زردی نوزاد و راه‌های درمان آن
کد خبر: ۲۹۵۶۹
تاریخ انتشار: 2016 March 02    -    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲

متخصص کودکان بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان گفت : زردی  یا ایکتر در سنین مختلف می‌تواند گریبان‌گیر انسان شود این بیماری در سنین مختلف علت‌های متفاوتی دارد که شایع ترین نوع آن، زردی دوران نوزادی است.

طباطبایی پور اظهار کرد : عملکرد ناقص و گذرا در بعضی آنزیم های خاص کبدی ، شیر خوردن کم نوزاد ، مشکلات و ناسازگاری‌های سلول‌های قرمز خون و فاویسم که در این منطقه باقالایی شناخته می‌شود  از علل شایع زردی نوزادی برشمرد.

وی با بیان اینکه مشکلات مادرزادی کیسه صفرای از علل نادرتر این بیماری است افزود : معمولا زردی نوزادی از روزهای سوم الی هفتم به صورت زرد شدن پوست و چشم و در روز اول و یا بعد از هفته اول خودش را نشان می دهد.

این متخصص اضافه کرد : نکته مهم در زردی نوزادی این است که اگر میزان زردی نوزاد از مقدار خاصی بالاتر رود، باعث ورود آسیب به مغز نوزاد می شود و این مقدار در سنین مختلف متفاوت بوده و متناسب با شرایط کلی هر بیمار جداگانه در نظر گرفته می شود.

دکتر سید ابراهیم  طباطبایی پور تاکید کرد : اگر به هر دلیلی زردی در نوزاد از میزانی بالاتر رود، متاسفانه سبب آسیب به سلول‌های مغزی شده و در طی این زمان سبب ایجاد تشنج ، حرکات غیر طبیعی ، تب و کاهش شنوایی می شود که درمان ناپذیر است، بنابراین درمان زردی باید حتما جدی گرفته شود.

وی ابراز کرد: این دستگاه فقط ظاهر آنها شبیه مهتابی است و به طور اختصاصی نور با طول موج خاصی را به پوست نوزاد می‌تاباند که سبب تسهیل در بهبود زردی می شود.

 ابراهیم  طباطبایی پور تصریح کرد : در موارد  شدید زردی لازم است که تحت شرایط خاصی خون نوزاد تعویض شود تا سریعا جلوی آسیب به مغز نوزاد گرفته شود.

این متخصص تاکید کرد: باید توصیه و راهنمایی پزشک معالج در درمان زردی نوزاد خود را جدی گرفته و دستور پزشک با دقت انجام شود و در صورت شک به زرد شدن نوزاد ، از کادر درمانی نوزاد راهنمایی بخواهید.

وی اذعان کرد: که درمان با لامپ مهتابی معمولی تاثیری در زردی نوزاد ندارد و استفاده از داروهای محلی و حجامت نه تنها تاثیر در زردی نوزادی نداشته بلکه در برخی موارد سبب عوارض و پیشرفت زردی نوزاد می‌شود.


سپاس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار