ما با بهنوش بختیاری پشت میز گفتگو نشستیم، برند او و همکارانش توانسته برای بیش از 700 نفر کارآفرینی کند که این مسئله بختیاری را به شدت هیجان زده می کند چون او عاشق این است که مفید باشد و کاری برای بهبود جامعه اش انجام بدهد. اگر به پرونده فعالیت های اجتماعی اش در سال های اخیر هم نگاهی بیندازید، این تمایل برای «کاری کردن» را حتما می بینید: «این روزها تمام تمرکز من روی برند چرم مان است. همه انگیزه ام پول نیست، دلم می خواهد به واسطه کار ما چهارتا جوان هم سر کار بروند. بیشتر از همه دلم می خواهد خانم ها در فعالیت های اقتصادی مشارکت کنند و در این شرایط سخت مالی کمک حال خانواده شان باشند. ته آرزوی من ماشین بنز و خانه آنچنانی نیست، عشق من این است که کارآفرینی کنم؛ برای همین است که هنوز یک پراید دارم که من را از این شهر به آن شهر 9می برد.

من همیشه دلم می خواست کاری راه بیندازم که وسعت زیادی داشته باشد و بتواند چند نفری را سر کار بیاورد اما مثلا راه اندازی یک کارخانه و تولید کیف و کفش چرم به سرمایه میلیاردی نیاز داشت و من قطعا به تنهایی نمی توانستم این کار را انجام دهم چون این همه پول نداشتم اما خوشحالم که توانستم هر چند اندک در این تجارت سهیم باشم و قدمی در حوزه کارآفرینی بردارم.

یک مسئله دیگر که خیلی به کار ما برکت داده، شرکت در کارهای خیریه است. مدیرعامل شرکت به هر شهرستانی که برای افتتاح شعبه جدید می رود، قبل از رسیدن به محل افتتاحیه اول به خیریه آن شهر سر می زند و هر چقدر که در توانش باشد به آنجا کمک می کند و بعد به کار خودش می رسد.»

مشتری مداری اولویت اصلی ماست

تحصیلات آکادمیک ممکن است در اغلب کارها نقش اصلی را ایفا کند اما بختیاری در کار خودش مشتری مداری را بعد از صادق بودن در کیفیت و تولید کالا، جزو اصلی ترین پایه های کار می داند: «مشتری بعد از اینکه از کیفیت کار مطمئن می شود به دنبال احترام است. اگر فروشنده و مدیرانی که یک مغازه رستوران، کافی شاپ و هر جای دیگر را مدیریت می کنند به مشتری احترام بگذارند و در برخورد با او شایسته عمل کنند، قطعا برگ برنده در دست شان است. ما بارها در ضرب المثل های خودمان هم شنیده ایم که می گویند «طرف به روی بازه می ره خونه کسی، نه به در باز».

در تجارت و کسب و کار هم دقیقا ماجرا به همین شکل است. اگر کیفیت کار خوب باشد اما فروشنده و کسانی که با مشتری در ارتباط هستند نتوانند ارتباط مناسبی با مشتری برقرار کنند قطعا کار رونق نمی گیرد. مدیران و سرمایه گذاران کار باید بدانند مشتری مهمترین ناظر روی کار آنهاست. هر تجارتی به مشتری وابسته است.

 نمی شود مشتری را ندیده گرفت. مشتری به مدیران کارخانه ها و برندها فرصتی برای ادامه کار می دهد و هر شخصی باید از این فرصت استفاده کند. روی شاد و لب خندان و اولویت دادن به خواسته های مشتری از مهمترین اصولی است که در کسب و کار وجود دارد و باید به آن توجه کرد و علاوه بر این، انتقاداتت مشتری را هم باید در نظر گرفت چون ما برای آنها کار می کنیم و تنها کسانی را که باید راضی نگه داریم، مشتریان مان هستند.»

مجله سرنخ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار