«خط فقر» هدیه «سرطان» به خانواده‌های ایرانی
کد خبر: ۲۸۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 June 22    -    ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
« بیمار جز رنج بیماری، نباید دغدغه دیگری داشته باشد.»؛ تحقق این فرمایش مقام معظم رهبری، شايد امروزه اصلي ترين آرزو وخواسته بيماران سرطاني كشور باشد.
 
بيماري سرطان به عنوان سومين عامل مرگ و مير ايرانيان، روند افزايشي دارد و سالانه حدود 40‌هزارنفر در اثر اين بيماري جان خود را از دست می‌دهند كه پيش بيني مي‌شود در آينده نه چندان دور به جايگاه دوم برسد.

با توجه به اينكه ميانگين هزينه يک دوره درمان بيماران سرطاني، بين ۲۰ تا ۶۰ ميليون تومان است، اين سؤال مطرح می‌شود كه دولت چه برنامه‌ها و تمهيداتي براي کاهش هزينه درمان چنين بيماري سخت و پرهزينه‌ای در دستور کار خود دارد و سازمانهاي بيمه گر چگونه پاسخگوي هزينه اين بيماران هستند؟

 تخمین زده می‌شود هر سال حدود 85 هزار مورد جدید سرطان در کشور رخ می‌دهد و با افزایش درصد سالمندی، انتظار می‌رود موارد ابتلا به بيماري سرطان در یک دهه آینده بشدت افزایش یابد، به‌گونه‌ای ‌که گسترش بالای سرطان در ایران و کاهش سن ابتلا به این بیماری سخت و پرهزینه، موجب شده برخی متخصصان سرطان‌شناسی، از اصطلاح «سونامی سرطان» برای نشان‌دادن شدت خسارتهای انسانی و مالی این بیماری در کشور استفاده کنند.

چندی پيش در نخستين كنگره سرطان كه در بيمارستان رضوي برگزار شد، رئيس مركز تحقيقات سرطان ايران گفت: سالانه ميلياردها تومان براي درمان و كنترل سرطانها در كشور هزينه مي‌كنيم و گرانترين هزينه‌ها مربوط به اين بيماري است، به گونه‌اي كه هزينه درمان هربيمار مبتلا به سرطان به طور متوسط 20 ميليون تومان است.

افزایش هزینه‌های درمانی طی چند سال اخیر به جایی رسیدهکه گفته مي‌شود امروزه 14‌درصد از بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی، با یک‌بار مراجعه، به زیر خط فقر سقوط می‌کنند و این هزینه‌ها برای بیماران سرطانی به مراتب بحرانی‌تر است، اما درمقابل هزینه‌های سرسام‌آور درمان سرطان، سازمانهای بیمه‌گر حمایت کمی از این بیماران می‌کنند و حدود 80 درصد هزینه‌های درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود.
 
 ورشكستگي سالانه ده‌ها هزار خانواده بيماران سرطاني

براساس اعلام يكي از مسؤولان عاليرتبه وزارت بهداشت، سالانه ۷۰۰ هزار ايراني به دليل هزينه‌هاي بالاي درمان به زير خط فقر مي‌روند و شمار زيادي از اين خانواده‌ها هم ورشکسته مي‌شوند.

وي باتأكيد برضرورت ارايه کمک‌هاي مالي ازسوي مؤسسه‌هاي خيريه به اين بيماران، اضافه مي‌كند: هم اکنون 400 هزار بيمارسرطاني در کشور داریم که هر يك از آنان نياز به تغذيه، مراقبت، دارو و حمايت دارند و نقش دولت و مؤسسه‌هاي حمايتي بايد براي آنها بسيار پررنگ تر شود.
بيشتر بيماران سرطاني فقط مي‌توانند از پس هزينه‌هاي بيمارستانهاي دولتي برآيند و براي افراد بي‌بضاعت، سرطان هم درد دارد و هم خرج، که نداري، دردي جانكاه تر از رنج بيماري است. نبود یا کمبود داروهای مورد نیاز، نبود مراکز و تجهيزات پیشرفته تشخیصی در بیشتر شهرهای کشور، کمرشکن شدن هزینه های درمان و جای خالی حمایتهای دولتی، این روزها از مهمترین دغدغه های مبتلایان به سرطان است.
 
 هزینه‌های سنگین پرتودرمانی و رادیوتراپی

به گفته يك عضو انجمن راديوتراپي و انکولوژي ايران؛ با اينكه هدف اصلي بيمار، درمان و بهبودي است، اما  افرادي که در تنگنای مالي قرار دارند، پس از مدت کوتاهي که از درمانشان مي‌گذرد و ديگر توان مالي آنها اجازه ادامه درمان را نمي‌دهد، از درمان منصرف می‌شوند و شمار این افراد هم کم نيست.

دکتر علي تقي زاده مي‌گويد: درمان سرطان، زمانبر و پرهزينه است و مخارج هنگفت اسکان و رفت و آمد هم به آن افزوده مي‌شود. زيرا بيش از ۷۰درصد بيماران سرطاني بايد مراحل راديوتراپي و پرتودرماني را بگذرانند و نياز است براي مدتي در شهرهاي بزرگ که امکان درمان درآن وجود دارد، سکونت کنند و متأسفانه امکانات لازم براي اسکان و ديگر خدمات به اين بيماران و همراهان آنها داده نمي‌شود.

اين درحالي است كه در بين اين بيماران، افرادي حتي از طبقه ضعيف جامعه، كه حاضر نمي‌شوند از ادامه درمان خود و يا نزديكانشان منصرف شوند، با هزار مشقت هزينه را تأمين مي‌کنند و در اين راه حتي به فروش لوازم منزل، زيورآلات، خودرو و خانه مسکوني هم روي مي‌آورند.
بررسی‌ها از هزینه‌های درمان سرطان در ایران نشان می‌دهد یک بیمار مبتلا به سرطان به طور ميانگين ماهانه سه‌میلیون‌تومان باید صرف درمان خود کند؛ هزینه سرسام‌آوری که در برخی سرطانها همچون سرطان سینه، مغز و اعصاب محیطی و ریه به مراتب بالاتر است.
 
 کندی روند تشخیص و درمان سرطان

درهمين حال بسياري ازبيماران از کندی روند تشخیص و درمان سرطان انتقاد دارند كه فرآیند طولانی تشخیص، افزون برتحميل هزينه‌هاي فراوان، موجب پيشرفت بيماري آنان نيز مي‌شود.
يكي از بیماران مبتلا به سرطان ریه به هزینه های درمانی بسیار سنگین اشاره می‌کند و می‌گوید: بیماران سرطانی برای درمان، علاوه بر هزینه های دارویی، مجبورند برای هر دوره شیمی درمانی 500 تا 600 هزار تومان پرداخت کنند که در بسیاری از مواقع فشار سنگین هزینه‌ها آنان را از ادامه روند درمان باز می‌دارد.

يكي ديگر از بيماران سرطاني هم با بیان اینکه دربیمارستانهای دولتی به وقت بیمار اهمیتی داده نمی شود، می‌گوید: مراجعان به بیمارستانهای دولتی برای رفع جزئی ترین مشکل درمانی خود، باید حداقل چند روز زمان صرف کنند كه این طولانی بودن رسیدگی‌ها، هزینه‌های سنگین به بیمار تحمیل مي‌كند. افزون بر آن خدمات بیمه برای بیماران سرطانی پوشش مناسبی ندارد قیمت داروها سرسام آور است.

مدیرمرکز تخصصی رادیوتراپی و آنکولوژی رضا(ع) مشهد هم به موضوع معیشت بیماران و خانواده آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: در برخی موارد به دلیل مشکلات معیشتی بیماران، کرامت انسانی آنها رعایت نمی‌شود که باید به این موضوع توجه کرد.

  هم درد بیماری، هم درد بی‌پولی

رئیس مجلس شورای اسلامی هم چندي پيش با تأکید بر رفع مشکلات مالی بیماران سرطانی گفت: اين بیماران افزون بر درد بیماری، درد بی‌پولی را نیز دارند که این موضوع اعصاب‌شان را تحت فشار قرار می‌دهد و در ملاقاتهای مردمی این موضوع را کاملا لمس کرده‌ام.

رئیس بنیاد بیماران خاص هم از رئیس جمهور، دولت و وزارت بهداشت خواست: درمان بیماران سرطانی و مبتلایان به ‌ام‌اس را رایگان کنند، چون این بیماران باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنند.
به گفته دکترقوام نصيري، رئيس کنگره بين‌المللي هم انديشي سرطان، سرمايه‌گذاري براي درمان بيماران سرطاني، خيلي کمتر از سرمایه‌گذاری برای جلوگيري از تصادفات جاده‌اي است.
منبع: قدس آنلاین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
0
0
برای چند ماهی بیشتر جان کندن و عذاب بیشتر کشیدن نان دا از سفره خانوادهامان غیب نکنیم وقتی امکان درمان نیست یا به سبب فقر در اختیارمان نیست مرگ سریعتر نعمتی است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار