آمار تاسف‌ برانگیز آوارگان در جهان
کد خبر: ۳۰۰۸
تاریخ انتشار: 2015 June 24    -    ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷

«تعداد زیادی از مردم نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند»؛ این جمله‌ای است که طی سال‌های گذشته و پس از اعلام خبر ورود گروه‌های تروریستی به مناطق مختلف در رسانه‌ها آورده می‌شود. ممکن است این جمله بسیار ساده باشد، اما وقتی به آمار و ارقام رسمی مربوط به آوارگان و مهاجران نگاه می‌کنیم، متوجه عمق فاجعه‌ای می‌شویم که طی سال‌های گذشته رشدی عجیب داشته است.
 
چند روز پیش و در روز جهانی آوارگان، سازمان ملل گزارش تازه ای در این زمینه منتشر کرد. بنا بر این گزارش، از هر 122 نفر یک نفر آواره یا به دنبال پناهندگی بود. تعداد آوارگان در سال 2005 حدود 37 میلیون نفر بود که طی این 10 سال به حدود 60 میلیون نفر رسید. نکته مهم این است که این آمار طی دو سال گذشته رشدی فزاینده داشته که جنگ در سوریه و ناآرامی ها در آفریقا در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

بخش دیگر گزارش سازمان ملل مربوط به کشورهایی است که بیشترین آمار آواره ها را به خود اختصاص داده اند.

همان طور که انتظار می رود، سوریه با داشتن حدود چهار میلیون آواره، در صدر این فهرست قرار دارد. در حالی که طی 30 سال گذشته افغانستان بیشترین آمار آواره ها در جهان را به خود اختصاص داده بود، اما طی دو سال گذشته این آمار به اسم سوریه ثبت شده است. اما نکته تاسف بارتر این است که گزارش ها می گوید بیش از نیمی از این پناهندگان را کودکان تشکیل می دهند.

بخش دیگر این گزارش مربوط به کمک ها و هزینه هایی است که سازمان ملل برای این آوارگان پرداخت کرده است. در این زمینه نیز شاهد افزایش چشمگیر هزینه ها هستیم. درحالی که سازمان ملل سال 2004 حدود 3.4 میلیارد دلار برای مقابله با این پدیده هزینه کرد، این رقم در سال 2015 به 18.8 میلیارد دلار رسیده است.

جام جم آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار