سكه پس از يك سال دوباره ميليوني شد
کد خبر: ۲۷۷۹۰
تاریخ انتشار: 2016 February 14    -    ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
اين‌بار افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني بود كه ميليوني شدن قيمت سكه را رقم زد. هر چند اين روزها قيمت سكه افزايشي قابل توجه را در مدت زماني كوتاه تجربه كرده است اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد هنوز قيمت سكه فاصله‌اي با بالاترين قيمتش در روزهاي پيشين دارد. سال ١٣٩١ بود كه سكه ركود

يك ميليون و ٥٠٠ هزار تومان را شكست و هر قطعه به قيمت يك ميليون و ٥٦٠ هزار تومان معامله شد. سكه در سيزدهم بهمن ماه سال ١٣٩١ به اين قيمت معامله شد.

 افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني همزمان با كاهش قيمت نفت مي‌تواند موقعيتي بغرنج را از نظر افكار عمومي براي دولت ايجاد كند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد روند حركت قيمت طلا براي مردمي كه پس از اجرايي شدن برجام، كاهش قيمت را انتظار مي‌كشيدند، مي‌تواند مساله‌ساز شود.

 طلا در ايران، با تاخيري دو روزه، نسبت به بازارهاي جهاني ركوردشكني كرد و در حالي كه اونس طلا در بازارهاي جهاني در روز پنجشنبه ٢٢ بهمن ماه، به بالاترين حد خود در يك‌سال اخير افزايش يافت، اين روند را فلز زرد در ايران با دو روز تعطيلي (به دليل تعطيلي روز پنجشنبه و جمعه هفته گذشته) تجربه كرد و قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد و طرح قديم بعد از گذشت بيش از يك‌سال مجددا به بيش از يك ميليون تومان افزايش پيدا كرد.

روز گذشته و در ساعت ١٥، هر سكه طلاي تمام بهار آزادي طرح جديد، با افزايش چشمگير ٣٤ هزار توماني، با نرخ يك ميليون و ١١ هزار تومان مبادله شد. اين ركوردشكني در حالي رخ مي‌دهد كه آخرين‌بار در سيزدهم بهمن‌ماه سال گذشته قيمت سكه طلا به بيش از يك ميليون تومان رسيده بود و بعد از يك‌سال مجددا قيمت سكه به نرخي بيش از يك ميليون تومان افزايش يافت.

اين در حالي است كه در بازارهاي جهاني، نرخ اونس طلا بعد از هفت ماه در هفته گذشته، سقف هزار و ٢٠٠ دلاري را شكاند و روز گذشته نيز در بازارهاي جهاني به قيمت هزار و ٢٣٨ دلار مبادله شد.

 اين مهم در حالي است كه پنجشنبه ٢٢ بهمن ماه، نرخ اونس در بازارهاي جهاني نيز، به بالاترين قيمت خود در يك‌سال گذشته افزايش پيدا كرد و ارزش آن به هزار و ٢٥٥ دلار رسيد.  بسياري از كارشناسان معتقدند كه افزايش بهاي سكه تمام بهار آزادي به بيش از يك ميليون تومان، با توجه به افزايش جهاني قيمت طلا، امري طبيعي است و اگر قيمت دلار بعد از لغو تحريم‌ها كاهش پيدا نمي‌كرد احتمالا نرخ سكه بهار آزادي به يك ميليون و ١٠٠ هزار تومان نيز مي‌رسيد.
تحولات جهاني، عامل افزايش قيمت طلا در ايران

در همين رابطه محمد كشتي‌آراي، رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر، به «اعتماد» گفت: «هيچ تناقضي در افزايش قيمت طلا در ايران و جهان نيست و افزايش اخير بهاي طلا ناشي از التهاب و حباب در بازارهاي جهاني نيست. قيمت جهاني طلا بعد از حدود يك‌سال به قيمت امروزي خود رسيد و ركوردشكني كرد. براي تحليل اين افزايش بها، نبايد به‌دنبال تئوري توطئه گشت و اتفاقات اخير با منطق اقتصادي كاملا طبيعي و قابل فهم است.»


او در پاسخ به اين سوال كه منطق افزايش قيمت اخير چيست، گفت: «وقتي در بازارهاي جهاني قيمت طلا، در يك هفته دوبار ركوردشكني مي‌كند، طبيعي است آثار مستقيم آن در بازار ايران و كشورهاي ديگر خود را نمايان مي‌كند.

بايد توجه داشت در شرايط قيمت سكه تمام بهار آزادي به بيش از يك ميليون تومان افزايش پيدا كرده است كه دلار در بازار سه هزار و ٥١٠ تومان قيمت‌گذاري شده است و همين امر موجب شده كه قيمت طلا بيشتر از رقم فعلي نشود. اگر در روزهاي پسابرجام، نرخ دلار كاهش ٢٠٠ توماني نداشت و كماكان با قيمت سه هزار و ٧٥٠ تومان مبادله مي‌شد، امروز قيمت سكه تمام بهار آزادي به بيش از يك ميليون و ٨٠ هزار تومان مي‌رسيد.

در ضمن نبايد فراموش كرد كه در بازار ايران فعلا اضافه تقاضايي وجود ندارد و عرضه و تقاضا در شرايط متعادلي قرار دارند.»لازم به ذكر است بعد از اجرايي شدن بر جام، قيمت دلار امريكا از سه هزار و ٧٥٠ تومان به سه هزار و ٥١٠ تومان رسيده است.  رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر، وضعيت ارزش طلا در ايران را در روزهاي آخر سال باثبات پيش‌بيني كرد و افزود: «البته در روزهاي بيستم اسفند تا يكم فروردين، يعني در ١٠ روز آخر سال، تقاضا براي برخي از مسكوكات بالا مي‌رود، ولي اين تقاضا تنها براي سكه يك گرمي يا ربع سكه خواهد بود و مي‌تواند در روزهاي پاياني سال اندكي قيمت طلا و سكه خرد را بالا ببرد اما در مورد قيمت سكه تمام بهار آزادي، با توجه به افزايش قيمت اخير، بعيد به نظر مي‌رسد كه افزايش تقاضا به شكل چشمگيري به وجود بيايد و احتمالا روند كنوني حفظ خواهد شد. همان‌طور كه پيش‌تر گفتم، افزايش طلا در ايران قبل از هر چيز ناشي از تحولات جهاني بهاي طلا است.»

در بازارهاي جهاني مجددا خبرهايي به گوش مي‌رسد كه بانك مركزي امريكا (فدرال‌رزرو) قصد دارد باز هم نرخ بهره بانكي خود را افزايش دهد و برخي كارشناسان گمان مي‌كنند كه چنين رخدادي مي‌تواند به كاهش نرخ طلا در بازارهاي جهاني ياري برساند.

در اين باره كشتي‌آراي گفت: «بحث افزايش نرخ بهره بانكي در امريكا، مدت‌هاست كه مطرح شده و چندي قبل نيز، يك‌بار نرخ بهره بانكي در امريكا ٢٥/٠ درصد افزايش پيدا كرد. طبيعي است كه اگر باز هم نرخ بهره بانكي در امريكا افزايش پيدا كند، ارزش برابري دلار در مقابل ارزهاي ديگر تقويت مي‌شود كه طبعا منجر به كاهش قيمت طلا خواهد شد.»


وي مهم‌ترين علل افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني را افزايش تقاضا براي طلا، منفي شدن نرخ بيكاري و افزايش قيمت نفت در هفته گذشته اعلام كرد.
ركوردشكني انواع طلا و مسكوكات


روز گذشته، شنبه، هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم در بازار تهران، با افزايش ٣٢ هزار توماني به يك ميليون و پنج هزار تومان رسيد. همچنين نيم‌سكه و ربع سكه به ترتيب ٥٠٧ هزار تومان و ٢٧٣ هزار تومان ارزش‌گذاري شدند كه بر اين اساس نيم سكه ١٧ هزار تومان و ربع سكه ١٣ هزار تومان افزايش قيمت را تجربه كرد. هر سكه يك گرمي نيز با نرخ ١٨٠ هزار تومان معامله شد.

علاوه بر اين هر مثقال طلا نيز، ١٤ هزار و ٩٠٠ تومان گران شد و به بهاي ٤٤٤ هزار و ٥٠٠ تومان معامله شد. گرم طلاي ١٨ عيار نيز سقف صد هزار توماني را رد كرد و ديروز با قيمت ١٠٢ هزار و ٤٩٠ تومان دست به دست شد. در بازار ارز نيز، نرخ دلار امريكا به سه هزار و ٤٩٣ تومان رسيد كه اين نيز در چندماه اخير يك ركوردشكني محسوب مي‌شود. يورو و پوند انگليس نيز به ترتيب سه هزار و ٩٨٨ تومان و پنج هزار و ١٥٥ تومان ارزش‌گذاري شدند.
اعتماد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار