آشنایی با یکی از محبوب ترین نمادهای ایران باستان
کد خبر: ۲۷۷۲۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: 2016 February 13    -    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
فروهر آدمی پس از مرگ به عالم بالا می رود، ولی با صورت جسمانی خود ترک علاقه نمی کند و بازماندگان درگذشتگان همواره در نظر فروهر هستند و فروهر برای بازماندگان از خداوند سلامتی و شادی می خواهد.
آشنایی با یکی از محبوب ترین نمادهای ایران باستان به گزارش «تابناک باتو» بی تردید یکی از محبوب ترین، پر طرفدارترین و پر بازدیدترین نمادهای ایران باستان، نماد فروهر یا به برداشتی دیگر همان نماد اهورامزدا یا ایزد باستانی بالدار است؛ نمادی که بر فراز بسیاری از سنگ نبشته های شاهان هخامنشی از جمله در پایتخت باستانی امپراتوری ایران باستان یعنی تخت جمشید (پارسه / پرسپولیس) بر سر در کاخ ها و تندیس ها حک شده است.

این موجودیت مستند با قدمتی حداقل دو هزار و پانصد ساله در طول سده ها و هزاره ها پس از هخامنشیان همچنان برای هم میهنان زرتشتی ما و ایرانیان دوستدار فرهنگ و تمدن باستانی ایران ارزشمند و قابل احترام است.

این نماد کهنسال و ملی ایرانیان در تفکر اساطیری ایران باستان و در باور زردشتیان معنایی اصیل دارد و به شکلی زیبا تعبیر، تعریف و تفسیر می شود.

آشنایی با یکی از محبوب ترین نمادهای ایران باستان

این نماد امروزه نیز در اشکال گوناگون بر بشقاب های نقره ای، کاشی و سنگ ها و در جواهرسازی ها به شکل گردنبند و انگشتر ساخته می شود و از آنجا که بیانگر دوران شکوه و قدرت ایرانیان در عهد باستان و دربرگیرنده ی معانی عمیق اخلاقی است، طرفداران بسیاری دارد.

خوب است عزیزانی که به عنوان ایرانی مسلمان، ایرانی مسیحی، ایرانی کلیمی و ایرانی زردشتی و حتی ایران دوستان غیر ایرانی، این نماد اخلاقی را به هر شکلی، زیبایی بخش سر و گردن یا نمای ساختمان و دیوار و طاقچه های خانه ی خود کرده اند، معانی نهفته ی تعبیر شده از دوران کهن، در شکل ظاهری آن را نیز بدانند.

در تفکر باستانی و اساطیری ایران و در اعتقادات آیین زردشت، وجود هر انسان از پنج بخش تشکیل شده است که به زبان ساده و پرهیز از به کار بردن لغات و واژگان باستانی، شرحشان می دهم.

«تن» که همان کالبد انسان است،
«روان» که همان روح است که در روز پسین (آخرت) یا کیفر  کردار بد را می بیند یا پاداش کردار نیک،
«جان» که کیفیت زنده بودن است و با مرگ پایان می پذیرد،
«وجدان» که دادگاه درونی و نیروی استنباط و قضاوت درونی هر انسان نسبت به خویشتن خود است،
و «فروهر» که در حقیقت و به نوعی بخشی از وجود پروردگار و یا نعمتی از سوی پروردگار (اهورامزدا: سرور دانا) است که در وجود انسان به ودیعه گذاشته شده و بدون آنکه به گناه آلوده شود، پس از مرگ به سوی پروردگار بازمی گردد.


بنا بر باور باستانی ایرانیان فروهر، هر انسانی موظف است از هنگام بسته شدن نطفه تا هنگام مرگ از او محافظت کند. فروهر آدمی پس از مرگ به عالم بالا می رود، ولی با صورت جسمانی خود ترک علاقه نمی کند و بازماندگان درگذشتگان همواره در نظر فروهر هستند و فروهر برای بازماندگان از خداوند سلامتی و شادی می خواهد.

در باور باستانی ایرانیان، «فروهر با روان» تفاوت دارد، زیرا روان مسئول اعمال انسان و کیفر پذیر است اما فروهر همیشه پاک می ماند. «ماه فروردین» به فروهرها تعلق دارد و رفتن بر مزار درگذشتگان و روشن کردن شمع و فانوس بر مزار آن ها در شب عید نوروز نیز بنابر سنت کهنسالی است که می پندارد در شب عید نوروز و اول فروردین ماه که ماه فروهرهاست، فروهر درگذشتگان از آسمان به زمین و مزار و خانه ی خود می آیند، سنت خانه تکانی نیز در این باور و آماده شدن خانه برای مهمان آسمانی ریشه دارد و همچنین باور به بدرقه ی فروهر درگذشتگان در روز سیزدهم فروردین ماه از دامن طبیعت به سوی آسمان نیز با سنت ''سیزده به در'' در ارتباط است؛ فرآیندی که هر سال تکرار می شود و بسیاری از ما شاید حکمت آن را از این منظر  نمی دانستیم.

شایان ذکر است که درباره ی هر یک از این سنت ها در باورهای گوناگون اقوام و ادیان و مذاهب سرزمینمان نظریه ها و اعتقادات گوناگون وجود دارد که آنچه گفته شد، تنها نظری در میان بسیاری است. مسلما برای مطالعه بیشتر درباره ی ماهیت این تفکر اساطیری ایران کهن می توانید به کتب و مقالات و سایت های تخصصی رجوع کنید.

آشنایی با یکی از محبوب ترین نمادهای ایران باستان



و اما نماد فروهر


نماد فروهر را گاه تصویری نمادین از اهورا مزدا هم یاد می کنند که با توجه به توضیحات پیشین، درمی یابیم که این برداشت هر چند اشتباه است، چون فروهر در حقیقت بخشی از وجود پاک اهورامزد و یا نعمتی از سوی اوست که در هر انسانی به ودیعه گذاشته می شود، قابل درک است.

بگذریم و بپردازیم به توضیح این نماد؛


آشنایی با یکی از محبوب ترین نمادهای ایران باستان

چهره ی این نماد مرد جا افتاده و کهنسال پارسی را نشان می دهد که در درون حلقه ای گرد قرار دارد؛ مرد با تجربه ی پارسی بیانگر آن است که خداوند می خواهد انسان را در کمال بلوغ ببیند، آن حلقه ی بزرگ نشانی است از دنیای مادی و بزرگی که انسان در آن متولد می شود و زندگی می کند. دو بال سه قسمتی در دو سوی حلقه ی بزرگ، در نگاره با امتدادی راست و مستقیم وجود دارد. این سه قسمت یادآور سه ارزش بزرگ اخلاقی تفکر کهن ایرانی و زردشتیان است که دین مبین اسلام هم بر آن تأکید دارند.

این سه ارزش اخلاقی مشهور عبارت هستند از «اندیشه ی نیک»، «گفتار نیک» و «کردار نیک».
انسان پارسا و خداجوی با استفاده از این دو بال با پرهای اندیشه و گفتار و کردار نیک می تواند از دایره و حلقه ی دنیا به سوی بهشت برین و راستی پرواز کند.

در دست چپ نگاره حلقه ای دیده می شود که بیانگر ''عهد و پیمانی'' است که انسان با خدای خود ( اهورامزدا: سرور دانا)  می بندد تا در راه پروردگار بیندیشد، بگوید و انجام دهد.

حلقه ی ازدواجی که قرن هاست در سرتاسر دنیا زن و مرد در هنگام ازدواج در انگشت دست چپ یکدیگر می کنند، بیانگر عقد ''پیمان و عهد''  زناشویی و وفاداری است که به نوعی یادگار از این حلقه ی پیمانی است که در دست چپ نگاره ی فروهر دیده می شود.

دست راست که به شکل نیایش و نشان دادن امتداد مستقیم بال، بالا گرفته شده است، انسان را به یاد آیه ی شریفه ی قرآن مجید''  اهدنا الصراط المستقیم '' می اندازد.

همانطور که خود فروهر و معنا و فلسفه اش انسان را به یاد خطاب پروردگار به انسان در اسلام مبین می اندازد که می فرمایند: «من از روح خودم در شما دمیدم» و در جای دیگر نیز یاد آور «همه از خداییم و به سوی او بازخواهیم گشت» می شود.

به راستی پیامبران راستین پروردگار و پیرو آن ها مصلحان خداجوی و متفکر برای هدفی بزرگ و نهادینه کردن اخلاق برانگیخته شده اند و یا احساس مسئولیت کرده اند. این شباهت ها در اهداف آسمانی را در هر یک از ادیان و آیین های آسمانی و معتقدان و مبلغان خردمند و راستین آن ها به نوعی می توان یافت.

در زیر تصویر دم را در نگاره مشاهده می کنیم که آن هم سه قسمتی است و این سه طبقه در تضاد سه طبقه در بال ها، بیانگر اندیشه و گفتار و کردار بد است. خداوند از انسان می خواهد با توجه به بلوغ خود، بنا بر پیمانی که با او بسته است، با توجه به تأکید او بر راه راست و با تکیه بر دو بالی که از اندیشه و گفتار و کردار نیک  تشکیل شده اند، بر اندیشه و گفتار و کردار بد نیز مسلط و چیره باشد و آن ها را پایین افکند.

در نگاره دو رشته ای که از دو طرف حلقه ای که بیانگر  دنیاست به سمت پایین و در دو جهت مخالف هم آویزان شده اند، بیانگر دومینوی (نیروی) بد و نیک یا همان شر و خیر، تاریکی و روشنایی، حق و باطل است که هر گز به یکدیگر نمی رسند.

امید است با توجه به نکات اخلاقی عمیق در فرهنگ و تمدن و ادب سرزمینمان از دوران کهن باستان تا دوران پس از ظهور اسلام و تا کنون در راه رضای خداوند مهربان و پیشرفت و آبادانی سرزمینمان گام برداریم.

اشکان تقی پور، کارشناس ارشد فرهنگ و زبان های باستانی ایران، مؤلف و مدرس دانشگاه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Turkey
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
3
21
ممنون و سپاس فراوان. بسیار عالی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
3
6
با سلام و احترام اهورامزدا احتمالا به معنای سرور توانا می باشد نه دانا.
#مزدا# در گویش محلی برخی نقاط کشور از جمله برخی روستاهای لارستان فارس مانند شرفویه فعل اول شخص مفرد و به معنی #می توانم# است. صرف فعل مذکور به شکل زیر می باشد.
Mazdaمی توانم
Tazdaمی توانی
Shazda می تواند
Mozad می توانیم
Tozda می توانید
Shozdaمی توانند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
3
9
عالی است متشگر
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
21
11
باید تاسف خورد از این کارشناس ارشد فرهنگ و زبان های باستانی، این نماد یک نماد آشوری ست البته در تمدن های دیگری مثل عیلامیان و مصریان هم دیده شده و مربوط به چند هزارسال قبل از هخامنشیان است
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
خسته نباشید احتمالا منظورتان یک نماد سومری است چرا که تمدن های میان رودان آشور بابل و اکد وام دار سومریان هستند و خودشان هیچ چیزی نداشته اند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
3
14
بسيار جالب و آموزنده بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
3
9
فرهنگي غني كه متعلق به ما ايرانيان است و ضمن تلاش در شناخت بيشتر اين فرهنگ بايد در محافظت از آن بكوشيم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
2
7
عالی بود
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
2
18
چه عجب یادی هم از ایران باستان و فرهنگ پیشینیانمان کردید؟
اشکان تقی پور، نویسنده خبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
2
12
برای توضیح برخی نقدهایی که نشان از معلومات و مطالعه ی عزیزان بینندگان دارد دو نکته را در پاسخ به دو کامنت برای روشن شدن برخی نظریات بیان می کنم.
ور کامنت دوم عزیزی در مورد معنای واژه ی مزدا و احتمال معنای توانایی از آن در برخی گویش ها مثال هایی آورده بودند که آموزنده بود، در پاسخ ایشان باید بگویم در زبان سنسکریت که زبان باستانی و علمی و مقدس هندوان است و اتفاقا بکی از زبان های مهم هندوایرانی از شعب هندو و اروپایی است و از دیدگاه علم زبان شناسی باستانی با زبان اوستایی خویشاوندی نزدیک دارد مزدا به شکل مذس به معنای دانش و هوش است پس هنگامی که مزدا برای اهورا با همان سرور به کار می رود معنای دانا و آگاه از آن برداشت می شود. مزدا به شکل مستقل و جدای از اهورا هم در گات های اوستا به معنای حافظه و به یاد داشتن آمده است.

در ادبیات کلاسیک و متاخر فارسی هم در قیاس با نوشته های جهان باستان ایران مصرع هایی چون:

توانا بود هر که دانا بود/
و
به نام خداوند جان و خرد/

اهمیت و تقدم ''دانایی'' بر ''توانایی'' و در حقیقت بیان اینکه توانایی ثمره ی دانایی است به همین فرهنگ دیرپا و پویای خردپرور ایرانی باز می گردد.

و اما مورد بعدی در کامنت چهارم است که عزیزی تاسف به حال سواد این بنده ی بی ادعا خورده بودند و نکته ای را درباره ی این نگاره گوشزد کرده بودند که البته نظرشان درباره ی نماد جزیی از کل واقعیت بود، البته تاسف ایشان به حال خود را درباره ی بسیاری چیزهای دیگر که نمی دانم و قاعدتا درباره ی آن ها نظری نمی دهم از جان میپذیرم و خود معترف بدان، اما درباره ی این نماد و نگاره و نوشته خیر...نمی پذیرم آن هم با تکیه بر اسناد و مدارک... و در پاسخ به ایشان درباره ی این نماد و نگاره با توجه به پاسخشان نکاتی را یادآوری می کنم:

بیننده ی گرامی مشابه این نگاره که البته تنها شباهت هایی با آن دارد در آثار آشوری و دنیای باستان وجود دارد اما توجه داشته باشیم هر گردی گردو نیست!!! و هر نشان بالداری در دنیای باستان هم نماد فروهر نیست زیرا در اساطیر بین النهرین و مصر نمادهای ایزدان و فرشتگان و ...هم با بال تصویر شده اند.
و البته فراموش نکنیم که فرهنگ های گوناگون و باستانی که در یک حیطه ی جغرافیایی با تاخر و تقدم زمانی قرار دارند مسلما در مواردی چون معماری و هنر و ... بر یکدیگر تاثیر و تاثر دارند چه رسد به ایران بزرگ باستان که اقوام فراوان تقریبا کل جهان شناخته شده ی باستان را در بر می گیرد. نماد فروهر با این شکل و مشخصات تنها متعلق به هخامنشیان و در راستای اعتقاد به آیین مزدایی است.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
آقای تقی پور من نویسنده کامنت چهارم نیستم اما بسیار متاسفم که باید با تعبیر و ادبیات شما سخن گفتن را اغاز می کنم که هر سیبیلویی بابات نیست. شما خود معترفید که نمادها در منطقه جغرافیایی ما تاثیر از یک دیگر گرفته اند این نماد کاملا برآمده از مصر و آشور است منتها تفسیری که برای ان می نویسند برخواسته از ذهنهای خلاق تخیل پرداز دارد. نمونه شاهکار این تخیلات حلقه ازدواجی وارداتی از اروپا است که کمتر از 100 سال می شود به شرق آمده است. اما ما مانند اینکه گفته ایم اولین موشکهای دوربرد را ایرانی ها هخمنشی ساختند و یا اینکه اولین دانشگاه دنیا دانشگاه جندی شاهپور بود.
شما بهتر از من می دانید بسیاری از تعابیر و تفسیرها در باره نماد های هخامنشی فقط نظریه ای است که اثبات نشده و از ذهن بیرون جسته و گوینده آن سعی در رواج آن دارد.
اما از باب علمی باز به دلیل مرکز محوری ایران باستان و هخامنشی ها سعی در بند زدن زبان سانسکریت هندوها با اوستا و در نهایت، به این نتیجه برسیم که پلی بدون گسست و لرزش و لغزش بین زبان و هویت امروز مردم ایران با عمق تاریخ تا اعماق هند زده ایم ( مشکلی که خورنده همه هویت دیروز و امروز مردم ما شده است) . بدون در نظر گرفتن روند و سیر تاریخی تکامل و تکوین هویتی و شکل گیری جمعیتی مردم ایران.
گویا امروز همه ما فراموش کرده ایم که زبان فارسی ما همان فارسی دری سوغات بلخ است که باشعر رودکی و به همت حکومتهای ترک رواج یافت. گویا فراموش کرده ایم تا پیش از آن حتی در شمال ایران و منطقه خراسان بزرگ هم دری عمومی نبود. گویا فراموش کرده ایم جنوب ایران مرکز تجمع پرتغالی ها ، انگلیسی ها و هندی های همراهشان بود و تبادل فرهنگی بین انها، گویا فراموش کرده ایم که زرتشتیان ایران محصول نقل و انتقال کمپانی هند شرقی و ریپورتر چی های آنها هستند که گروهی از هندیها را با اعتقاد خاص از کشور هفتاد و دو ملت و هزار آئین به نام پارسیان هند در حدود 250 تا 200 سال پیش وارد این کشور کردند و لقب زرتشتی گرفتند، گویا فراموش کرده ایم که نادر شاه با خودش فقط کوه نور و دریای نور را نیاورد بلکه هندیان بسیاری هم با او بازگشتند و گر.هی از مردم این سرزمین را در هند اسکان داد که بعد ها باز گشتند و زبان و هویت هندی را با ود اوردند گویا از یاد برده ایم فامیلهای راجی اصالتا کجایی هستند.
آقای تقی پور این چند خط در تقابل با شما و کسی نیست بلکه هشداری در یک سویه دیدن تاریخ و هویت کشوری است که عواقب وخیمی را داشته و خواهد داشت.
دیگر نمی گویم معانی اندیشه نیک ( نیت) و کردار نیک ( اعمال) و گفتار نیک ( دروغ نگویی و زبان پاک) را از کجا و چگونه به این نماد پیوند زدند. فقط همان حلقه ازدواج که در هیچ زمانی حتی هخامنشیان نشانی از ازدواج نبوده است کافی و گویا است.
مسعود
مانی
|
United States
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
1
0
علامت مرد بالدار اولین بار در تاریخ بشر علامت بت بابل بود که کوروش در ورود به بابل به آن سجده کرده و
در منشور استوانه ای شکل کورش هخامنشی، كه در مراسمی پر سر و صدا به کشور ایران بازگشته است از زبان كورش چنین می خوانیم:
«فرمان دادم تمام بت خانه هایی که بسته شده بود را بگشایند. همه خدایان این نیایشگاه‌ها را به جاهای خود بازگرداندم... پیکره خدایان سومر و اَکَّـد را که نَـبونید به بابل آورده بود؛ به خشنودی مَردوک به شادی و خرمی، به نیایشگاه‌های خودشان بازگرداندم، بشود که دل‌ها شاد گردد. بشود، خدایانی که آنان را به جایگاه‌های مقدس نخستین‌شان بازگرداندم، هر روز در پیشگاه مردوك برایم خواستار زندگانی بلند باشند.»
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
3
5
با تشکر فراوان از نویسنده متاسفانه چدتهای مدیدی است بعضی از هموطنان عزیز حاضرند برای بدست آوری مطامع خود هر ارزشی را زیر سوال ببرند و هر واقعیتی را دروغ بشمارند ولی چیزی که مهم است و آنها نمی دانند این که راستی و نیکی همیشه ماندگار است ولی ما فانی و گذرا هستیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار