«زوال عقل» بیشتر سراغ چه کسانی می رود!
کد خبر: ۲۹۴۰۰
تاریخ انتشار: 2016 February 29    -    ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
هنگامی که سرعت و شیب تردمیل افزایش می‌یابد، پیش از اینکه ضربان قلب شرکت کنندگان به ۸۵ درصد حداکثر تخمینی آن‌ها برسد یا اینکه از توان بیفتند، تا چه مدت می‌توانند روی تردمیل بمانند. نتیجه تست تردمیل شرکت کنندگان در فاصله یک دهه، تفاوت دو برابری داشت.
افراد کم تحرک زود‌تر دچار زوال عقل می‌شوند  محققان داده‌هایی به دست آورده‌اند که تأیید می‌کند اگر زود‌تر شروع به ورزش کنید، می‌توانید به پیشگیری از زوال عقل در سالمندی کمک کنید.
 
به گزارش «تابناک باتو»، بهترین کاری که پزشکان می‌توانند برای افرادی که نگران زوال عقل در سالمندی شان هستند، انجام دهند این است که به آن‌ها بگویند ذهن و بدنشان را فعال نگه دارند.

دکتر مایکل واسرمن یکی از اعضای بورد بنیاد سلامت در سالمندی می‌گوید: من فکر می‌کنم این باور برای همه یک تصور منطقی است اما برخی داده‌های آماری و جمعیت‌شناختی نیز وجود دارند که نشان می‌دهند افرادی که ورزش می‌کنند در دوران سالمندی، سالم‌تر از دیگران بوده و طول عمر بیشتری دارند.

افراد کم تحرک زود‌تر دچار زوال عقل می‌شوند

این پژوهش جدید استدلال محکمی ارائه می‌کند که همه را به تقویت امروز قلب برای تقویت ذهن در سالمندی دعوت می‌کند. این مطالعه که در online issue of the journal Neurology منتشر شده است، نشان می‌دهد، ورزش در میانسالی تأثیر قابل اندازه گیری بر کاهش سرعت پیری مغز دارد.

داده‌های مورد استفاده در این پژوهش که توسط نیکول اسپارتانو در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون انجام شد، از تحقیقات بلند مدت و گسترده Framingham Heart Study به دست آمده بود. این پژوهش نشان داد که مغز افراد کم تحرک در میانسالی، سریع‌تر از افراد همسال پر تحرکشان دچار ضعف و پیری می‌شود.

این محققان دریافتند عملکرد شرکت کنندگان در تست تردمیل ارتباط مستقیم با حجم مغز آن‌ها در بیست سال آینده دارد.

اسپارتانو می‌گوید: ما در این مطالعه دریافتیم همبستگی مستقیم بین تناسب اندام ضعیف و حجم مغز در دهه‌های آتی زندگی وجود دارد که نشان دهنده تسریع پیری مغز است.
 
نتایج بلند مدت ورزش


واسرمن می‌گوید این نوع فایده بلند مدت ورزش چیزی است که تنها مطالعاتی مانند Framingham Heart Study می‌تواند نشان دهد.

اسپارتانو و همکارانش بررسی کردند، هنگامی که سرعت و شیب تردمیل افزایش می‌یابد، پیش از اینکه ضربان قلب شرکت کنندگان به ۸۵ درصد حداکثر تخمینی آن‌ها برسد یا اینکه از توان بیفتند، تا چه مدت می‌توانند روی تردمیل بمانند. نتیجه تست تردمیل شرکت کنندگان در فاصله یک دهه، تفاوت دو برابری داشت.

نتایج نشان می‌دهند افرادی که فشار خون و ضربان قلبشان در حین ورزش بیشتر افزایش می‌یافت، بیشتر احتمال داشت که حجم مغزشان در دو دهه آینده کوچک‌تر باشد.

اسپارتانو توضیح می‌دهد: سطح تناسب اندام فرد واقعا نشانگری است که مشخص می‌کند تا چه حد بدن در عملکرد ورزش کارایی دارد. بنابراین اگر می‌توانید ورزش را بدون افزایش زیاد ضربان قلب یا فشار خون انجام دهید، احتمالا در وضعیت بدنی خوبی قرار دارید.

این تست خطرات مغزی را نشان می‌دهد

این محققان نتیجه گیری کردند که تست استرس ورزش، می‌تواند ضعف عملکرد عروق را آشکار کند. ضعف عملکرد عروق یک فاکتور خطر برای سلامت مغز است. این امر نشان می‌دهد فشار خون کنترل نشده یکی از فاکتورهای خطر زوال عقل در سالمندی است.

چون ورزش با فشار خون بالا مقابله می‌کند، برای افرادی که فشار خون بالا دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مطالعه فرامینگهام کاری برای اندازه گیری مستقیم عملکرد ‌شناختی ۱۵۰۰ شرکت کننده انجام نمی‌دهد اما اسکنهای‌ام آر آی آن‌ها اندازه مغزشان را نشان می‌دهد. اتروفی مغز با از دست رفتن تیز هوشی و فعال بودن ذهن ارتباط دارد.

اسپارتانو می‌گوید: هرچند این پژوهش یافته‌های جدیدی را ارائه می‌دهد، اما همه ما می‌دانیم که مغزهای ما با افزایش سن کوچک می‌شوند و این اتروفی مرتبط با نقص‌شناختی و افزایش خطر زوال عقل است.

منبع: healthline
زینب رهامی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار