سبکترین و باریکترین سلول خورشیدی جهان +عكس
کد خبر: ۲۹۴۲۴
تاریخ انتشار: 2016 February 29    -    ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷
وزن بسیار اندک و ساختار نازک دو ویژگی مهم به روزترین سلول خورشیدی ساخته شده در جهان است که حالا محققان دانشگاه MIT به واسطه ارایه آن به خود می بالند.

 سلول خورشیدی سبکترین و باریکترین سلول خورشیدی جهان

ایده طراحی و ساخت صفحات خورشیدی بسیار سبک همواره مد نظر محققان بوده است با این حال به واسطه محدودیتهای فنی مربوط به ارایه آنها، دستیابی به چنین چشم اندازی همواره دور از دسترس تصور می شده است اما حالا محققان دانشگاه MIT آن را به واقعیت تبدیل کرده اند.

 

در واقع می توان گفت آنها باریک ترین و سبک ترین سلول خورشیدی ساخته شده در جهان را ارایه کرده اند. قلب تپینده این نوآوری به گفته محققان دانشگاه MIT چیزی نیست جز روش منحصربفرد به کارگیری مواد مختلف و سرهم کردن آنها.

 

بر اساس یک نگرش سنتی، صفحات خورشیدی از لایه های مختلف فوتوولتائیک و یک زیرلایه تهیه می شوند. این لایه می تواند از شیشه یا پلاستیک باشد. اما در نوآوری اخیر محققان دانشگاه MIT به جای آنکه لایه های مورد نظر جداگانه تولید و سرهم شوند آنها را به طور همزمان تولید و در یک مرحله با هم تلفیق می کنند.

 

به بیان دیگر می توان گفت سه لایه سلول خورشیدی، زیرلایه و لایه محافظ آن در یک مرحله با هم تلفیق می شوند که نتیجه آن تولید سبک ترین و باریک ترین سلول خورشیدی ساخته شده در جهان است.

 مهمترین ویژگی این نوآوری استفاده کمتر از مواد سمی و مخرب زیست محیطی و البته انعطاف پذیری چشمگیر آنهاست.


مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار