خبرهای تاسف آور از حیات وحش ایران +عكس
کد خبر: ۲۷۲۲۴
تاریخ انتشار: 2016 February 08    -    ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
1. یوزپلنگ توران بر اثر ضربات متعدد سنگ و چوب از پای درآمده است 
مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست سمنان علت تلف شدن یک یوزپلنگ در حاشیه منطقه حفاظت شده توران به احتمال قوی به دلیل ضربه وارد شده به ناحیه گردن حیوان و شکسته شدن چند مهره گردنی و قطع عصب در این ناحیه بوده است.

سید مجید خرازیان مقدم گفت: بر اساس گزارش ظهر پنجشنبه ۱۵ بهمن ماه اداره کل محیط زیست سمنان به معاونت محیط زیست طبیعی، لاشه یک یوزپلنگ تلف شده در منطقه ای خارج از منطقه حفاظت شده توران در روز ۱۲ بهمن توسط محیط بانان مشاهده و به اداره کل محیط زیست سمنان منتقل شد و مورد کالبد شکافی و بررسی قرار گرفته است.

مقدم متذکر شد: بر اساس گزارش ارسالی، علت مرگ این یوز به احتمال قوی به دلیل ضربه وارد شده به ناحیه گردن حیوان و شکسته شدن چند مهره گردنی و قطع عصب در این ناحیه بوده است.


یوزپلنگ آسیایی تلف شده در حاشیه منطقه حفاظت شده توران بر اثر ضربات جسم سخت

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: روز پنجشنبه با حضور مدیر پروژه بین المللی یوزپلنگ و آقای استفروسکی دامپزشک متخصص که به دعوت این پروژه در حال حاضر در ایران به سر می برد، لاشه حیوان مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه لاشه جهت امور تاکسیدرمی از قبل به قطعات کوچک تبدیل شده، به غیر از شکستگی مهره گردنی چیز دیگری مشاهده نشده است.

انتقاد از تاخیر سمنان در اطلاع رسانی

مقدم با انتقاد از تاخیر سمنان در اعلام تلف شدن این پلنگ گفت: با توجه به اینکه از قبل طی ابلاغیه ارسالی به کلیه ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها خواسته شده بود هرگونه حادثه مهم در اسرع وقت کتبا و یا به صورت تلفنی به دفاتر تخصصی ذیربط در ستاد اعلام شود، لازم بود که اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان به محض اطلاع از تلف شدن این یوز، لاشه آن را ضمن هماهنگی با معاونت طبیعی جهت بررسی دقیق به سازمان مرکزی منتقل می کرد که علت عدم انجام این کار در دست بررسی است و فعلا با توجه به کامل نبودن لاشه، در حال حاضر تنها می توان به گزارش کالبدشکافی استان سمنان استناد کرد.


یوزپلنگ آسیایی تلف شده در حاشیه منطقه حفاظت شده توران بر اثر ضربات جسم سخت

عاملین کشتار یوزپلنگ شناسایی و مجازات خواهند شد

هشتم بهمن ماه پیکر بی جان یک یوزپلنگ ایرانی با جنسیت نر با سن بیش از ۵ سال در حوالی روستایی موسوم به کلاته عبدل واقع در ۱۵ کیلومتری شمالی منطقه حفاظت شده توران توسط محیطبانان کشف و به منظور بررسی های کالبدی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان منتقل شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ضمن اعلام این خبر گفت: بررسی های انجام شده توسط تیم تخصصی این اداره کل علت مرگ را ضربات مهلک وارده به ناحیه گردن و شکم تشخیص داد.

عباسعلی دامنگیر علت تاخیر در اطلاع رسانی این حادثه را لزوم بررسی های کالبدشکافی و تحقیقات محلی برای یافتن مقصر یا مقصرین احتمالی با اطلاعات حاصله دانست و ضمن ابراز تاسف از وقوع چنین اتفاقاتی برای این گونه نادر و ارزشمند کشورمان اعلام نمود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان باجدیت هرچه تمام تر با یاری جوامع محلی و اخبار مکتسبه، عاملین این واقعه را کشف و مجازات خواهد نمود.

بر اساس اطلاعات دریافتی، این یوزپلنگ نر که جثه بزرگ و سالمی داشته است از میاندشت به سمت توران در حال مهاجرت بوده است که توسط گروهی از افراد محلی دوره شده و با ضربات مهلک و متعدد چوب و سنگ از پای درآمده است.


2.یک توله خرس سیاه بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در نیکشهر از بین رفت ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
متاسفانه چند روز قبل یک توله خرس سیاه در یکی از محورهای اصلی در فاصله هفت کیلومتری از شهرستان نیکشهر بر اثر برخورد با خودروهای عبوری از بین رفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ضمن تایید این موضوع اظهار داشت: این توله خرس نیمه های شب با خودروهای عبوری برخورد نموده و صبح روز بعد توسط رهگذران مشاهده شده است.

دکتر محمودی اظهار داشت: لاشه این توله سیاه جهت بررسی و کارشناسی بیشتر به این اداره منتقل شده است.


لاشه توله خرس سیاه آسیایی تلف شده بر اثر برخورد با خودرو در هفت کیلومتری شهرستان نیکشهر

از میان هشت گونه خرس موجود در دنیا دو گونه در ایران زندگی می کنند که این دو گونه شامل خرس قهوه ای و خرس سیاه آسیایی می باشد.

خرس سیاه آسیایی یکی از گونه‌های آسیب‌پذیر در جهان است که زیرگونه بلوچی، که پراکندگی آن محدود به پاکستان و جنوب شرقی ایران در سه استان هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان است زیرگونه ای به شدت در معرض خطر انقراض است.

زیستگاه خرس سیاه در ایران تاکنون از جنوب نیکشهر تا سرباز در استان سیستان و بلوچستان و قسمت هایی از بشاگرد در استان هرمزگان و بخش هایی از استان کرمان از جمله پناهگاه حیات وحش زریاب در شهرستان بم گزارش شده است.


از بین رفتن زیستگاه های جنگلی خرس سیاه بر اثر خشکسالی، گسترش اراضی کشاورزی به ویژه باغات و قطع درختان برای استفاده به عنوان سوخت و دیگر مصارف، چرای دام اهلی و فشار آن بر زیستگاه های خرس، منجر به افزایش تقابل مردم محلی و خرس سیاه شده است، به نحوی که تخریب کندوهای عسل، تخریب محصولات باغی، حمله به دام و حتی حمله به انسان ها توسط خرس سیاه رو به افزایش گذاشته است و در نتیجه تعدادی از خرس ها به خصوص توله های آنها توسط مردم بومی اسیر و کشته می شوند.

خرس سیاه آسیایی هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN RED LIST) در طبقه در آستانه انقراض (CR) قرار دارد و هیچ آمار مشخصی از تعداد اندک باقیمانده جمعیت این گونه در کشور در دست نیست.

3.ماده پلنگ دارای گردنبند ردیاب ماهواره ای به دلیل نامعلومی از بین رفت 
 متاسفانه دو روز قبل لاشه تنها ماده پلنگی که به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شده بود در پارک ملی تندروه مشاهده شد.

لاشه این پلنگ ماده و جوان به تهران منتقل شده است تا پس از کالبدگشایی و بررسی های تخصصی علت مرگ این گونه ارزشمند مشخص شود.

گمانه زنی هایی که تاکنون در مورد علت مرک این پلنگ مطرح شده است ازجمله درگیری با پلنگی دیگر و غیره مبنای علمی نداشته و تنها حدس و گمان شخصی افراد به شمار می رود.

نتیجه بررسی های کارشناسی در خصوص علت مرگ ماده پلنگ مذکور بزودی ظرف چند روز آینده مشخص و اخبار تکمیلی در این خصوص منتشر خواهد شد.

 پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار