ممانعت از ازدواج غیر قانونی زنان ایرانی با اتباع خارجی
کد خبر: ۲۷۶۹۵
تاریخ انتشار: 2016 February 13    -    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
محمد عجمی با اعلام این خبر افزود : آمار ازدواج های زنان ایرانی با اتباع خارجی در استان بالغ بر 12 هزار مورد بر آورد می شود که از این تعداد تاکنون پنج هزار و 300 مورد آن با قوانین تسهیل شده ثبت گردید و یا با مجوز دولت و به صورت رسمی انجام گرفته است.

وی گفت: در این میان شش هزار و 700 مورد از این ازدواج ها غیر قانونی و غیرمجاز است که بخشی از آنها که بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مربوط به قبل از سال 85 می باشد قابل ثبت است .

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت آشنایی اقشار مختلف جامعه با قوانین مختلف تصریح کرد: یکی از این قوانین که ضرورت دارد هم اتباع خارجی و هم ایرانی نسبت به آن آگاهی بیشتری داشته باشند موضوع ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و بالعکس است.

عجمی با بیان اینکه چالش عمده مربوط به ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی است که طی سال های گذشته حجم قابل توجهی از این ازدواج ها انجام شد و عمده آنها هم بدون اجازه دولت و به صورت غیر رسمی انجام گرفت .

وی اظهار کرد : در بحث ازدواج بانوان ایرانی با مردان خارجی گذشته از توافق طرفین، آنان باید مجوز رسمی دولت را دریافت کنند که تا امروز بخشی از آنها قانونی شده و فرزندان حاصل از این ازدواج ها برای دریافت مدارک هویتی و قانونی مشکلی ندارند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: این افراد تا 18 سال در تابعیت پدر هستند و بعد از آن بر اساس قانون یک سال فرصت دارند به تابعیت پدر بمانند یا برای دریافت تابعیت مادر درخواست و تقاضا دهند.

عجمی گفت : تا کنون برای سه هزار نفر از این افراد که تقاضای تابعیت مادر را داشته اند پرونده تشکیل شده و برخی هم شناسنامه دریافت کرده اند.

وی ادامه داد : اما مشکل اصلی فرزندان حاصل از ازدواج های غیر رسمی زنان ایرانی با اتباع خارجی است به گونه ای که فرزندان آنان بدون مدرک هستند و مشمول قانون تابعیت مادر ایرانی هم نمی شوند چون ازدواج رسمی نشده است.

به گفته وی ، فرزندان این گروه که به نوعی فاقد هویت محسوب می شوند بالغ بر 20 هزار نفر برآورد می شود.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: در موضوع ازدواج مردان ایرانی با زنان خارجی در صورتی که ازدواج رسمی و قانونی باشد زن به تابعیت همسر درمی آید و فرزندان هم از بدو تولد تابعیت ایران را دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر اطلاع رسانی های گسترده ای برای ممانعت از ازدواج های غیر قانونی زنان ایرانی با اتباع خارجی انجام شده است ، گفت : واحد اختصاصی برای مشاوره ویژه این افراد در اداره اتباع تشکیل شده و مشاوره های لازم را به افراد ارائه می دهد که این خود موجب شده تا حدی این ازدواج ها به سمت قانونمندی پیش برود.

این مسئول عنوان کرد: در گذشته نخست ازدواج انجام می شد و بعد به دنبال ثبت آن بودند اما امروز ابتدا به فکر اخذ مجوز هستند و این نتیجه اطلاع رسانی های موثر بوده است.
به گفته وی هم اکنون از هر دو گروه اتباع ایرانی و خارجی برای دریافت مشاوره مراجعه می کنند و به نوعی امروز این ازدواج ها با آگاهی همراه است.

بر اساس آمارها در خراسان رضوی بالغ بر 320 هزار تبعه خارجی وجود دارد که از این تعداد 250 هزار نفر دارای مدارک اقامتی و قانونی و کارت آمایش و غیره هستند و مابقی غیر مجاز محسوب می شوند.
95 درصد این اتباع خارجی که عمده آنها افغان ها هستند در مشهد ساکن هستند ، سه درصد در مهمانشهر تربت جام و دو درصد سایر شهرستان های استان سکونت دارند.
 

 اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی

 

 اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار