نقش شمع ها در دکوراسیون خانه
کد خبر: ۲۶۴۷۰
تاریخ انتشار: 2016 February 01    -    ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
استفاده از شمع در میان بشر، البته نه به شکل امروزی آن، به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. چینی‌ها روزگاری (در سال‌های بین ۲۲۱ تا ۲۰۶ قبل از میلاد مسیح) از چربی نهنگ شمع می‌ساختند و یا هندی‌ها از جوشاندن دارچین برای معبدهای خود موم قابل سوختن درست می‌کردند.
نقش شمع ها در دکور خانه تا به حال کسی را دیده‌اید که شمع دوست نداشته باشد و یا اصلا تا به حال به خانه‌ای رفته‌اید که در آن شمع نباشد؟! با این شیء بی‌نظیر  می‌توان خانه را زیباتر، روشن‌تر و گرم‌تر کرد.

شمع‌ها در همه لحظات زندگی به کار می‌آیند. در زندگی روزمره، در جشن‌ها، مراسم مذهبی، میهمانی‌های کوچک و بزرگ، مراسم ختم و عزاداری و … و به هر موقعیت یک حس و حال مخصوص می‌بخشد.

استفاده از شمع در میان بشر، البته نه به شکل امروزی آن، به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. چینی‌ها روزگاری (در سال‌های بین ۲۲۱ تا ۲۰۶ قبل از میلاد مسیح) از چربی نهنگ شمع می‌ساختند و یا هندی‌ها از جوشاندن دارچین برای معبدهای خود موم قابل سوختن درست می‌کردند. در اروپا، آفریقا و بخشی از آسیا نیز از چربی زیتون برای روشن کردن اطراف استفاده می‌کرده‌اند. اما تاریخچه ساختن شمع، آنچه به شمع‌سازی امروزی ما نزدیک است، به قرون وسطی باز می‌گردد. تا سال ۱۸۵۰ اغلب از پیه وال یا نهنگ و موم زنبور عسل برای ساختن شمع استفاده می‌شده است. اما بعدها به جای آن از موم کافوری، موم نهنگ، پارافین و چربی تصفیه شده حیوانات بهره گرفته شده است. امروزه شمع‌ها در انواع و اقسام اشکال هندسی، رنگ‌ها، رایحه‌ها و … ساخته می‌شوند.

شمع‌های ستونی بلند
نقش شمع ها در دکور خانه

برخی از آنها تا ۳۰ سانتی‌متر و حتی بلندتر ارتفاع دارند، بیشتر برای جلوه دادن به دکوراسیون به کار می‌رود. این نوع شمع‌ها را معمولا بر روی شمعدان‌های قدیمی قرار می‌دهند. مدت زمان سوختن این شمع‌ها طولانی‌تر از باقی شمع‌هاست.

شمع‌های نذری


نقش شمع ها در دکور خانه

ورژن کوتاه‌تر از شمع‌های ستونی هستند (معمولا ۱۵ سانتی‌متر) و مدت زمان سوختنشان نیز کمتر است. این شمع‌ها ارزان‌تر و برای استفاده روزمره به صرفه‌تر هستند.

شمع‌های شناور

نقش شمع ها در دکور خانه

 شمع‌هایی هستند با اشکال هندسی متنوع و در سایزها و رنگ‌های مختلف که روی آب شناور می‌مانند و برای تزئین بسیار جالب و زیبا هستند.

 شمع‌های وارمر (یا به اصطلاح چراغ چای)


شمع‌های کوچک دایره‌ای شکل با ارتفاع کم که در آلومینیوم (با روکش‌های زیبا و رنگارنگ و یا بدون روکش) گنجانده شده‌اند و مدت زمان سوختن آنها طولانی است. شمع‌های وارمر را زیر ظروف غذا و قوری چای می‌گذارند تا حرارت آنها از بین نرود. از شمع‌های چای که برخی از آنها عطری هستند استفاده تزئینی می‌شود.

شمع‌های تولد

نقش شمع ها در دکور خانه

تنوع این شمع‌ها بسیار زیاد است و خلاقیت و هیجان نیز چاشنی آن شده است. انواع شمع با اشکال هندسی و یا اعداد و حروف به مناسبت تولد طراحی و ساخته‌ شده‌اند. همچنین شمع‌هایی که پس از خاموش شدن دوباره روشن می‌شوند، شمع‌های فشفشه‌ای، شمع‌های موزیکال و … نیز از جمله شمع‌هایی هستند که در صنعت شمع ظهور کرده‌اند.

شمع‌های تزئینی

نقش شمع ها در دکور خانه

 این شمع‌ها که گاه پهن هستند و کوتاه، گاه باریک و بلند، برخی گرد و استوانه‌ای، برخی مربعی و …، روی دیواره برخی از آنها با اکلیل، مروارید، دانه قهوه، میوه خشک، برگ و گل، خرده چوب، نخ کنف و … تزئین شده و یا با رنگ‌ها و طرح‌های متنوع عرضه شده، گاه در شیشه‌های شفاف قالب‌ریزی شده و گاه در کنده چوب و … و برای تزئین در هر مکانی قرار داده می‌شود.

نکاتی برای استفاده از شمع‌ها


 شمع، به خصوص وقتی روشن باشد، حس آرامش و صلح را در فضا القا می‌کند. سعی کنید مکان مناسب و امن برای شمع‌ها در نظر گرفته و آنها را در منزل یا محل کار خود روشن بگذارید.

 شمع‌ها را قبل از استفاده در یخچال یا فریزر بگذارید زیرا در آنصورت بیشتر عمر می‌کنند.
 قرار دادن شمع در گوشه‌های تاریک خانه یا آشپزخانه هم به روشنایی کمک کرده و هم انعکاس نور آن فضا را زیباتر می‌کند.

 شمع‌های ستونی بلند را روی شمعدان‌های قدیمی قرار دهید تا حس قرون وسطایی تداعی گردد.
 یک کاسه بزرگ را پر از آب کرده و گل طبیعی بدون شاخه و برگ درون آن بیاندازید و سپس شمع‌های شناور را روی سطح آب قرار دهید و کاسه تزئینی را وسط میز خانه بگذارید.

 اگر شمع‌ها را به صورت گروهی و چند تایی کنار هم قرار دهید بسیار جلب توجه می‌کند و همچنین حس صمیمیت بیشتری را القا می‌نماید.

 سعی کنید اطراف شومینه را با شمع تزئین نمایید. شمع‌های دور شومینه حس گرما را بیشتر منتقل می‌نمایند. همچنین چیدن شمع به صورت متقارن در اطراف شومینه نیز پیشنهاد می‌شود.

 در یک سینی یا بشقاب بزرگ شمع‌های دلخواه را قرار داده و پای شمع‌ها سنگ ریزه، گل خشک، مروارید و یا هر چیز تزئینی که دوست دارید قرار دهید. جابه جایی شمع‌ها نیز در این صورت آسان‌تر می‌شود.

 به جای لامپ‌های الکتریکی که به دیوار نصب می‌شوند بهتر است جا شمعی‌های دیواری تعبیه کنید.
 در سرویس بهداشتی و حمام شمع قرار دهید. بهتر است این شمع‌ها عطری باشند تا فضا را نیز خوشبو نمایند.

 اتاق خواب خود را با گذاشتن شمع‌های زیاد و روشن کردن آنها جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر کنید.
 اگر ورودی منزلتان از حیاط شخصی‌تان است می‌توانید طول مسیری که میهمان‌ها را به خانه هدایت می‌کند شمع بچینید.

 اگر در حیاط منزلتان استخر و حوض دارید روی آب شمع‌های شناور قرار دهید.

 می‌توانید لب پنجره خانه شمع بگذارید و به این طریق میان خانه و بیرون خانه پیوند ایجاد کنید.
 برای از بین بردن لک شمع ابتدا شمع آب شده را آرام با شیء نوک تیز بردارید و روی آن یک حوله قرار داده و بعد اتوی داغ را روی حوله بگذارید تا لک و چربی را جذب کند.

 شمع‌های رنگی را در آفتاب قرار ندهید زیرا رنگشان کمرنگ می‌شود.

 برای نرم‌تر شدن ریل کشوها روی آنها موم شمع بمالید.

 تیغه‌های اره اگر به موم شمع آغشته شوند چوب را بهتر می‌برند.

 قبل از برف قسمت‌هایی که می‌خواهید برف زودتر آب شود شمع بمالید.
 مراقب باشید شمع روشن باعث آتش‌سوزی نشود!

نکاتی درباره رنگ شمع‌ها


 شمع سفید:
حس آرامش و امنیت را در فضا ایجاد می‌کند. در حمام، دستشویی و حیاط شمع سفید قرار دهید تا حس تمیزی و پاکی نیز القا شود.

نقره‌ای:
رنگی جسورانه و قدرتمندی است. رنگ نقره‌ای با رنگ ماه پیوند دارد و شمع‌های نقره‌ای برای همه اتاق‌ها و همچنین بیرون خانه مناسب است.

نارنجی:
اگر دوست دارید محیط خانه را شاد و زنده کنید و میهمانی‌ رنگارنگ و هیجانی داشته باشید، شمع نارنجی در خانه بچینید.

آبی:
شمع‌هایی به رنگ آبی بسیار آرامبخش هستند و برای اتاق خواب و حمام مناسبند.

بنفش:
بنفش (و صورتی) رنگ صلحند. شمع‌هایی با این رنگ مناسب اتاق خواب هستند. همچنین اگر اهل مدیتیشن هستید در اطراف خود شمع بنفش و صورتی قرار دهید.

سبز:
رنگ هارمونی بخشی است و حس آرامش را القا می‌کند. رنگ سبز مناسب هر فضایی است.

قرمز:
رنگ شاد و سرزنده‌ای است و شمع‌های قرمز برای مراسم مختلف کاربرد دارد. اگر قصد برگزاری جشن تولد و میهمانی‌های شادی را دارید از شمع قرمز برای تزئین استفاده کنید. همچنین این شمع‌ها در اتاق خواب حس شور و هیجان را القا می‌کنند.

زرد:
مخصوصا ترکیب آن با رنگ قرمز جو شاد و سرزنده‌ای را در میهمانی‌ها ایجاد می‌کند. سعی کنید در نشیمن و پذیرایی خود از شمع‌های زرد و قرمز استفاده کنید.
 
نکاتی درباره بوی شمع‌ها


 شمع‌های عطری بسیار خوشبویی وجود دارند که عطر آنها فضای خانه را دگرگون می‌کنند؛

 شمع‌هایی با عطر رومنس (با رایحه رز، چوب و گل‌های باغچه) برای اتاق خواب مناسبند.
 شمع‌هایی با عطر انرژی‌بخش (با رایحه لیمو، پرتقال و …) حس هیجان و شادی را منتقل می‌کنند و برای اتاق پذیرایی و آّشپزخانه مناسبند.
 شمع‌هایی با عطر تازگی (با رایحه نعنا و …) حس فرحبخشی را در اتاق نشیمن ایجاد می‌نمایند.
 شمع‌هایی با عطر اسطوخودوس حس آرامش را در اتاق نشیمن و حمام و دستشویی برقرار می‌کنند.
منبع: سلام بانو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار