عملکرد سیستم بینایی ایرانی ها بیش از حد نرمال
کد خبر: ۲۸۹۱
تاریخ انتشار: 2015 June 22    -    ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵

دبیرعلمی هجدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران گفت:عملکرد سیستم بینایی ایرانی ها به دلیل استفاده بیش از حد و روزافزون از انواع صفحات نمایشی مانند تلویزیون، رایانه، موبایل و تبلت بیش ازحد نرمال است و ادامه این روند می تواند تغییرات منفی و عوارض در پی داشته باشد.
 

دکتر ابراهیم جعفرزاده پور افزود: از این رو لازم است برای پیشگیری از بروز عوارض ناشی از این روند نادرست، فرهنگ سازی لازم در سطح جامعه صورت گیرد.

دبیرعلمی هجدهمین کنگره اپتومتری ایران در زمینه اجرای طرح غربالگری گفت:به منظور افزایش سطح آگاهی عموم مردم در این زمینه، در روزهای اول و دوم کنگره امسال به این مقوله پرداخته می شود.

جعفرزاده ادامه داد:برنامه کشوری غربالگری بینایی برای کودکان قبل از سن مدرسه انجام می شود و طی آن افراد آموزش دیده بینایی کودک را ارزیابی می کنند و موارد مشکوک را به اپتومتریست ها ارجاع می دهند و اپتومتریست ها اقدامات لازم را با توجه به شرایط بیمار انجام می دهند.

وی افزود:اما هنوز در زمینه اختلالات و بیماری های چشمی برنامه غربالگری عمومی در کشور نداریم و امیدواریم این پروتکل در آینده نزدیک در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعریف شود.

جعفرزاده گفت:برای اجرای برنامه های غربالگری اگر بخواهیم همه بیماران یا افراد جامعه را به مراکز تخصصی و فوق تخصصی که در کشور است، ارجاع دهیم باید تمام بودجه کشور را به نظام سلامت اختصاص دهیم اما با برنامه ریزی مناسب در چند زمینه مهم از جمله اورژانس های چشمی و بیماری های عمومی که بر سیستم بینایی اثر می گذارد مانند بیماری دیابت، آب سیاه یا گلوکوم می توان این بیماری ها را در مراحل اولیه تشخیص و بیمار را به مراکز تخصصی و فوق تخصصی ارجاع داد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه ایران از نظر شرایط جمعیتی و اقتصادی کشوری در حال توسعه است، افزود: در کشورهای در حال توسعه بیشترین علت نابینایی، بیماری های آب مروارید و آب سیاه است و به نظر می رسد انجام غربالگری در این زمینه در بسیاری از مناطق کشور که دسترسی به پزشک وجود ندارد و سطح آگاهی جامعه در زمینه معاینات دوره ای زیاد نیست یک امر ضروری است.

جعفرزاده گفت: در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته بیشترین علت نابینایی مشکلات شبکیه یا تغییراتی است که در اثر افزایش سن ایجاد می شود؛ بنابراین در بسیاری از شهرهای بزرگ، انجام غربالگری بینایی در میانسالی امری ضروری است تا پیش از اینکه عوارض چشمی زیادی به وجود آید به آن رسیدگی شود.

وی اظهار کرد: در هجدهمین کنگره اپتومتری که با سه محور اصلی خدمات اولیه بینایی، عدسی های تماسی و عدسی های عینک برگزار می شود، سعی کرده ایم با توجه به تغییراتی که در نظام سلامت کشور به وجود آمده و همچنین رویکرد خدمات سلامت که به سمت جامعه محوری پیش می رود، بتوانیم در این زمینه خدماتی را که شامل بحث پیشگیری از اختلالات بینایی، عیوب انکساری و توصیه های لازم برای بهبود و بهداشت بینایی افراد جامعه است، ارایه دهیم.

جعفرزاده گفت: بر اساس طبقه بندی که سازمان جهانی بهداشت در زمینه تخصص ها و علوم مختلف بهداشت و درمان ارایه کرده است، اپتومتریست ها ارایه دهنده های خدمات اولیه بینایی هستند و به همین دلیل در کشورهای توسعه یافته اولین افرادی هستند که بیماران با مشکلات بینایی و چشمی به آنها مراجعه می کنند.

وی افزود: بر اساس پژوهشی که در سال 1392 انجام گرفت، مشخص شد که حدود 28 تا 32درصد از کودکانی که مورد ارزیابی و غربالگری قرار گرفته بودند، دارای اختلالات بینایی بودند که به اپتومتریست ها ارجاع داده نشدند.

دبیر علمی هجدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران گفت: هجدهمین کنگره اپتومتری ایران با هدف ارتقای سطح علمی و معرفی روش ها و ابداعات و اختراعات و روش های نوین در حیطه اپتومتری از 14 تا 16 مردادماه جاری در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار